

Anmeldelse: JacoBar
AnmeldelserTEST 3. november 2017 CYKELPORTALEN

I en verden af industrielle og massefremstillede fødevarer, ofte tilsat sødemidler og andre tilsætningsstoffer, mister vi evnen til skelne mellem en syntetisk og ægte smagsoplevelse. Et klassisk eksempel er den fejlagtige opfattelse af smagen af ren chokolade, der for de fleste produkter bliver sløret af sukker og kakao.
Det samme kan til en vis udstrækning siges om de energi og proteinbarer der oversvømmer markedet og hvor smart indpakning og markedsføring tit gør udslaget i vores valg.
Ligesom den lille cykelforhandler er presset af store kæder og internet butikker, så gælder det samme for den lille håndværksbager, der dagligt må kæmpe mod minutboller og tebirkes i supermarkeder og på tankstationer, hvis eneste kvalitet er prisen. Derfor må de hele tiden forny sig og spille på andre boller i høj kvalitet, hvis de skal gøre sig håb om kundernes gunst.
En af dem der prøver at gå nye veje er Jacobsens Bageri med butikker i Næstved og Vordingborg. De har i samarbejde med cykelgrossisten PythonPro udviklet to energibarer der bl.a benyttes af det danske cykelhold Team Almeborg-Bornholm. Der er tale om to energibarer helt uden kunstige tilsætningstoffer.
Energibar indhold
Havregryn (dampbehandlede havrekerner), rosiner (99,5% øko calf. druer, 0,5% øko solsikkeolie), honning, soyagrits, abrikos, chokolade (kakaomasse, sukker, kakaosmør, naturlig vanillearoma) . Kan indeholde spor af mælk.
- Allergener:
- Gluten, soya
- Næringsindhold pr. 100 gr. tilberedt:
- Energi, kcal 365,8 kcal
- Fedt, total 9,5 g (heraf mættet 2,8 g, heraf enkeltumættet 2,0 g, heraf flerumættet 3,0 g)
- Kulhydrat, total 57,2 g (heraf sukker 16,9 g)
- Kostfibre 5,0 g
- Protein, total 10,7 g
Energibar Protein indhold
Soyagrits, honning, jordnødder, jordnøddesmør, hørfrø.
- Allergener:
- Gluten, soya, jordnødder
- Næringsindhold pr. 100 gr. tilberedt:
- Energi, kcal 499,1 kcal
- Fedt, total 31,7 g (heraf mættet 4,8 g, heraf enkeltumættet 11,5 g, heraf flerumættet 13,1 g)
- Kulhydrat, total 31,9 g (heraf sukker 3,0 g)
- Kostfibre 8,8 g
- Protein, total 23,3 g
Afprøvning
De to barer er størrelsesmæssigt lige til at have i lommen. De er bløde og lette at tykke. En positiv observation er at de kan spises uden at skulle skylle efter med en hel masse vand. Noget som ofte er tilfældet ved de mange industrielle produkter.
Smag er naturligvis forskellig, men ingen af de to barer smager dårligt, tværdimod, så er de begge af en beskaffenhed, som langt de fleste vil have lyst til at sætte tænderne i. Energibaren er med rosiner, honning og chokoladestykker som giver en lidt syrlig/sød smag, uden dog på nogen måde at virke vammel. Den er lidt drøjere i konsistensen end proteinbaren, men ligger alligevel let i maven. Proteinbaren er lige i skabet med dens jordnøddesmag som effektivt dæmper smagen af de tilsatte soyagrit for at få proteinindholdet i vejret og som ofte giver en lidt kvalmende smag på andre tilsvarende produkter. Den er meget luftig og er for denne tester den bedste af de to. Begge barer ligger let i maven både med og uden vand, så man føler sig aldrig oppustet. De giver begge en langvarig mæthedsfornemmelse og helt uden det sædvanlige blodsukker boost der opleves på andre barer. De er lige velegnet både før, under og efter cykelturen og som en sund snack og mellemmåltid.
Da energibaren produceres helt uden tilsætningsstoffer har de en begrænset levetid på omkring 2 mdr. hvilket er tydeligt mærket på dem. De skal IKKE i køleskabet men derimod opbevares tørt og mørkt.
De sælges i kasser af 10 stk. og produceres i reglen tidligst en uge før de afsendes, så de er helt friske.
JacoBar er en positiv oplevelse, og samtidigt støtter man den lille erhversdrivende fremfor et stort firma, noget som jeg syntes man bør tænke på, når man køber sine energibarer.
