CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Bag om SRAM nye elektroniske geargruppe eTab Bag om SRAM nye elektroniske geargruppe eTab
Vi går bag om teknologien i den nye trådløse elektroniske geargruppe fra SRAM som nøgtern set sætter alle konkurrenteren skakmat. Bag om SRAM nye elektroniske geargruppe eTab

SRAM-eTAB-06

Da Shimano og senere Campagnolo lancerede henholdvis deres elektroniske geargrupper Di2 og EPS blev de anset som lidt af en revolution, selvom de reelt set bare var en elektrificering af det mekaniske princip uden de helt store visioner og nytænkning.  SRAM nye og længe ventede eTab tager skridtet fuldt ud, og for os her på Cykelportalen er der ingen tvivl, den nye eTab gruppe er den første elektroniske geargruppe som har potentiale til at udnytte princippet fuldt ud langt ind i fremtiden. Systemet er så banebrydende at konkurrenternes systemer er sat skakmat, så de nu må til at starte forfra hvis de skal gøre sig forhåbninger om at komme tilbage i kapløbet.

SRAM eTAB har været under udvikling siden 2011 og alle eksisterende systemer samt adskellige andre, godt 100 forskellige løsninger, har været oppe og vende på SRAM udviklingsafdeling, før den rette løsning blev fundet. De to største forskelle i forhold til Campagnolo og Shimano er at den er trådløs og bruger små lokalt placerede batterier, samt måden man skifter gear på. Navnet bliver RED eTab og den deler kæde, kranksæt, og bremser med den eksisternde RED topgruppe. Resten er helt nyudviklet.

SRAM-etab-07

Lukket trådløst system
SRAM lagde ved præsentationen ikke skjul på at netop elektronikken har givet dem store udfordringer, og virkelig har gjort at de har måttet tænke ud af boksen, da de eksisterende systemet er beskyttet af mere en 200 patenter. Deres trådløse system bygger på et lukket protokol system kaldet AIREA, der genererer en ny krypteret 128 bits kodet forbindelse hver gang et sæt greb og skiftere kobles sammen. Dette skulle sikre både mod hacking og at de ikke kambolerer med hinanden, typisk under løb hvor op til flere hundrede kan køre med det samme udstyr.  Samlet set har prototyperne kørt mere end en halv million kilometer før SRAM var tilfredse både med sikkerhed og funktionalitet. Samtidig har det allerede kørst adskillige cykelløb i forklædning. Da systemet er trådløst har man som på de wirede grupper ikke kunnet nøjes med et enkelt centralt batteri. SRAM har monteret to små og ens batterier ved for og bagskifter samt et par små cellebatterier i skiftergrebenen (R2032). For at kunne kommunikere med den megen tredie parts ekstraudstyr der allerede findes på markedet, som effektmålere og GPS computere, har eTAB også indbygget det kendte åbne ANT + system.  De to systemer kører uafhængig af hinanden for at holde sikkerheden og funktionalitetetn i top.

SRAM-eTAB-04

eTap skiftesekvens
Hele essensen i systemet er eTap skiftegrebene som fungerer en anelse anderledes. Trods adskellige andre forslag og praksistest har SRAM holdt fast i placeringen af skiftefunktionen samme sted som på deres mekaniske model, da de anser den for mest optimal og som foretrækkes af lang de fleste som har testet systemet. Men så holder lighederne også op. Ved skift på højre greb flytter bagskifteren sig en tand længere ud  altså et højere gear. Skal du derimod et gear ned skal der trykkes på den venstre skifter. Holdes knappen inde skiftes der  kontinuerligt op eller ned gennem alle gear. Når du skal skifte mellem store og lille klinge foran, trykkes på begge greb.  Systemet minder om gearskiftet i moderne racerbiler og er hurtigt og intutivt i brug.  Jeg havde lejlighed til en kort prøvetur på Eurobike parkeringspladsen og systemet virker umiddelbart meget overbevisende. En anden ting jeg også lagde mærke til var hvor lydløs motorene er. Man tager heller ikke fejl af op og ned, som man ofte gør med Shimanes Di2 system.

SRAM-eTAB-03

Blips
En af de store fordele ved elektronisk gearskifte er at det giver cykelryttere og triathleter mulighed for at sætte gearskiftet præcis hvor de ønsker. Ud over selve skifte/bremsegrebene har systemet Blips der er 4 knapper der kan placeres lige præcis hvor man ønsker De forbindes til skiftegrebene enten via grebene eller en Blipbox for dem som ikke har skiftegreb,  f.eks en tricykel. Selvom SRAM ikke vil udtale sig om det, åbner det op for nogle nye perspektiver omkring en elektrificeret mountainbikegruppe og i det hele taget en mere strømlinet op og nedgradering til andre grupper iforhold til Shimano og Campagnolos systemer.

SRAM-eTAB-05

Batteri
Batterierne har en levetid på 1000 km svarende til godt 60 timers kørsel.  Angiveligt skulle batteriet foran holde 50 % længere. Der er lysindikation som fortæller hvad status er på batteriet. Grøn for maksimum, gul mellem og rød blinkende når der kun er godt et par timer tilbage. Løber man tør bliver skifteren i den sidste position,  eller man kan alternativt tage batteriet fra forskifteren og sætte i. For at spare batteri er der indbygget sleep funktion når skifterne ikke har været brugt i 15 sek. Opladetiden er meget hurtig godt tre kvarter for en fuld opladning. Batteriet tages af og sættes i sin oplader . Drifstemperaturen er imponerende -20 til +50 grader. Skiftergrebene fødes af to små CR2032 cellebatterier som har en lovet levetid på 1 år.

SRAM-eTAB-01

Montering og justering
Et sted hvor den nye ETab virkelig tager kegler er montering og justering. Selve montering tager typisk 5-10 min da man slipper for alle kablerne. Herefter trykker man på funktionsknappen og skiftegreb og skiftere bliver nu parret. Justering af bagskifter foregår ved at holde funktionsknappen ned på skiftegrebet samtidige med man trykker på gearskiftet. Nu flyyyes skifteren i 0,2 mm steps henholdvis til hørjre eller vestar ved at bruge venstra og højre greb. Der er 26 positioner.

Indtil videre er systemet kun udviklet til mekaniske cantileverbremser men en der skulle være en udgave på vej til de hydrauliske skivebremser samt til CX1 cross udgaven. Cykelportalen glæder sig til at følge udviklingen ikke mindst på cross og mountainbikeområdet hvor vi spår den stort potentiale.

SRAM-etab-08

Som almindelig bruger kan man diskuttere berettigielsen af en elektronisk gruppe, idag hvor de mekaniske grupper har så højt et funktionelt niveau. For de professionelle brugere i løbssammenhæng forholder tingene sig noget anderledes. SRAM nye eTab åbner dog op for nogle nye perspektiver som konkurranteren hidtil ikke har kunnet fremvise. Skal du have elektronik på racerlynet bliver herligheder ikke billige. Ud fra den nuværende dollar/eurokurs skal du regne med omkring de 20.000 kr for en komplet gruppe som forventes på det danske marked i første kvartal af 2016. Har du allerede en RED gruppe kan du nøjes med at opgradere skifter og greb.

Link

CYKELPORTALEN