Bilindustrien har altid brugt cykler som imageskabende branding. Daimler Benz er ingen undtagelse, og de har gennem tiderne har haft adskellige kendte cykelbrands repræsenterende dem i særlige udgaver, med den prestige fyldte stjerne på stellet. Senest den grønne AMG racer fra Rotwild.
Mercedes seneste partnerskab er med Canadiske Argon 18. Mercedes Senior Brand Manager Martin Bremer udtaler:
“The bike blends perfectly with our design philosophy of Sensual Purity. This expresses itself in the bipolarity of emotion and intelligence. The intricate design of the carbon frame in conjunction with the typical Mercedes-Benz colour scheme, provides dynamics even while standing still, thus ensuring an emotional connection. Perfectly integrated technical components and fascinating functions represent the high competence of our new partner.” Så kan den vist ikke få mere på alle superlativerne… Det nye samarbejde vi udmyndte sig i løbet af efteråret med en række nye landevejsracere, og samarbejdet skulle angiveligt være flerårigt.
Den første model kaldet Mercedes-Benz Style og går fint i spændt med bilmærkets forkærlighed for metalfarvede bilmodeller i stilrent design. Slægtskabet med Argon 18 fornægter sig dog ikke. Den nye Mercedes-Benz Style Endurance Bike fås i to versioner, med elektronisk Ultegra Di2 og FSA Trimax 40 Carbon hjulsæt eller mekanisk Ultegra Gruppe med Trimax 30 hjulsæt. Begge varianter fås i seks forskellige størrelser og begge med hydrauliske skivebremser.
Argon 18 vil forøvrigt ligesom i Danmark forsøge nye distributions veje hos vores store nabo mod syd. Dette sker i tæt samarbejde og med udgangspunkt i den forretningsmodel som den danske distributør United Cycling allerede har gennemført i Danmark og Sverige.
Link