Konklusion
Er du til simple nononse produkter, så er JacoBar afgjort et af de bedste bud. En energibar som ikke gør noget stort væsen ud af sig andet end bare at levere varen, energi til den sultne cyklist uden tilsætning. Samtidig støtter du et stykke dansk iværksætteri som kan tjene som eksempel for andre bagere. Cykelportalens absolut favorit energibar, så er den ikke længere…
Link
CYKELPORTALEN
- februar 2025
- januar 2025
- december 2024
- november 2024
- oktober 2024
- september 2024
- august 2024
- juli 2024
- juni 2024
- maj 2024
- april 2024
- marts 2024
- februar 2024
- januar 2024
- december 2023
- november 2023
- oktober 2023
- september 2023
- august 2023
- juli 2023
- juni 2023
- maj 2023
- april 2023
- marts 2023
- februar 2023
- januar 2023
- december 2022
- november 2022
- oktober 2022
- september 2022
- august 2022
- juli 2022
- juni 2022
- maj 2022
- april 2022
- marts 2022
- februar 2022
- januar 2022
- december 2021
- november 2021
- oktober 2021
- september 2021
- august 2021
- juli 2021
- juni 2021
- maj 2021
- april 2021
- marts 2021
- februar 2021
- januar 2021
- december 2020
- november 2020
- oktober 2020
- september 2020
- august 2020
- juli 2020
- juni 2020
- maj 2020
- april 2020
- marts 2020
- februar 2020
- januar 2020
- december 2019
- november 2019
- oktober 2019
- september 2019
- august 2019
- juli 2019
- juni 2019
- maj 2019
- april 2019
- marts 2019
- februar 2019
- januar 2019
- december 2018
- november 2018
- oktober 2018
- september 2018
- august 2018
- juli 2018
- juni 2018
- maj 2018
- april 2018
- marts 2018
- februar 2018
- januar 2018
- december 2017
- november 2017
- oktober 2017
- september 2017
- august 2017
- juli 2017
- juni 2017
- maj 2017
- april 2017
- marts 2017
- februar 2017
- januar 2017
- december 2016
- november 2016
- oktober 2016
- september 2016
- august 2016
- juli 2016
- juni 2016
- maj 2016
- april 2016
- marts 2016
- februar 2016
- januar 2016
- december 2015
- november 2015
- oktober 2015
- september 2015
- august 2015
- juli 2015
- juni 2015
- maj 2015
- april 2015
- marts 2015
- februar 2015
- januar 2015
- december 2014
- november 2014
- oktober 2014
- september 2014
- august 2014
- juli 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- marts 2014
- februar 2014
- januar 2014
- december 2013
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- august 2013
- juli 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- marts 2013
- februar 2013
- januar 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- august 2012
- juli 2012
- juni 2012
- maj 2012
- april 2012
- marts 2012
- februar 2012
- januar 2012
- december 2011
- november 2011
- oktober 2011
- september 2011
- august 2011
- juli 2011
- juni 2011
- maj 2011
- april 2011
- marts 2011
- februar 2011
- januar 2011
- december 2010
- november 2010
- oktober 2010
- september 2010
- august 2010
- juli 2010
- juni 2010
- maj 2010
- april 2010
- marts 2010
- februar 2010
- januar 2010
- december 2009
- november 2009
- oktober 2009
- september 2009
- august 2009
- juli 2009
- juni 2009
- maj 2009
- april 2009
- marts 2009
- februar 2009
- januar 2009
- december 2008
- november 2008
- oktober 2008
- september 2008
- august 2008
- juli 2008
- juni 2008
- maj 2008
- april 2008
- marts 2008
- februar 2008
- januar 2008
- december 2007
- november 2007
- oktober 2007
- september 2007
- august 2007
- juli 2007
- juni 2007
- maj 2007
- april 2007
- marts 2007
- februar 2007
- januar 2007
- december 2006
- november 2006
- oktober 2006
- september 2006
- august 2006
- juli 2006
- juni 2006
- maj 2006
- april 2006
- marts 2006
- februar 2006
- januar 2006
- december 2005
- november 2005
- oktober 2005
- september 2005
- august 2005
- juli 2005
- juni 2005
- maj 2005
- april 2005
- marts 2005
- februar 2005
- november 2004
- Fra cykelcross til gravelrace
- Elegant ophæng til cykler i by og på land.
- Nyt grusdæk fra Hutchinson
- Startup Brakeable optimerer reparationer hos ORTLIEB ved hjælp af AI
- Italiensk cykel klassiker får ny lang rute
- TEST: Deuter Mondego HB 8
- Sammenklappelig cykelhjelm
- Custom-Made for alle i stor stil
- Ambitiøst styr cockpit fra Flitedeck
- Shimano CUES får landevejsgreb og hydrauliske skivebremser
- Sæt farver på dine cykelhjul
- Oplevelser fra gedebukkestyret
- Fra ung stelbygger til direktør
- Velo De Ville vinder Design & Innovation Award
- Aflivning af cykelmyter i Norden
- 3D branding Made in China
- Engelsk cykeltradition får et frisk nyt 3D pust
- Vi lader billedet stå et øjeblik
- Fra Rotor Bike til QO Bike
- Rose Hobo i ny variant