CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Banebrydende MTB fra Island Banebrydende MTB fra Island
Islandske Lauf har tænkt ud af boksen, med deres nye Elja mountainbike Banebrydende MTB fra Island

Der findes ikke mange ægte single-pivot-cykler (kun ramme og svingarm, uden koblinger eller ekstra pivoter mellem svingarm og dæmper) i dag. Og slet ikke en ægte XC MTB.

Islandske Lauf Cycles er først og fremmest kendt for deres unikke parellogram fjederforgafler Grit og Carbonara og senst også for deres gruscykler. Lidt overraskende kaster de nu en fuldt affjedret mountainbike på markedet i to versioner henholdsvis til Trail og XC.

Elja er en af de vildeste mountainbikes på markedet. Der er masser af plads til dækkene, og den bruger to 30 mm DUB-bundbeslag, et til kranken og et til hovedomdrejningspunktet. Elja bruger et Lauf Single Pivot-design, der indeholder fleksible og tynde kulfiberbladfjedre for ekstra trækkraft.

Lauf siger selv om deres Lauf Single Pivot design
Flad fjederkurve – For årtier siden introducerede multilink-affjedringsdesigns den (fantastiske) mulighed for at øge stivheden af deres spiralfjedre mod slutningen af affjedringsvejen. Det gav dig en responsiv affjedring, som stadig ikke gik i bund hele tiden. Men det er, som om ingen har fået at vide, at moderne luftstøddæmpere har volumenafstandsstykker for at opnå netop dette. Når man studerer affjedrings kurver på moderne multi-link XC/Trail-cykler, finder man ud af, at de generelt er ret flade, dvs. at de ikke udnytter deres evne til at give et variabelt fjederforhold gennem deres linkage-system. Hvorfor skulle de dog det, når luftdæmperen allerede gør det.

Manglende lateral stivhed – Den måde, hvorpå baghjulsophæng med et enkelt omdrejningspunkt generelt udføres, er der meget lateral fleksibilitet. Det er her, LSP kommer ind i billedet med sin:

Bracing-Box. Den afstiver venstre og højre svingarm sammen (afgørende) bag sadelrøret. Det resulterer i en sideværts stiv struktur, der er en størrelsesorden større, end hvis man går den traditionelle vej med at afstive siderne sammen foran sæderøret.
Overdimensioneret hoveddrejeleje. BSA/DUB krankboksens hoveddrejepunkt. For maksimal forankringsstyrke og stivhed.
Maksimeret hoveddrejeafstand. For en maksimal afstivningsvinkel. Overdimensionerede forme, hvor det er relevant for stivheden.

Særlige kendetegn

  • Størrelser fra Small til X-Large
  • To rammetyper:  XC (120 rear / 120 front) og Trail (120 rear /130 front)
  • Plads til tre vandflasker
  • Plads til 29 x 3″ dæk bagerst og 29 x 2.8″ foran
  • Udelukkende til elektronisk geartrain

Prisen ligger mellem godt kr. 30.000,- og 80.000,- afhængig af model og udstyrspakke.

Link

 

CYKELPORTALEN