CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Anmeldelse: Cyclist & Cycling Around The World Anmeldelse: Cyclist & Cycling Around The World
Dansk arkitekt og byplanlægger medredaktør på international bog om Cykling som kommer vidt omkring med inspiration og eksempler til fremme af fremtidens cyklistvenlige byer. Anmeldelse: Cyclist & Cycling Around The World

Cyclist & CyclingAroundtheworld07

Med Amsterdam og København som bannerførere er antallet af cykelvenlige byer globalt inde i en rivende udvikling.  Det byder på masser af udfordringer og forhindringer for byplanlæggere, politikere og andre beslutningstagere, når vores storbyer skal gøres til et bedre sted at opholde sig.  Cyclist & Cycling Around The World er en international bog der bidrager med inspiration til andre om at komme godt fra start i udviklingen af fremtidens cykelvenlige byer.

Bogen er resultatet af et internationalt samarbejde mellem de tre redaktører Lotte Bech, Juan Carlos Dextre og Mike Hughes. De har samlet 25 internationale kendte cykeleksperter som hver især giver deres bedste bud på promovering af cyklisme, cykelplanlægning og cykelkultur.  Bogen er lige velegnet som opslagsværk, som til til at læse kronologisk. Der er kontaktoplysninger til samtlige forfattere og en righoldig kildeangivelse så man selv kan søge mere information om de enkelte emner.

Bogen lægger frisk ud med Carlos Felipe Pardo fra Bogotá  10 simple regler til at komme godt fra start. Først og fremmest skal man starte med at købe en cykel og begynde at cykle. Man kan ikke sælge sit budskab hvis man ikke selv går foran med et godt eksempel. Der er tre måder at cykle på; for sjov, til transport og som sport. Sæt dig grundig ind i emnet og arbejde sammen med andre. Prøv at få støtte det kan være fra politikere, fabrikanter og organisationer. Sørg for at have rigtige og pålidelige informationer og vær kreativ og visuel i dine budskaber. Endelig skal du  skrive, tale og cykle igen og igen,  men glem aldrig at det skal være sjovt, ellers mister man gnisten.

Cyclist & CyclingAroundtheworld02

Hovedindholdet i bogen er opdelt i syv emner der er beskrevet med eksempler og projekter både praktiske og teoretiske.

1.Cycle Culture
Cykelkulturen er meget forskellig fra land til land og by til by. Det illlustreres godt med eksempler fra Kina som efter bilens indtogsmarch så og sige har måttet genopfinde cyklen som transportmiddel i storbyen Guangzhau. Amsterdam er stadig foregangsland og er nu gået ind i en ny fase hvor cyklismen udgør halvdelen af byens trafik mens bilen og offentlige trafik må deles om den anden halvdel. I Indien er det derimod sociale og økonomiske faktorer som gør sig gældende i trafikbilledet

2.Liveable & Bikeable Cities.
Dette kapitel omhandler de store miljømæssige problemer verden står overfor både lokalt og globalt og viser cyklingen som et bæredygtigt alternativ. Toronto I Canada fremhæves som et godt eksempel på hvordan man når fra kun at tale om det, til faktisk at gøre noget. København har et indlæg om pendler cykling og de nyanlagte cykelhovedveje ind til centrum.

3. Cycle Infrastructure
Infrastrukturen i byer er vigtig mht at skille de sårbare trafikanter fra de stærke trafikanter. København fremhæves igen som eksempel hvor der allerede er en god cykelinfrastrurktur men som løbende forbedres, ud fra bl.a online trafiktællinger. Den spanske by Seville er eksponent for en by hvor man først lige er startet med at forbedre infrastrukturen

Cyclist & CyclingAroundtheworld01

4. Safety for Cyclists
ET spændende afsnit omhandlende problematikken omkring den registrerede trafiksikkerhed og den oplevede trafiksikkerhed. Igen er Danmark med helt fremme. Sikker skoletrafik bruges om eksempel fra Barcelona.

5. Bicycles
Ingen cykelbyer uden cykler. Dette kapitel omhandler to cykeltyper som i øjeblikket oplever stor udbredelse. Det er naturligvis bycykler eller dele cykler som de også kaldes. Her er nævnes Paris som et af de mest succesfulde med mere end 20.000 delecykler. Transport eller ladcykler er den anden cykeltype som er i hastig fremmarch. Kisumo i Kenya og København fremhæves, hvor afrikanerne bruger den til tunge transportopgaver mens specielt de unge københavner familier har tages den til sig som et bilfri alternativ til børnetransport .

6. Cycling Policy
Politik og cykling hører naturligt sammen, da der skal tages nogle politiske beslutninger for at der kommer ændringer. Portland er et skoleeksempel på en vidtrækkende cykelstrategi som fra 2009 til 2012 har ændret bybilledet markant. I Holland har man med succes lanceret et cykel/tog transportsystem og endelig er der beskrivelse af den amerikanske Urban Bikeway Design Guide, praktisk guide til brug i for alle amerikanske byer i processen fra at omdanne dem til cyklistvenlige byer.

7. Cycle Advocacy and Education.
Den sidste kapitel er næsten det vigtigste, nemlig uddannelse og almen meningsdannelse. Græsrodsbevægelser over hele kloden har stor succes med at påvirke beslutningstagere og politikere. Dette kapitel omhandler adskillige meningsdannede græsrodsprojekter fra hele verden.

De 25 bidragsydere til bogen er bredt sammensat fra hele verden. Danmark er naturligvis også repræsenteret bl.a med Mikael Colleville-Andersen fra copenhagennize.eu og Maj Britt Kristensen fra Cyklistforbundet.

Lotte Bech, arkitekt MAA er medredaktør på bogen. Lotte Bech har, gennem sit mangeårige arbejde med cykelplanlægning i København og deltagelse i internationale konferencer, erfaret en stigende interesse fra byer i verden for at kende til andre byers erfaringer og på den måde lære af hinandens succeser og fejltagelser.

Cyclist & CyclingAroundtheworld03

Cyclist & Bicycle Around The World er en visionær og meget inspirende bog. Den er naturligvis først og fremmest et godt værktøj og guide for byplanlæggere og andre beslutningstagere men også for alle os andre som passioneret elsker cykling som transportform og livstil er den godt læsestof. Det er spændende at læse om projekter fra alverdens byer og steder som viser at der er en stor stigende global cykelbevægelse under konstant udvikling og som forhåbentlig snart vil gøre Amsterdam og København rangen stridig som cyklismens foregangsbyer.

Bogen er engelsproget og på 332 siden. Den er rigt illustreret både med grafik og fotos. Den er planlagt til også komme i en spansk oversættelse senere på året.  Bogen kan købes i to udgaver, som almindelig bog og som online e-bog.

Cyclist & CyclingAroundtheworld

Link

 

CYKELPORTALEN