


Ejer du en cykelbutik eller arbejder du cykelbranchen, ved du sikkert præcis, hvad jeg taler om. Markedet er hele tiden i forandring, men ikke altid til fordel for uafhængige små forhandlere. Et voksende, næsten kvælende pres fra store mærker gør forholdene stadig mere restriktive.
Føler du dig fanget med en løkke om halsen fra grådige producenter og leverandører ?
- Obligatoriske forudbestillinger.
- Påtvungne programmer.
- Lagerbygninger fulde af varer, som ingen ved, om de nogensinde vil kunne sælge.
Og hvis det ikke sælger, så er det dit eget problem.
Et system, der kvæler de små forhandlerne
I de senere år har de store mærker i cykelbranchen perfektioneret et system, der i stigende grad ligner en feudal model. Butiksejere er ikke længere uafhængige iværksættere, men snarere distributører af et enkelte mærker, som bærer 100 % af den økonomiske risiko.
Hvad sker der
- Mærker pålægger ekstremt høje obligatoriske **forudbestillingsmængder, uanset den faktiske efterspørgsel på markedet.
- Eksklusive forhandlerprogrammer begrænser valgmulighederne og låser forhandlerne fast i stadig mere restriktive aftaler.
- Den økonomiske risiko ligger udelukkende hos butiksejeren: Hvis du ikke sælger, taber du penge men ikke mærket.
- Hvis du forsøger at forlade systemet, risikerer du at stå uden lager, fordi markedet er blevet monopoliseret.
**Når en lille forhandler i København gerne vil handle med et kendt tysk brand og får beskeden at skulle aftage 500 styk som minimum, fordi der gør de i Berlin, er det fuldstændig ude af trit med virkeligheden, og grænsende til bondefangeri.
Et paradoks
Du åbnede en butik for at være uafhængig, men i sidste ende er du blevet ansat af brandet. Med en afgørende forskel: Du har ingen fast løn, og enhver fejl koster dig penge. Har du som uafhængig cykelbutik virkelig brug for disse mærker ? eller har cykelbutikker virkelig brug for at være afhængige af store mærker for at overleve ?. Hvis du spørger Cykelportalen er svaret højlydt NEJ. Der findes masser af alternativer, som ikke på samme måde binder dig på arme og ben, men naturligvis skal du gøre et ekstra benarbejde overfor kunderne som i vid udstrækning er forudindtaget af gældende praksis og branding. Nøgternt set er alle kvalitets cykler lavet på samme måde og kører påfaldende ens. Men naturligvis er der for mange en masse prestige i mærkevarelir end NoName fornuft.
- Hvem beslutter at en cykelforretning skal sælge bestemte mærker for at eksistere ?
- Hvem har sagt, at uden disse mærkevare logoer er din forretning dødsdømt ?
Alligevel ser det ud til, at mange butiksejere passivt accepterer den løkke, som store mærker bliver ved med at stramme om halsen på dem.
Og hvorfor så det ?
- Frygt ? Fordi systemet ikke synes at tilbyde nogen udvej ?
- Vane? Fordi “det er sådan, og det kan der ikke laves om på”
- Prestige? Fordi salg af bestemte mærker får dig til at føle dig som en del af en elite, som måske i sidste ende fratager dig brød på bordet
- Fordi det rent faktisk virker ? Eller er det bare en illusion ?
Din tur til at tale !
Hvis du ejer en cykelbutik eller arbejder i cykelbranchen, vil jeg meget gerne høre dine tanker.
- Føler du dig fanget ?
- Kan du få den nuværende model til at fungere uden at ofre for meget ?
- Hvilke alternativer har du udforsket, eller overvejer du ?
Torben Finn Laursen, redaktør
Cykelportalen.dk