CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

BESØG: Juhl Cycling Nordic BESØG: Juhl Cycling Nordic
I vores række af besøg hos danske cykelgrossister er vi denne gang på besøg hos Juhl Cycling Nordic, A/S som drives af ægteparret Bente... BESØG: Juhl Cycling Nordic

I vores række af besøg hos danske cykelgrossister er vi denne gang på besøg hos Juhl Cycling Nordic, A/S som drives af ægteparret Bente Juhl Rasmussen og Steen Hansen.

Hvordan startede det hele ?

”Vi er begge to ud af iværksætter familier. I starten af 2006 arbejdede jeg som sygeplejerske og Steen var salgschef hos Merrild Kaffe” fortæller Bente. ”Af omveje havde vi hørt at cykeltøjsfirmaet Primal Wear manglede en grossist på det danske marked. Vi syntes det var et spændende brand. Og tog derfor begge til Eurobike for at få en aftale i stand. Oprindelig havde vi egentligt tænkt os at starte en webshop, men fandt hurtigt ud af at hvis vi skulle gøre os forhåbninger om en fremtid indenfor cykelbranchen skulle det være som grossist. Enden på Eurobike besøget var at vi fik en aftale i hus med Primal Wear, De Rosa og Spinergy.

Bente startede i 2006 med at besøge butikkerne, sideløbende med hun stadig havde enkelte syge-plejevagter. I foråret 2007 stoppede Bente helt som sygeplejerske, og i 2008 kom Steen med i firmaet. I 2009 blev firmaet omlagt fra et anpartsselskab til et aktieselskab og samtidig dækker de nu også hele det nordiske marked, deraf navnet Nordic.

I år har de så taget springet og flyttet i helt ny lokaler i centrum af Odense med nye fine og tidssvarende faciliteter og lagerplads til de i alt 9 agenturer virksomheden nu repræsentere.

Hvad ligger til grund for valg af agenturer ?

Helt klart personlige præferancer og kærlighed til produktet. Italienske producenter står højt på ønskelisten. Vi har fra starten sagt at der skal være tale om nicheprodukter som ikke er mainstream. Desuden er det vores klare mål at blive størst eller næststørst indenfor de produktsegmenter vi fører. Vi får faktisk en del henvendelser fra endog rigtigt store producenter som gerne vil have os som deres danske distributør, men indtil videre har vi valgt at takke nej.

Hvordan ser I på problematikken med forhandlernet contra direkte handel ?

Vi har fra starten valgt at koncentrere os om at servicerer de etablerede cykelforhandlere. Vi får masser af henvendelser fra rene webbutikker, men ser dem ikke som vores primære kundegruppe. Vi ved at webhandlen er under kraftig udvikling, og forstår vi ikke helt hvorfor ikke mange flere af de etablerede cykelforhandlere vælger at supplere med internethandel. For dem er det jo oplagt da de i forvejen har ekspertisen.

Har forhandleren de spændende varer i sortimentet, så vil mange af kunderne vælge at handle lokalt. Har butikken derimod ingen varer hjemme, er det faktisk lettere for kunden at handle over nettet.

Vi tilbyder forretninger som har varen i sortiment en dealerpris, som er 10 % billigere end gældende listepris. Eneste krav er at butikken har et aftalt sortiment af den pågældende varegruppe. Har vi slutbrugere som spørger på den pågældende vare, oplyser vi nærmeste forretninger som er dealer på den pågældende varegruppe.

Er det svært at være cykelgrossist i DK ?

Nej, vi ser det som en spændende udfordring, at være en innovativ seriøs leverandør til branchens butikker.

Vi tror butikkerne fremover stiller skærpet krav til leveringssikkerheden, og preordre er en forældet tankegang.

Vi lægger derfor stor vægt på lagerføre de forskellige agenturer, således butikkerne kan genbestille når varen er solgt. Det skal være en indkøbsoplevelse at besøge den lokale cykelforretning, og det er det kun hvis butikkerne har et varesortiment som kunden kan vælge imellem.

Hvordan markedsfører I jeres produkter over for forhandlere?

Selvom tiden er knap for vores virksomhed, forsøger vi fortsat at nå rundt til vores forhandlere. Dette supplerer vi med Direct Mail hvor vi informerer om nyheder og tilbud. Vi har vores trykte katalog som suppleres med en prisliste som både udsendes som katalog og CD.

Ordre håndteres dagligt, og har vi butikkernes bestillinger inden kl. 14.00 sendes varerne samme dag. I højsæsonen har vi ekstra lagerhjælp, så butikkerne også her kan sikres en dag til dag levering.

Desuden har vi en online B2B shop som flere og forhandlere benytter. Forhandleren kan se aktuel lagerstatus og seneste tilbud, samt på hvilken varegrupper butikken er oprettet med dealerrabat.

Herudover kan nævnes forhandlermessen i Vejle, hvor vi igen var tilstede sammen med vores trofaste Juhl Cycling Nordic freelance team på 6 personer. Juhl Cycling teamet har været med fra opstarten, og er udover rigtige gode venner, en uvurderlig hjælp ved spidsbelastninger som messer, test og besøg på Eurobike.

Hvordan markedsfører I jeres produkter overfor forbrugerne?

Vi laver selv vore reklamer og katalog i samarbejde med Birch Reklame. Vores primære trykte kilder er i øjeblikket Cykelmotion Danmark og Cyclingworld, men vi har skam fokus på nye annonceformer og medier i fremtiden. Vores trykte katalog forsætter dog uændret, og vil for 2011 blive både større og trykt i større oplag.

Er I påvirket af den økonomiske afmatning?

Nej egentlig ikke. Vi har siden starten oplevet en kundemæssig fremgang år efter år. Dette er frugten af en massiv markedsføring både overfor kunder og forhandlere.

Hvordan håndterer i reklamationer?

Heldigvis er det yderst sjældent vi har reklamationer, men når de kommer håndtere vi dem først og fremmest hurtigt. Er det en simpel reklamation, beder vi butikken udlevere en ny vare til kunden. Vi krediterer så den defekte vare, når den modtages sammen med en original købskvittering.

Er det en mere kompleks reklamation skal vi se varen, inden vi afgør det videre forløb.

Hvordan ser fremtiden ud ?

Vi tror på den ser god ud for vores virksomhed, og vi fremover kan fortsætte udviklingen med ”nye” kendte agenturer.

Vi er i fuld gang med lanceringen af Dynamic smøremiddel, som er dobbelt Tysk testvinder i Tour og Mountainbike.

Vi kan samtidig løfte sløret for at vi bliver den nye distributør af det kendte Italienske Enervit energi mærke, som er markedsleder i eksempelvis Norge og Sverige. Vi vil her komme med en særdeles spændende pakke til butikkerne, som betyder et konkret mersalg for den enkelte butik.


Fakta

Grundlagt 2006
Agenturer: De Rosa, Spinergy, Cinelli, SwissStop, Swiss Eye, Outwet, San Marco Dynamic, Enervit
Antal ansatte 5 (+Juhl Cycling Teamet)
Omsætning: Ikke oplyst.

Juhl Cycling Nordic A/S
Wichmandsgade 15
5000 Odense C
Denmark
Tlf. +45 50 51 92 00
Fax +45 63 11 12 30
www.juhlcycling.dk
info@juhlcycling.dk

Andre besøgsartikler i serien.

CYKELPORTALEN