CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: Trek Super Commuter +8 TEST: Trek Super Commuter +8
Treks Super Commuter er elcyklernes svar på en Harley Davidson for den modne elcyklist med sans for stil og lang holdbarhed. TEST: Trek Super Commuter +8

Mens salget af mountainbikes og landevejscykler er dalende, stormer Elcyklen frem, og kan på sigt meget vel vise sig at blive redningen for den selvstændige cykelforhandler, der i disse år oplever en stadig stigende konkurrence fra alle sider. Da en el-cykel et et stykke kompliceret mekanik, stiller det nye krav både til forhandelerens kunnen, men også til dig som forbruger, når du skal ud og købe en ny elcykel. Markedet er broget og der er stadig mange brodne kar blandt udbyderne. Læs vores guide til elcykler her.

Vi har denne vinter haft mulighed for at teste Trek Super Commuter, og netop vinteren er oplagt til test af sådan en cykeltype, da det formodentlig er på denne årstid den vil have sin største udbredelse. Trek Super Commuter er en  elcykel i den tunge ende prismæssigt. Det betyder også at Trek provomerer den som et alternativ til bilen, hvor du immervæk stadig kan få to af slagsen, for det samme som det koster at anskaffe sig den billigste bil på markedet.

Super Commuter fås i to udgaver. Ramme og motorsystem er identisk på begge modeller, mens forskellen ligger i udstyrspakken. Vores testeksemplar var  Super Commuter +8 i rød, med 11 udvendige gear. For godt 1000 kr. mere kan du vælge den grå model med indvendigt gearnav.

Specifikationer

  • Stel: Trek Hydroformet aluminium med integreret batteri og Motor
  • Forgaffel: Fast kulfiberforgaffel m. integrerede skærmbeslag og RockShox Maxle Stealth aksel
  • Fornav: Shimano XT, 15 mm gennemgående aksel
  • Bagnav: Shimano XT
  • Fælge: Dobbeltvæggede m. øjehuller
  • Dæk: Schwalbe Super Moto-X m. GreenGuard punkteringsbeskyttelse, 650Bx2,40, ECE-R75 certificering
  • Skiftegreb: Shimano XT Rapid Fire, 11 gear
  • Bagskifter: Shimano XT Shadow Plus
  • Kranksæt: RIDE+ aluminium, 18T
  • Kassette: Shimano M8000 11-42T, 11 gear
  • Kæde: Shimano HG-601
  • Pedaler: Aluminium m. gummi
  • Sadel: Bontrager Evoke 2
  • Sadelpind: Bontrager Race
  • Styr: Bontrager Lowrise
  • Håndtag: Bontrager Satellite Elite ergonomiske, lock-on
  • Frempind: Bontrager Elite 7 grader m. Blendr-adaptere
  • Styrfitting: Integrerede lukkede lejer, 1 1/8˝ øverst, 1,5˝ nederst
  • Bremsesæt: Shimano M615 hydrauliske skivebremser
  • Batteri: Bosch Powerpack Performance 500 wh, stelmonteret
  • Controller: Bosch Purion
  • Motor: Bosch Performance CX, 250 Watt, 75 Nm, 25 km/t
  • Lys: Supernova
  • Støttefod: ESGE
  • Farve: Rød
  • Størrelser: 45, 50, 55, 60 cm
  • Vægt: 55 cm – 21.70 kg
  • Vægtgrænse: 136 kg
  • Pris: Kr. 35.999,-

Se flere billeder af cyklen her

Afprøvning
Af en elcykel at være, er Trek Super Commuter subjektivt flot designet. Med de volumiøse rør og dæk, samt den røde farve, er der optisk tale om en stor og iøjnefaldende cykel, som minder en smule om en klassisk Harley Davidson.

Cyklen kommer med en udstyrs pakke, hvor der er lagt høj vægt på soliditet, pålidelighed og praktisk anvendelighed, måske lige bortset fra kulfiberforgaflen, hvor lireffekten har fået lov at råde, men som i praksis på en 22 kg tung cykel, kan syntes en smule overflødig og hvis den var udeladt måske kunne have reduceret den høje pris en smule. Ellers er cyklen monteret med metalskærme og store kraftige Schwalbe dæk med punkterbeskyttelse. De hydrauliske skivebremser fra Shimano er med 180 mm skiver, så den tunge cykel effektiv kan bremses når det er nødvendigt.

