Der tales meget om håndbyg og custom byggede cykler, men i realiteten er det de færreste der udøver denne ædle disciplin ned i mindste detajle, trods at det internationalt set, er ved at få en renæssance og mange flere i Danmark burde drage fordel af den position og status Danmark trods alt har som cykelland og gå igang med at konstruere nogle unikke produkter.
Cykelmageren alias Rasmus Gjesing, er på mange måder den klassiske fortælling om iværksætteri, og så alligevel ikke… Godt en times kørsel fra storbyens trængsel og larm, et stenkast fra Kagerup Station, ligger det gamle savværk, hvor fred og idyl hersker. I denne tidslomme udvikles og produceres vel nok Danmarks flotteste håndbyggede cykler som er helt unikke med sans for alle detajler helt ned på komponentniveau.
Men sådan var det ikke fra starten. Vi er i midten af firserne hvor Rasmus Gjesing startede med selv at bygge cykler, først lidt for sjov. I 1994 åbnede han sin første butik og værksted på Nørrebro. Den fik hurtigt følgeskab af endnu en i St. Kongensgade i 1999 og yderligere to i 2005 og 2006 også i København. Rasmus lægger ikke skjul på at han altid har været mere fascineret af håndværket og kælen for detajlen, end det at tjene “lette” penge. Efterhånden syntes han at bruge al sin tid på at køre rundt mellem de enkelte butikker, end på at udleve sin virkelige passion, og selv svinge svejseflammen. Som barn af firserne hvor det at bygge cykler var udtryk for bæredygtighed, før vores ”køb og smid væk” kultur for alvor tog fart, lå det ligefor hos den unge Gjesing som kom ud af håndværker familie med hænderne skruet rigtigt på.
Således begyndte han i 2008, lidt omvendt af hvad der er “normal” praksis, at lukke og frasælge sine mange butikker og etablerede i stedet en cykelproduktion i tilknytning til butikken i St. Kongensgade. I takt med at produktionen nåede op på mere end 300 cykler om året, blev den i 2014 flyttet til det gamle Kagerup Savværk.
Hvis man køber et flot juletræ behøver man egentlig ikke pynte det, hvis man derimod køber et grimt kan man pynte nok så meget, men det bliver aldrig flot! Citat: Rasmus Gjesing
I starten af 2017 tog Rasmus Gjesing endnu en drastisk beslutning og lukkede alle aktiviteter i København, og flyttede showroom og administration til savværket. Cykelmageren er i dag et velkendt og etableret navn, ikke mindst blandt kræsne udlændinge, så en fysisk butik, var ikke i samme grad en så stor nødvendighed som tidligere. Samtidig kan Rasmus igen koncentrere sig, om det for ham væsentlige, selv at være med i hele processen.
Anerkendelse i USA
Rasmus havde tidligere hørt om NAHBS (North American Handbuilt Bicycle Show) og da han forhørte sig om mulighederne for at deltage, blev det pointeret fra arrangøren at cyklen skulle være håndbygget. Året efter kunne Rasmus med en smule forundring konstatere at de fleste af de udstillende stelbyggere ”kun” er kreative ud i kunsten at bygge stel, mens hele komponentpakken stadig overlades til massefremstillet udstyr. 2015 blev året hvor hans meget futuristiske og helt igennem håndlavede cykel vandt “The Artisan Award”. Stellet er i rustfri stål og slagloddet med håndlavede muffer. Gearsystemet er meget aparte og helt unikt, udformet som et urværk. Trods adskillige favorable tilbud pointerer Rasmus at cyklen ikke er til salg og at der kun er dette ene show eksemplar.
Reparation contra ombytning
Rasmus Gjesing er ikke bleg for at udfordre cykelbranchen, med nogle markante meninger om det at drive cykelforretning, hvor de fleste cykelforhandlere idag ligger under for de store producenters og grossisternes politik, fremfor selv at tage sagen i egen hånd. Han underbygger denne påstand med et eksempel fra den meget udbredte smid væk politik der er fremherskende, ikke kun indenfor cykelbranchen, men overalt i detailledet. En kunde kommer ind med en cykel hvor gearnavet er defekt. De fleste ombytter sådan et nav enten fordi de ikke ved hvordan det skal repareres, eller fordi det er den “letteste” løsning. Resultatet af den operation hedder Nyt nav, kr. 500,- Ombytningen tager de kr. 200,- for i arbejdsløn, slutresultat en regning til kunden på kr. 700,-
En for cykelhandleren mere lukrativ forretning kunne være at udskifte den defekte del i gearnavet til kr. 10,- (reservedelsprisen). Det tager så til gengæld noget længere tid, så arbejdslønnen bliver sat til kr. 500,- Udgiften bliver således noget lavere. Kunden slipper billigere og forhandleren tjener mere. En winwin for både forhandler og kunde. Samtidig er der også en mere bæredygtig og ansvarlig politik hvis du spørger mig, griner Rasmus.
Samler på tilfredse kunder
Cykelmagerens produkter er helt unikke, og har lang levetid, hviklet også går i god tråd med at mange af kunderne har deres cykel i rigtigt mange år, og løbende kommer tilbage med dem får at få udskiftet og opgraderet dele. Således har en af hans mere trofaste kunder stadig den samme cykel, efter 25 år, som nu er inde for at blive restaureret for tredie gang. En sjældenhed nu om dage…
Byggeprocessen
Selvom vi i princippet kan bygge alt, er grundfilosofien den klassiske cykeltype, der skal bruges på daglig basis, med rør i stål og muffer. Processen er den samme hver gang, først har vi en en grundig snak med kunden omkring hvilken stilmæssig type han/hun er, siddestilling og brugsmønster. Dette er vigtigt for at undgå misforståelser inden vi går igang. Ud fra dette konstruerer vi en steltegning med mål og vinkler. Nogle af mufferne laver vi selv, men ellers er det muffer og rør fra Columbus der er vores foretrukne leverandør.
Når stellet er færdigt sandblæser og lakerer vi det selv. Ønsker kunden det, kan han/hun få en personlig signatur på stellet, eller andre finurligheder. Ud over stel laver vi også vores eget gear, bremser, nav og lygter. Alt sammen lavet på værkstedet i Kagerup, ingen outsourcing her… En typisk håndbygget basis cykel koster omkring de 15.000 kr. , men vi har haft en enkelt amerikansk kunde som gik herfra med en ægte Vintage racer til den nette sum af 150.000 kroner. Mange penge men når man ser processen og den tid der lægges i produktet, syntes det en smule mere reelt end til et eller andet masseproduceret industri produkt som fordyres mange gange gennem overflødige mellemled.
Carlsberg cyklen
På det seneste er Cykelmagen aktuel i en stort opsat reklamefilm for Carlsberg, hvor skuespilleren Mads Mikkelsen cykler rundt i de Københavnske gader. Cyklen er et forsøg på at lave en “håndbygget cykel i små serier i udvalgte stel størrelser og med samme komponentpakke, hovedsaglig af egen produktion, men alligevel med det umiskendelige C over sig.
Enkelhed er kodeordet! Citat: Rasmus Gjesing
Som mester så hans svende
Cykelmageren har gennem de godt 24 år udlært adskillige lærlinge. Rasmus Gjersing gør en dyd ud af at hans lærlinge selv lærer at tænke og finde løsninger på problemstillinger. Derfor er en læreplads også eftertragtet, da man som lærling her prøver ting og opøver færdigheder man ikke finder ret mange andre steder i dagens cykel Danmark. Det kommer også til udtryk i de mange priser og medaljer som lærlingene gennem tiden har hentet hjem på deres svendestykker.
Link