CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Custom-Made for alle i stor stil Custom-Made for alle i stor stil
Begrebet Custom Made skal hos Velo De Ville tages helt bogstaveligt, lige fra udseende, ergonomi til tekniske funktioner. Custom-Made for alle i stor stil

Cykelportalen har besøgt den tyske cykelproducent VELO DE VILLE i Altenberge
Custom Made cykler er i manges bevidsthed ofte meget dyre og primært indenfor sportssegmentet. Med op til 8 milliarder kombinationsmuligheder er VELO DE VILLE Custom Made Cykler for alle.

Velo De Ville en velvoksen Custom Made cykel producerende virksomhed med 350 ansatte


Foto: Velo De Ville

Ikke langt fra Münster ligger familievirksomheden Velo De Ville, der i dag har anden generation Alain Thiemann, Volker Thiemann og tredje Moritz Thiemann som ledelse. Historien er næsten klassisk iværksætteri, hvor en ung Albert Thiemann i 1966 sammen med partneren Franz Ferlmann tager springet ud i at være selvstændige med distribution af tekniske artikler og tohjulede køretøjerDe havde vel på daværende tidspunkt næppe forestillet sig hvor dette cykeleventyr ville føre hen.

Foto: Velo De Ville

I dag er Velo De Ville en velvoksen cykel producerende virksomhed med 350 ansatte. Der produceres 80.000 cykler om året, hvilket er rundt regnet 500 om dagen i højsæsonen, der går fra marts til oktober. Den nuværende maksimale kapacitet er godt 120.000 cykler og den nuværende lokalitet giver stadig muligheder for fremtidige udvidelser.

Grundværdier
Velo de Ville sætter det enkelte menneske i bedriften meget højt. Dette hænger godt sammen med lokal produktion og arbejdskraft samt uafhængighed og minimal outsourcing af deres produktion. De distribuerer 95% af deres produkter via forhandlere. Resten foregår online, indtil videre kun tilgængelig på det tyske marked. Omkring 90 % af deres omsætning ligger på elcykler. Forretningsfilosofien bygger på længerevarende og tætte relationer på de fleste europæiske markeder.
Som supplement til deres forhandlere har de desuden egne konceptbutikker, seks i Tyskland og en i Frankrig. Disse er ofte kommet i stand i forbindelse med et generationsskifte med langvarige premium forhandlere.

Foto: Velo De Ville

Unik produktion
På rundvisningen i de store produktionshaller, er den besøgende vidne til en helt unik Custom Made produktion på en række semi automatiske samlebåndslinjer, der hver opereres af et team på 6 personer. Alle linjer er et stort sammenhængende bånd hvor de enkelte cykelstel hænger fastmonteret. Hele linjen er bundet sammen med et bufferlager på første sal, hvor de enkelte cykler parkeres over kortere eller længere tid, hvis de af forskellige grunde ikke kan færdiggøres med det samme. Dette kan f.eks være en manglende delkomponent.  Det betyder at produktionslinjen hele tiden er i bevægelse og ikke stopper hvis der mangler enkeltdele. I disse tilfælde bliver cyklen automatisk skubbet ud og “cykler” op på bufferlageret. 

Foto: Velo De Ville

Det er fascinerende at se de halvfærdige cykler køre rundt på det nærmest karruselagtige bånd fra arbejdsstation til arbejdsstation. Hele den omfattende produktionsproces er naturligvis computerstyret, men hver enkelt cykel stoppes manuelt for montage mens de øvrige kører videre. Det betyder, hvis processen sinkes og cyklen ikke nås, tager den endnu en omgang i “karusellen”, indtil den igen kommer frem til den rette modtagestation.

Hver modtagestation har en teamleder der hele tiden via computer holder øje med de enkelte processer og griber ind med hjælp når det er nødvendigt.

Begrebet Custom Made skal hos Velo De Ville tages helt bogstaveligt, idet kunden selv bestemmer hvad de vil fokusere på, lige fra udseende, ergonomi til tekniske funktioner.

Ved hjælp af custom made princippet og online konfiguratoren har kunderne mulighed for at sammensætte deres egen drømmecykel trin for trin. Så snart ordren er eksekveret får stellet sit eget arbejdskort i kundens navn.

