CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Cycling Sports Group skifter strategi for modelår Cycling Sports Group skifter strategi for modelår
Cannondale og GT vil fremover følge kalenderåret for lancering af nye modeller. Dette vil være en stor fordel for både forbruger og forhandler. Cycling Sports Group skifter strategi for modelår

De to cykelbrands  Cannondale og GT Bicycles hørende under  Cycling Sports Group som igen ejes af Dorel Sports, vil i fremtiden gå væk fra den traditionelle struktur for lancering af nye modeller i løbet af året og vende sig mod en model som tager udgangspunkt i det traditionelle kalenderår.  I øjeblikket lancerer de fleste brands  nye modeller hen over  sommeren. Dette vil Cannondale og GT lave om på, ud fra de tilbagemeldinger de har fået fra deres forhandlere.

Fremover vil de to cykel brands tage ordrer i fjerde kvartal fra forhandlerne, hvorefter de nye modeller vil tilgå butikkerne i starten af det nye år.

Den primære grund for denne ændring er de at mange forhandlere føler sig tvunget til at sætte prisen ned på deres varer ved starten af en ny sæson for at tømme deres lagre inden de nye modeller ankommer i løbet af sommeren

Nuværende

Den nuværende Corona krise har forstærket denne udvikling yderligere, så i forbindelse med det nye lederskifte, har Cannondale og GT fremskudt den oprindelige tidsplan for introduktion af den nye  forretningsmodel og prøver samtidig derved også at lægge pres på den øvrige branche for at skifte gear.

I pressemeddelsen står “We will take a leadership position in changing a broken system that continually leads to inventory and cash flow issues for both suppliers and retailers.”

Cannondale påpeger at Corona krisen ikke er udslagsgivende for deres nye strategi men den har været medvirkende til at introducere den hurtigere. Hvilket har gjort at de har kunnet komme af med de gamle modeller hurtigere. Det har så også betydet at mange forhandlere nu mangler de nye modeller til sommersalget.

Fremtidig

Cycling Sports Group hævder at den nye forretningsmodel giver fire fordele for forhandlerne.

  1. Forbedrede marginer – Forhandlere kan sælge cykler til fuld pris hele året uden behov for at rabat i foråret for at tømme lagre.
  2. Større beholdning ved begyndelsen af ​​året – Forhandlere vil have lager af nye cykler når forårs sæsonnen starter klar til  højdepunket om sommeren.
  3. Nemmere at styre sin forretning  – Forhandlere kan fokusere på at sælge om sommeren istedet for at  deltage i produktlanceringer.
  4. Innovation tilpasset forbrugernes efterspørgsel – Cannondale og GT mener, at de fleste forbrugere er mest opmærksomme på nyheder  i starten af ​​sæsonen, når de nye produkter netop er blevet frigivet.

Ud over dette vil CSG fremover kun opdatere deres entry og mellemklasse modeller hvert andet og tredie år. Den model har vi også set andre gøre, f.eks Tern Bicycles.  Der vil være ændringer men primært i farveskifte, mens de grundlæggende specifikationerne vil være de samme.

Der vil naturligvis være nogle ulemper ved den nye model. De største er hvis der sker ændringer på komponent området midt på sæsonnen fra underleverandørerne på f.eks geargrupper og affjedring. Her vil produkterne så fremstå en smule mindre attraktive i forhold til konkurrenterne. CSG er naturligvis klar over dette, men håber kva deres størrelse at de kan få flere af de store komponent fabrikanter til at følge efter.

De første synlige tegn på den nye forretningsmodel er allerede nu trådt i kraft på deres produkt hjemmesider. De første forhandler produktpræsentationer starter til oktober med præsentation af denne sæsons og næste sæsons nye produkter.

Link

Del denne artikel...Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

CYKELPORTALEN