CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

ANMELDELSE: Ride – Cycle The World ANMELDELSE: Ride – Cycle The World
Med over 100 cykelruter er der noget for en hver cykelsmag, men som mange andre cykel guidebøger lever den desværre ikke helt op tl... ANMELDELSE: Ride – Cycle The World

Ride – Cycle The World er udgivet på forlaget  Dorling Kindersley og præsenterer en række cykelruter jævnt fordelt på vores klode, sådan da. Den hævder at du efter at have læst den, får lyst til at hoppe på cyklen og opleve nogle af dem.  Dette er sikkert rigtigt, men som med så mange andre guidebøger er og bliver den en appetitvækker. Efterfølgende skal du selv  igang med detailplanlægningen, som nu også er det sjoveste part af processen, hvis du spørger denne forfatter.

Selvom langt de fleste af de 256 sider er alokeret til de godt 100 cykelruter, fortæller lidt hurtig hovedregning at det i gennemsnit kun giver godt to og en halv side pr rute. Herfra skal du trække billeder. I gennemsnit får de enkelte ruter mellem en og seks sider, hvilket bestemt ikke giver meget plads til de længere af slagsen som f.eks den episke  næsten 12,000 km  African End-to-End (Tour d’Afrique) ret stor retfærdighed. I min optik burden den slet ikke være nævnt her.Der findes i forvejen righoldigt med resourcer om denne cykeltur som rent beset stadig er for de få.

En god ting ved bogen er at de sædvanlige kapitler om valg af udstyr og cykel er næste fjernet. Det er en god disposition da der i forvejen findes tonsvis af litteratur om netop denne del, ikke mindst på nettet. Også forberedelsesdelen kommer forfatterne ret let hen over, men henviser i steder til en række nyttige hjemmesider.

Kendere af  Dorling Kindersley’s Eyewitness rejsebøger vil tydeliget opdage slægtskabet og filosofien bag serien, hvor billeder har en større prioritering end tekst. Desværre er billederne ikke særligt tidsaktuelle og bestem ikke cykelspecifikke. Det fleste der benyttes, er fra foto bureauer som  Alamy Stock Photo og Getty Images. Netop denne del burde et så stort forlag som Dorling Kindersley’s kunne gøre bedre.

En overset perle på naboøen til Mallorca der efterhånden er lige cykel overrendt nok

En bog som slipper væsentlig bedre af sted med dette ,er den også anmeldte  Escape by Bike

Dette til trods er  teksten alligevel ret cykelspecifik med cykelvenlige pas i f.eks Dolomiterne.  Generelt ser er der som vi ofte ser fra lignede guidebøger overvægt af ruter på det Europæiske kontinent. En god ting er kva at forfatterstaben hovedsaglig er fra England en mængde meget fine og af de fleste på vore breddegrader ukendte ruter i England og Skotland. Så er du lun på cykelture i Brexitland, er den et godt udgangspunkt.

Et safari foto uden cyklister hører ikke hjemme i en cykelguidebog

England er og bliver overrepræsenteret med Europa på en anden plads mens Kina og Indien kun er repræsenteret med hver en rute. Rusland er overhovedet ikke nævnt trods adskellige spændende ruter bliver nævnt hvis man gør sig den ulejlighed at søger på nettet.

De medfølgende GPS filer der frit kan downloades, er temmelig mangelfulde og er langtfra detailjerede nok til at du umiddelbart kan cykle dem.

I store stræk er Ride en udmærket bog specielt for nybegynderen uden den store erfaring som hurtigt kan få et overblik over gode ruter.  For alle andre er den nok mindre aktuel, ikke mindst fordi der idag findes enorme mængder af frit tilgængelig information på nettet. En skæbne bogen deler med adskellige  lignende bøger. Med mindre du gerne vil sidde med en bog og bladre og læse fremfor at blive skævøjet af nettet, er der intet nyt at hente. Som gave kan den også være et udmærket valg, ikke mindst på prisen, der er en næsten foræring.

ISBN 978-0-2414-7227-9 256 sider 20 Pund

Link

CYKELPORTALEN