CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Eurobike 2014 Eurobike 2014
Vi gør status på verdens største cykeludstilling med de efter vores mening væsentligste nyheder og masser af billeder. Eurobike 2014

Eurobike05

Du finder flere billedindtryk fra messen findes her

Eurobike er som altid en temmelig overvældende oplevelse, der stiller store krav til planlægning, hvis man vil have et optimalt udbytte.  I år havde 1320 udstillere fra 54 lande fundet vej til det altid idylliske Bodensø område. Med 46.300 besøgende fra 111 lande blev 2014 også i år endnu en rekord og publikumsdagen havde stort rykind med 21.100 besøgende. Medierne var som sædvanlig talrigt repræsenteret med 1852 journalister fra 46 lande.

Trafikkaos
Vi har før berettet, at messen er et trafikalt kaos, specielt om morgenen hvor størsteparten vælger at ankomme i deres hellige automobil. Underlig disposition når man nu lever af at sælge cykler. Men heldigvis er der da nogle som trodser mainstream og cykler til og fra messen.  Selvom messen de senere år har sat alle sejl ind på tilbyde gratis offentlig transport kniber det stadig gevaldigt for billisterne at finde ud af at bruge dem.  Mange ved stadig ikke at der foruden de faste messebusser, der kører i pendulfart hele dagen, også er indsat 8 gratis Hotel busser som har opsamlingspunkter i og omkring de nærmeste byer, ja sågar nogle steder lige uden for ens hoteldør. De kører to gange om morgenen og to gange om aftenen, og gør det let og bekvemt at komme til og fra messen fra lokationer helt op til en times kørsel fra messen i alle retninger. Herudover er der også opsat cykler på centrale steder og stationer omkring Fredericshafen og ved lufthavnen, til fri afbenyttelse.

Eurobike09

Demoday
Dagen før dagen, Demoday hvor forhandlere og presse på egen krop har lejlighed til at prøve kræfter med nogle af de mange nye cykler, var i år for første gang flyttet fra det idylliske Ratzhenreid godt 40 km fra messen, helt tæt på, nærmere bestemt ude på parkeringspladsen foran messehallernes østlige indgang. I følge Messe Friedrichshafen er dette først og fremmest sket af logistiske hensyn, som gør det meget lettere for udstillerne at være begge steder. Udstillerantallet var da også steget markant og generelt var udstillerne meget tilfredse med det nye tiltag, som lover godt for fremtiden og ikke mindst forretningen Eurobike.
Til trods for en del regn, var der livlig aktivitet fra starten på de afmærkede ruter og den nyanlagte MTB testbane, der blev benyttet flittigt. Set fra en cykeltesters cykelstyr er selve området noget af en tam affære med flade grusstier i de omkringliggende skovplantager.  Eneste højdepunkt var en rute som gik godt 6 km ud til et udsigtspunkt med panoramaview over Bodensøen og alperne i baggrunden. Al begyndelse er svær så forhåbentlig bliver der planlagt nogle bedre ruter næste år, da området faktisk har dem.  Du finder vores omfattende fotoserie fra messen her. 

Eurobike07

Cykler og Gear
De helt store nyheder skal man lede længe efter. Men heldigvis har Eurobike altid været et godt sted at lufte konceptcykler. I år var der usædvanligt mange spændende konstruktioner som giver en indikation af hvad fremtiden kan byde på.

nCycle er en af de mest gennemførte el konceptcykler vi har set i årevis. nCycle er designet af industriel designer Marin Myftiu tilbage i 2012, men det er første gang at den når ud til et så stort publikum som på Eurobike. ncycle var en del af dækproducentens Continentals intro på elcykelmarkedet med deres Conti iDrive. Cyklen har en mængde gennemtænkte features som et styr der kan bruges som bøjlelås, mulighed for at placere sin Ipad i stellet, foldecykel der kan trilles, elmotor, bæltedrev og lys er andre features.

BMC har med deres seneste fremtidscykel igen gjort cyklen sexet. Cyklen er designet af Torgny Fjeldskaar der tidligere haft været designer for Cannondale men nu er Design Direktør for BMC. Den meget futuristisk udseende cykel er afgjort et flot bud på en fremtidscykel. Ved at gå væk fra de gængse principper og ikke mindst UCI regler for udformning af racercykler har BMC med Impec konceptcyklen lavet en ramme som vil kunne udstyres både som almindelig cykel og som elcykel.

