CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Cykelverdenen Rundt Cykelverdenen Rundt
Trods nedlukning og aflysninger af messer, sker der stadig meget i cykelverdenen. Vi har taget temperaturen på nogle af dem. Cykelverdenen Rundt

Vi har taget temperaturen på den nationale og internationale cykelverden. Trods pandemi og restriktioner har det bestemt ikke gået stille af i cykelverdenen. hvor branchen  så og sige har opfundet sig selv påny og fundet nye spændende veje ud af
krisen. Fysiske cykelmesser og produktpræsentationer, og oplæring i nye produkter er blevet
afløst af virtuelle arrangementer.

Efterspørgslen efter cykler og cykeludstyr har aldrig været større, så stor at mange fabrikanter slet ikke kan følge med og har lange ventetider.

Store perspektiver for Europæisk cykelproduktion
At få mere cykelproduktion tilbage til Europa, er bestemt ingen ny vision, men Pandemien har i høj grad været medvirkende til, at der nu for alvor sker noget, til gavn for både beskæftigelsen og kortere logistiske transportveje.

Bulgarien er det tredje europæiske land der nu åbner en fabrik til produktion af aluminiumsramme. Cycle Gets satser stort og forventer at kapaciteten vil runde mellem 100 og 200.000 rammer inden udgangen af 2022. I Sverige arbejder GSD

Global med 3D printede titanium dele til el motorer. En spændende ny teknologi der også kan overføres på alle andre
cykeldele.

Tyske Velosione producerer fuldautomatiske InMould kulfiberrammer, der prismæssigt kan konkurrere med fjernøstlige rammer. Endelig har hollandske Limburg Bike kastet sig over vævede kulfiber rør der i praksis skulle være tæt på ubrydelige. Med EU midler forventer Limburg Bike snart at kunne præsentere deres første komplette ramme.

Fra Gul til Blå
For mange er Tour de France og den gule Mavic farve tæt forbundne, hvor det franske cykelbrand siden 1977 har været en fast bestanddel af Tour karavanen med deres rytter neutrale support biler. Dette ændrer sig nu hvor Shimano har indgået en aftale med A.S.O (Amaury Sport Organisation) om sponsorering af neutrale support biler til en række internationale cykelløb hvoraf Touren er det mest prominente af dem. Men også en række af de kendte forårsklassikere vil fremover være supporteret af de nu blå Shimano biler.

AGU sælger FFWD
Tilbage i 2012 købte AGU Holding alle aktiviteter af grundlæggeren Henk Schipper i hans firma FFWD (Fast Forward Wheel B.V) kendt for udvikling og produktion af High End cykelhjul. Efter nøje overvejelser og forhandlinger er AGU Holding blevet enige med FFWD oprindelige ejer Frank Schipper at han igen køber firmaet tilbage. FFWD er primært kendt for deres kulfiber hjul til landevejsrace og den nye gravelbike trend.

Spansk/Fransk e-motor alliance
Både Bosch og Shimano sidder tung på markedet for elmotorer. Men der blæser nye spændende europæiske motor vinde. Franske Valeo har i samarbejde med spanske Effigear udviklet en motor og automatgearkasse som en komplet indbygnings klar løsning i stellet efter samme princip som de eksisterende centermotor løsninger. En spændende teknologi
som åbner helt nye perspektiver for vedligeholdes fattige elcykler. Indtil videre er det ni gears motor system endnu på prototype stadiet, men der arbejdes med at finde OEM underleverandører, så noget tyder på at systemet snart vil være produktionsklart.

Lange leveringstider
Ligesom en mængde andre cykelproducenter har Shimano også store problemer med at leve op til efterspørgslen der er steget markant under pandemien. Det betyder at de også langt ind i 2021 vil have problemer med lange leveringstider. Det udtaler Shimanos Europæiske Direktør Marc van Rooij overfor Bike Europe. Specielt efterpørgslen på elcykler har udfordret Shimano, der arbejder på højtryk for at omlægge deres produktion til at kunne følge med den øgede efterspørgsel. Shimanos indtjening ser dog ikke ud til at have lidt nogen væsentlig overlast. Shimano forventer en
omsætning for 2020 på 2.8 milliarder mod 2,9 milliarder i 2019.

Mælkebil i ny indpakning
Er den lille mælkebil fra tresserne på vej tilbage i bybilledet i nye elektriske klæder ? Siden oktober måned sidste år har den nye firehjulede e-mobilitets laster Citcar været i produktion, og de første eksemplarer triller allerede rundt i flere tyske byer. Blandt de første kunder er Deutsche Telekom AG der har udstyret dele af deres tekniker bilflåde i Berlin og Leipzig
med den lille elektriske transporter. Citcar har base i Berlin, har kapacitet til at producerer 160 enheder om måneden. En udvikling som bliver spændende at følge.

Kraftig vækst frem mod 2030
Den Europæiske Cykel Organisation har netop fremlagt en rapport der spår at cykelsalget vil stige med op til 30 millioner cykler om året frem mod 2030. Det Europæisk cykelmarked kan forvente at Europæerne vil købe op til yderligere 10 mill cykler om året inden 2030. Det er en vækst på 47 % i forhold til det årlige antal i 2019. De 30 millioner er mere end det dobbelte af antallet af registrerede biler om året i hele EU. Tallene bygger på en ny analysemetode der bl.a har taget hensyn til pandemien samt cykel investeringer og meddelelser fra regeringer samt CIE, CONEBI og ECF om det forventede
cykel- og elcykel salg de næste 10 år i 30 europæiske lande.

Cykelvæksthuset
Cyklistforbundet har etableret et nyt rådgivningscenter der skal hjælpe og rådgive både private firmaer og offentlige institutioner med at udnytte det store potentiale cyklen har. Det nye cykelvæksthus indsamler den nyeste viden fra ind- og udland om cykelfremme på arbejdspladsen og om, hvordan ladcykler og andre cykeltyper kan erstatte noget af den
varetransport og erhvervsmæssige persontransport, der i dag foretages med bil. De formidler gode erfaringer fra virksomheder, der har sat fokus på medarbejdernes cykling eller har udskiftet bil med cykel i deres opgaveløsning.

Det nye Cykelvæksthus er delvis finansieret af en fireårig statslig bevilling i forbindelse med en politisk aftale om forbedring af den kollektive trafik. Initiativet har allerede fået international opmærksomhed.

Mountainbikens Grand Old Man
Gary Fisher er den ene af trioen, der populært går som mountainbikens fædre. De to andre er Tom Ritchey og Keith Bontrager. I virkeligheden var der flere andre, der med rette også kan kalde sig mountainbike pionerer. Den nu 70 årige cykellegende har udgivet sin autobiografi “Being Gary Fisher and The Bicycle Revolution” der fortæller hans usædvanlige vej gennem cykelverdenen. Først som mountainbike pioneer i 70’erne og siden som cykelproducent under eget navn, der slutteligt kom  ind under Trek Bicycles beskyttende vinger.

Denne forfatter havde fornøjelsen at interviewe ham i 2009 på Eurobike. Bag hans til tider aparte fremtoning, gemmer sig en blid mand med stor passion og indsigt i cykler. Dette kommer sig ikke kun tiludtryk ud fra et teknisk synspunkt, men i  lige så høj grad politisk hvor han er en fremtrædende bannerfører for bedre cykelinfrastruktur primært i sit hjemland USA.

CYKELPORTALEN