Foto: Velo De Ville

Først vælges en af grundmodellerne. Her er 8 at vælge imellem. Disse kan hver især konfigureres individuelt for tilbehør. Udgangspunktet for hele produktionen er en række af præfabrikerede rå stel, der til en start kommer igennem et fuldautomatisk AI genereret pulverlakeringsanlæg med hvor lakeringen foretages af robotter. Stellene gennemgår en række cyklusser hvor de bliver grundet og lakeret i den valgte farve og finish. Der er 17 forskellige farver både i mat og blank finish. Efter tørring kommer stellet ind på samlebånd linjen og på montering af de individuelt af kunderne valgte komponenter påbegyndes. (i teorien 8 mia. kombinationsmuligheder.) Alle dele plukkes ud fra nummer frem for navn for at undgå fejl og misforståelser. Der arbejdes lige nu på at gøre komponent plukning optisk med lys identifikation i fremtiden.

Foto: Velo De Ville

Ordreproducerende
Velo De Ville opererer ikke med lager. De op til 500 cykler, der produceres om dagen, bliver pakket og afhentet samme dag.  Det betyder at kunden indtil dette punkt i processen rent faktisk har mulighed for at kunne lave ændringer på sin ordre. Forhandleren modtager cyklen og klargør og slutjusterer den inden udleveringen til den glade nye ejer.

Foto: Velo De Ville

Job og integration
Tyskland har en velfungerende integration af andre nationaliteter og ikke mindst mennesker med fysiske udfordringer. På landsplan ligger det omkring de 2 %, mens det for Velo De Ville er næsten 10 %.  Alle uanset nationalitet og fysiske udfordringer indgår på lige fod med alle andre uden nogen særlig hensyntagen. Velo De Ville tegner her lidt af et mønstereksempel på vellykket integration og rummelighed, uden hierarkier. I dag beskæftiges 45 nationaliteter bl.a.  Syrer, Ukrainere og Russere, der arbejder side om side.  Den brede sprogstamme betyder også en meget bedre integration, da alle hjælper hinanden med sprogmæssige udfordringer på kryds og tværs. 

Ærlig bæredygtighed
Det er ingen hemmelighed, at der er en del Greenwashing i cykelbranchen. Derfor gør Velo De Ville meget ud af at informere ærligt om deres tiltag. De har reduceret deres brug af emballage, både det de selv bruger til emballering af de færdige cykler, men også den måde de får leveret deres produkter fra underleverandører. Således kommer Bosch motorerne nu i mange stykspakninger.  Aluminiumsrammerne udgør 80% af firmaets CO2 udledning. AI robotterne har reduceret brugen af pulverlak betragteligt og den overskydende lak blandes og genbruges som en særlig ECO lakering kunden efterfølgende kan vælge under konfiguration af deres drømmecykel. Eco grey har som navnet antyder altid grålig nuance, men med små sparks af alle de øvrige farver, gør den en smule forskellige fra uge til uge. Denne seneste farve option er blevet yderst populær.

Historiske højdepunkter

  • 1966 Albert Thiemann
  • 1972 1000m2 lager indvies
  • 1980 Egenproduktion Custom Made lanceres med 2.000m2 produktionshal
  • 1994 Første lave indstigning ramme “UNA”. Siden kopieret af konkurrenterne
  • 1998 Indførsel af pulverlakering
  • 2009 første elcykel præsenteres på IFMA
  • 2015 Ny og nuværende domicil
  • 2020 Alain Thiemann, Volker Thiemann, Moritz Thiemann Adm. Direktører og Edith Beglet-Thiemann, som bestyrelsesformand
  • 2021 Ny produktionshal indvies med et samlet areal på 14.200m2

Velo De Ville er en familieejet cykelfabrik noget ud over det sædvanlige. Deres cykler, er ikke kun for dem der vil have deres helt egen konfigureret cykel, men også for dem der værdsætter et uafhængigt firma nært tilknyttet lokalområdet hvor gennemskuelighed og menneskelighed for de ansattes ve og vel skinner tydeligt igennem og samordnes på fornem vis med moderne produktionsteknologi.

Velo De Ville har været på det danske marked i mere end to år og har efterhånden tilknyttet en række forhandlere i hele landet.

Foto: Velo De Ville

De to seneste nye produkter fra Velo De Ville afspejler diversiteten i deres omfattende Custom Made program fra den lille elektriske KEB, transport Loady til deres første pedaldrevne grus/turcykel G400.

Du finder meget mere information om Velo De Ville på deres danske hjemmeside

https://www.velo-de-ville.com/dk eller kontakt Country Manager: Jesper Juul Larsen på Tlf. 0045-26212421 eller mail: Jesper.Larsen@velo-de-ville.com 

CYKELPORTALEN

Language »