Efter tre dage med egen pedalkraft i de østriske alper på Eurobike Media Days kunne Cykelportalens udsendte hvile benene lidt mere på den efterfølgende festival for elcykler.
Første dagen bød temmelig utraditionelt på en foredragsrække på forskellige lokationer i den smukke Brixental. Alle deltagere fik udleveret en elcykel hvorefter det i adstadigt tempo gik fra sted til sted. Et godt initiativ og de indlagte cykelpauser gjorde at man bedre kunne fordøje de mange interessandte indlæg.
Den rigtige lyd
Men inden vi begav os afsted på batteridrift lagde Dr. Friedrich Bluther ud med en spændende forelæsning omkring lyd og branding. De fleste ved at bilindustrien ofrer store summer på at tilbringe den rigtige audiomæssige oplevelse lige fra lyden af en smækkende dør til kabine- og motorlyd. Også øl og vinfirmaer brander deres produkter med det ”rigtige” blob når man hælder vin eller øl op i glasset.
Men også på cykelområdet sker der nye spændende ting. Nyeste tiltag er elcykler hvor motorlyden er optimeret eller næsten fjernet. (oplagt til motordobing) Eller hvad med en cykelramme med indbygget kommunikation, så man kan kontakte og tale direkte til cykeltyven. Friedrich Bluthers undersøgelser viser også at en cykel som agerer med barnegråd frem for en alarmtone, når den forsøges fjernet, har større sandsynlighed for at være i fred for tyveknægte.
ABS Bremser
En af showstopperne på Eurobike sidste år var Brake Force One hydrauliske skivebremser baseret på vand i stedet for olie. Jacob Lauhoff viste et nyudviklet antiblokringssystem til skivebremser på elcykler. En lille fiks enhed indsættes i bremsesystemet og overvåger bremsekræften. Foreløbig virker det kun til elcykler da den skal forsynes af en strømkilde. Men visionerne er store også med hensyn til løbende overvågning af bremsesystemet med henblik på justrering og vedligeholdelse.
E-Motion
Med Pike I er elcyklen for alvor kommet på stesolider. Med en 750 watts motor og uden den lovmæssige plumbering kan den klare helt op til 70 km/t. Men det mest interessandte er det nyudviklede elektroniske gear- bremse og fjedersystem udviklet i samarbejde med Magura. En elektronisk totalløsning der for alvor viser elektronikkens fulde potentiale på cykler.
Selvkørende elcykel
Selvkørende elektriske køretøjer er lige rundt om hjørnet. Den første prototype på en selvkørende elcykel blev vist på sidste års Eurobike, men mulighederne er mangfoldige. Det tjekkiske Innovations Eutonome Pedelec Technologi har udviklet et lille Comodul som vil koste godt 50 Euro at fremstille Denne lille enhed kan sammenbygges med stort set alt isenkram på markedet og giver hidtil uanede nye muligheder for selvkørende køretøjer. Jo den fagre nye verden er kun lige startet.
Permanent tohjulstræk
Ligesom biler har firhjulstræk kan man nu også få permanent tohjuls eller trehjulstræk til elcyklen. Peter Broghammer fra det tyske firma Marquardt der er en stor spiller på elektrisk tilbehør til bilindustrien, har udviklet flerhjulsdrift til elcykler. Teknologien som er komplet med moto, styring og et højkapacitets batteri giver nye muligheder for motorregulering og trækkraft på alle cykelhjul med øget tranktion og sikkerhed til følge. Den medbragte testladcykel med træk på begge hjul gjorde en meget overbevisende figur.
Delecykler og turisme
Det helt hotte emne i i Europa pt er delecykler. Aldrig er så mange delecykel ordninger poppet op de de europæiske byer. Movelo går skridtet videre og tilbyder det i samarbejde med hoteller til aktive cykelferier. Mange har allerede lignende ordninger men problemet er at kunder ofte skal væk fra hotellet og frem til en cykelhandler for at få cyklen. Movelo tilbyder en løsning hvor man sætter cyklerne inklusiv servicevorgn på hotellet. Løsningen er fleksibel og kan udbygges og ændres efter behov.
eBike festival
De to efterfølgende dage havde vi selv lejlighed til at prøve forskellige elcykler på egen hånd, eller på en af de mange guidede ture, lige fra begynder til hardcore eMTB ture og panoramature. Lørdag aften kunne man cykle op af bjerget for at nyde udsigten over Kirchberg og solnedgangen inden det efterfølgende barbercueparty. I forhold til Danmark er elcykel interssen i Østrig væsentligt større og meget mere mangfoldig. Det var også interesandt at se hvor bred aldersmæssigt elcyklen har slået an.
Link