

Drømmen om det punkterfri cykeldæk lever stadig
Nyheder 18. marts 2025 CYKELPORTALEN

I årevis kunne dækkene ikke blive tynde og lette nok. Naturligvis på bekostning af slidstyrke og modstandsdygtighed mod punkteringer. Hvor har denne forfatter tit overhalet hurtigedrenge på tynde dæk til motionsløb når de stod og lappede nogengange i stimer :o) Så kom de slangeløse dæk (tubeless) til cykelverdenen og vi blev bombarderet med hvor fantastisk en løsning det er/var. Ja til nogle formål og som næsten altid på bekostning af noget andet. Om du er til det lette og forudsigelige dæk og slange, eller hightech med klæbrig punktervæske og dækplugs er vist et spørgsmål om temperament.
Blød mellemvej fra Tannus
I tidernes morgen da denne cyklist endnu var ung og mere rørig var løsningen et tyndt dækindlæg hvis man ville nogenlunde punkterfri gennem en vinter. Siden røg de lidt ud i glemslen, men eksisterer skam stadig.
Mange har drømt om punkterfri dæk gennem tiden , men få har kastet sig over at konstruere nogle. I den mere ekstreme afdeling finder vi: Cykeldæk fra Mars
Tannus første produkt var et massivt dæk med eftergivelige luftbobler indstøbt, kaldet Airless. Læs vores: Punkterfri dæk står måske for sit helt store gennembrud. Slut med punkteringer, men trods adskillige monteringsfifs og hjælpeværkstøjer, var og er det notorisk vanskeligt at få af og på fælgen. Dækket har aldrig fået den helt store udbredelse, ud over til specielt brug på kørestole og andre formål hvor punkterfrihed og holdbarhed har større prioritet end eftergivelighed, så Tannus har kastet sig over en række andre produkter der vel bedst kan karakterisere som en videreudvikling af det klassiske dækindlæg.
Idag findes så mange varianter af dæk, at det kræver ligeså mange varianter af dækindlæg for at være dækket helt ind :o). Princippet for dem alle og flere andre konkurrenter, er et fleksibelt skumindlæg uden slange til Tubeless og med en mindre slange til dem som stadig er “gammeldags” til dæk/slange. Systemet fungerer men hvorfor alle de krumspring når man fra starten bare kan montere et tungere dæk med større godstykkelse. Vægtmæssigt bliver slutresultatet det samme. Kørekomfort, eftergivelighed og differentiering er nogle af argumenterne. Prøv og døm selv.
Link