CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

EU momsen nedsættes på cykeludstyr EU momsen nedsættes på cykeludstyr
EU’s finansministre blev den 7. december enige om at ændre EU-reglerne, så de kan sænke merværdiafgiften (moms) på varer og tjenester knyttet til bekæmpelse... EU momsen nedsættes på cykeludstyr

EU’s finansministre blev den 7. december enige om at ændre EU-reglerne, så de kan sænke merværdiafgiften (moms) på varer og tjenester knyttet til bekæmpelse af klimaændringer og sundhedsbeskyttelse. Dette inkluderer også cykler.

Oprindeligt blev el-cykler eksplicit udelukket i forslaget fra Europa-Kommissionen i 2018 om at indføre mere fleksibilitet for medlemsstaterne til at ændre de momssatser, de anvender på forskellige produkter. Men i det endelige dokument vedtaget af finansministrene er elcykler nu inkluderet. Det meddelte Andrej Šircelj, den slovenske finansminister, der var formand for forhandlingerne i Rådet af EU’s finansministre. Slovenien har det roterende formandskab for EU-rådet indtil udgangen af ​​december.

Efter offentliggørelsen af ​​forslaget startede ECF og CONEBI en fælles indsats for, at elektriske cykler også skal indarbejdes på listen over varer, som EU-medlemsstaterne kan anvende, skriver organisationerne i en erklæring. Dette omfattede et fælles holdningspapir.

I mellemtiden vedtog individuelle medlemslande som Belgien lovgivning, der ville etablere reducerede momssatser på alle typer cykler, så snart EU’s momsramme tillader det, og understøttede cykelsektorens krav på europæisk plan. ECF og CONEBI opfordrer nu medlemslandene til at gøre brug af denne nye mulighed og anvende reducerede satser i hele Europa.

De nuværende europæiske momsregler er 30 år gamle. Kommissionen foreslog at reformere dem i 2018. Skattereglerne er sædvanligvis langsomme til at fremme gennem EU-institutionerne, da EU-lovgivningen i skattespørgsmål kræver enstemmig aftale fra alle EU-medlemsstater, hvilket giver de enkelte landes regeringer mulighed for at nedlægge Veto.

EU’s standard minimumsmomssats på alle varer og tjenesteydelser forbliver på 15 %, bortset fra en liste over undtagelser, hvor den reducerede momssats skal være mindst 5 %. De faktiske afgiftssatser varierer mellem EU-lande og mellem produkter. Det europæiske momslandskab er et kludetæppe, fordi nogle medlemslande fik dispensationer ved deres optagelse i EU. Finansministrenes aftale afskaffer ikke dette kludetæppe helt. Medlemslandene kan stadig beholde deres særlige momssatser, så længe de ikke bringer målene i den europæiske grønne aftale i fare. Og den formulering gør at der langt ud i fremtiden næppe vil ske væsentlige ændringer. Men en ny “ligebehandling”-klausul gør disse undtagelser tilgængelige for alle medlemslande.

ECF, CONEBI og CIE hilser revision af EU’s momssatser velkommen
“Inkluderingen af ​​levering, udlejning og reparation af både konventionelle og elektriske cykler på listen over varer, hvorpå der kan anvendes nedsatte momssatser, tilføjer et stærkt instrument til medlemslandenes værktøjskasser til at fremme cykling og kan bidrage til at gøre cykling endnu mere overkommelig for borgere,” udtalte ECF’s administrerende direktør Jill Warren.

CONEBIs General Manager Manuel Marsilio tilføjede: “Det har været lang vej siden vi startede en så vigtig fortalerkampagne med ECF i 2018, men vi ser endelig et håndgribeligt resultat. Denne lovgivningsmæssige beslutning, inden for reformen af ​​momssatserne, åbner op for en unik mulighed for regeringer i Europa til yderligere at støtte cykling i meget praktiske termer.”

“Dette resultat viser endnu en gang vigtigheden af ​​langsigtet, ressourcebesparende, professionel fortalervirksomhed for cykelsektoren på nationalt og EU-niveau,” siger CIEs administrerende direktør Kevin Mayne. “Arbejdet kan være langsomt og meget teknisk, men virkningen er potentielt enorm.”

Europa-Parlamentet
De lavere satser bliver mulige, når Europa-Parlamentet er blevet hørt om aftalen, hvilket formodentlig først vil være afslutttet engang i foråret  2022.

 

CYKELPORTALEN