CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Cannondales nye XC våben Cannondales nye XC våben
Cannondales første Lefty forgaffel der benytter standard styrfitting, åbner nye perspektiver for en meget større udbredelse. Samtidig lanceres ny F-Si hardtrail serie. ... Cannondales nye XC våben

Det er mere end 18 år siden at Cannondale epokegørende og aparte udseende Lefty forgaffel, så dagens lys. Siden er den løbende blevet forbedret, og den har været benchmark for stort set alt andet mht stivhed/vægt forhold.

Med præsentationen af den nye F-Si hardtrail serie lanceres ottende generation, den helt nyudviklede Lefty Ocho. Ud over en vægt reduktion på hele 250 gram er det mest iøjnefaldende at den nu kan monteres på en standard 1-1/2 til 1-1/8 styrfitting, hvilket afgjort giver den et meget flottere og stilrent design, men samtidig også åbner op for en meget større udbredelse på andre brands cykler.


Lefty Ocho
Den nye Ocho kommer i to versioner, kulfiberudgaven på 1446 gram og alumiumsudgaven på  1735 gram. Cannondale siger at de sagtens kunne have reduceret vægten yderligere, men det på bekostning af stivhededen, som netop er et af Cannondales mærkesager. Cannondale opererer med to former for stivhed den laterale (tværgående) og torsionsstivhed.  Den første er øget mens den sidste er reduceret i forhold til tidligere. Dette for at tilgodese kørsel på mere barsk underlag, i takt med at XC løb bliver mere og mere trailagtige. Cannondales fire banede rullelejer er reduceret til tre for både at reducere vægt men også for at reducere friktion. I følge Cannondale skulle dette betyder at gaflen har hele 141% lavere statisk friktion og 75%  lavere dynamisk friktion end konkurrenterne fra Fox og  Rockshox.  Det gamle hydrauliske lockout er erstattet af et mere simpel mekanisk som gør livet lettere for dem som selv vedligeholder deres forgaffel.

 

Cannondale F-Si
Som platform til den nye Ocho gaffel lanceres en ny F-Si. Den nye hardtrail kommer i to udgaver en race Hi Mod carbon ramme på 900 gram og en lidt tungere standard udgave på 1100 gram.

Konstruktionsmæssigt har rammen de samme forstærkede Ballistec carbon lagdeling, som blev lanceret på Synapse landevejsrammen sidste år, hvor rammen er optimeret på mest udsatte steder for belastning, samtidig med styrke og stivhed er optimal netop de steder hvor det er mest vigtigt.

Med Response Tubing Sizing tager Cannondale højde for at alle uanset højde oplever den samme køreoplevelse. Større rammer får større rør for at give øget stivhed til de længere rør, og naturligvis den øgede vægt som større ryttere natuligvis har ,mens mindre rammer får en mere balanceret stivhed, da mindre ryttere ofte vejer mindre og belaster rammen mindre pga mindre effekt i pedalerne

Endelig  har Cannondale valgt at lancere en XS (ekstra small) ramme med 27,5″ hjul for at opnå en mere harmonisk geometri og kørestilling. De øvrige størrelser S to XL bruger stadig 29″ hjul. Den lille rammer er kun tilgængelig i standard modulus rammerne.

Den nye F-Si kommer i syv udstyrsvarianter inklusiv en særlig kvinde specifik model. Prismæssigt ligger de fra godt kr. 21.000,- til kr. 64.000,- for topmodellen. (Bemærk at disse priser ikke er de endelige danske priser, men basseret på omregning af Eurokursen)

Link

 

 

Del denne artikel...Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter

CYKELPORTALEN