Motorsystemet er den markeds førende centermotorløsning fra Bosch, der på den europæiske udgave er med en 250 watt effekt. Det kraftige 500 watt batteri er nydeligt integreret i rammen og med et ABUS låsesystem.  Batteriet kan oplades direkte af cyklen, eller på cyklen via det integrerede stik med klap i rammen. Der medfølger en kraftig lynlader der oplader batteriet til fuld kapacitet på godt 3 timer. Man kan se batterikapaciteten direkte på batteriet ved at trykke på den lille knap samt på betjenings displayet på styret. Motorsystemet tændes ved at holde top og bundknap inde samtidig. Motoren starter altid i den sidst benyttede indstilling.

Med Plus og Minus knapperne på toppen af computeren kan man scrolle mellem Off, ECO, Tour, Sport og Turbo. I Off stillingen er motoren indaktivt og cyklen fungerer som en almindelig cykel. I ECO er motorhjælpen yders minimal, mens der bliver skruet gevaldigt op for effekten i Sport og Turbo hvor cyklen accelererer endog meget kvikt. Holdes Plus knappen nede tændes lyset. Herudover kan man se aktuel hastighed og distance samt hvor mange kilometer der er tilbage i hver motor mode, mellem 50 og 140 km.

Supernova lyset er ekstremt kraftigt, så selv en bælgmørk landevej bliver tilstrækkelig oplyst. Eneste minus er det manglende sidelys på forlygten. Lygterne henter strøm direkte fra motor batteriet, så når det er fladt går lyset også. Det ville have været rart med et mindre backup batteri.

Bortset fra en temmelig støjende og snerrende motor, har Bosch systemet fungeret upåklageligt. Batteriet er hurtigt at lade op, og kapaciteten er upåvirket af selv meget lave temperaturer. Momentreguleringen hører til klassen absolut bedste med en helt rykfri og glidende indkobling når der trædes i pedalerne. Eneste ulempe er manglende tilbageløb af kæden, ved rengøring og smøring. Motoren er fint indkapslet med en kraftig beskyttelses plade der går helt ind under kranken.

Brugen af udvendige gear på en cykel til daglig brug året rundt, kan diskuteres, specielt i et land som Danmark med et vinterhalvår fyldt med regn, sjap og salt. Når nu cyklen befinder sig i den høje prisklasse kunne man godt have gjort sig ulejligheden at udstyre den med indvendige gear og et bæltedrev. De 11 gear er i praksis mere end rigeligt. Den fikse integrerede bagagebærer kommer man hurtigt til at sætte pris på som daglig pendler. En anden god detajle er at der er bøsninger til montage af to flaskeholdere, en sjælden feature på elcykler.

+ Gennemsolid byggekvalitet
+ Pålidelig motorsystem
+ Metalskærme og bagagebærer
+ Lyssystem

– Støjende motor
– Pedaler
– Prisen

Trek Super Commuter har en ret oprejst og behagelig kørestilling. Dette understreges af det dejlige brede styr og de fine styrgreb.  Trods et ret sporty udseende, er køreoplevelsen mere cruiseragtig med meget stabile køreegenskaber. De brede dæk giver en god komfort men er noget hårde og glatte til decideret vinterkørsel. Pedalerne er glatte og bør udskiftes til bedre metaltype.

Konklusion
Trek Super Commuter er en yderst velkonstrueret elcykel med alt udstyr. Den har fungeret upåklageligt under alle forhold gennem en vinter med alt fra regn og blæst til ekstrem kulde og sne. Alligevel syntes prisen lige vel høj, hvis cyklen skal have en større udbredelse, hvad den afgjort fortjener, da den med god margen viser vejen for hvordan en god allround elcykel bør konstrueres.

Link

CYKELPORTALEN