Canyon har gennem årene vist adskillige konceptcykler startende tilbage i 2004 med en racercykel på kun 3700 gram. Nyeste kreation er MRSC Connected og som navnet antyder er der tale om en cykel med hidtil uset grad af elektronisk overvågning. Små sensorer måler alt lige fra de kræfter rytteren lægger i rammen til underlaget der køres på. Ud fra underlagets beskaffenhed justeres viskositeten i affjedringssystemet. En ide taget fra bilindustrien er overvågning af sliddele så cyklen selv fortæller at nu trænger den til service. Sikkert en løsning som de danske cykelhandlere vil hilsen velkommen. Canyon har ingen planer om at sætte cyklen i produktion fortæller Michael Kaiser, i hvertfald ikke indenfor de næste 5 til 10 år.

Eurobike04

Velocite er udviklet af tyske Lightweight der ellers mest er kendt for fjerlette racercykler og hjulsæt. Ikke hverdag man oplever en elcykel med magnetisk induktions motor og et stel i kulfiber, med en vægt på godt 14 kilo, ikke meget mere end hvad din almindelige havelåge vejer. Specielt induktionsmotor princippet er uhyre interessant og kunne på sigt godt gå hen og slå den traditionelle elmotor af pinden. Du kan læse mere om nogle af fremtidens cykler her

Et alternativ gearsystem til de traditionelle indvendige og udvendige gear syntes nu for alvor at have fået fodfæste. Det tyske krankgear Pinion har udvidet produktprogrammet. Deres 18 gears topmodel får nu følgeskab af en 12 og 9 gears udgave. Samtidig er der nu mere end 50 producenter som tilbyder cykelmodeller med systemet, heriblandt den Eurobike Award vindende KTM turcykel.


MIPS (Multiple Impact Protection System)
En spændende udvikling på cykelhjelmområdet er det svensk udviklede og standardiseret beskyttelsessystem MIPS. Kliniske forsøg har vist at det reducere alvorlige hjerneskader væsentligt ved ulykker. Det består af en række små elastomer som isolerer de to hjelmhalvdele fra hinanden og herved giver en effektiv stødabsorbation. Indtil videre har Bell, Giro, Lazer, Scott og POC meldt sig under fanerne med den nye teknologi, men mon ikke flere snart følger efter. Læs vores omtale af Giro hjelmene med MIPS  her. 

Eurobike11

Godt nyt til sin POPO
Den basale udformning af cykelsadlen er stort set uforandret gennem end menneskealder. Engelske Fabric er en af de få, som angriber saddelproblematikken på nye måder. Metoder som primært vil være med til at sætte fabrikationsomkostninger ned og i fremtiden kunne tilbyde forbrugerne billigere cykelsadler.
Fabric har i udviklingen haft et tæt samarbejde med Airbus Industries oprindelig med udvikling af 3D printet titaniums dele. Den første plan var at lave super lette stel i titanium der skulle limes på en kulfiberbase. Processen viste sig i praksis at være uhyre kompliceret og ville i sidste ende blive alt for dyr. Lidt af omveje kom de i kontakt med en producent af kulfiber som foreslog dem at producere hele sadlen i kulfiber. Vi kender allerede idag sadler udelukkende i kulfiber men de er lavet af flere dele. Det unikke ved denne konstruktion er at den er støbt ud af et stykke, en process som i sidste ende vil kunne halvere prisen. Cell tiltrak sig størst opmærksomhed med sin bicelle struktur. Ideen kommer fra løbesko industrien, med deres små luftpude kamre til at dæmpe vibrationer i sålen. Det nyskabende i Fabrics Cell er at polyurethane coveret over de små celler ikke er fuldstændig lufttæt. Det betyder at der vil kunne ske en trykudligning og slutresultatet en en meget komfortabel saddel helt uden de såkaldte “pressure point” til en hidtil uset lav pris. Læs vores Eurobike omtale af Fabric her.

Eurobike13

Philippe Starck
Den kendte franske industrielle designer med sans for PR, har kastet sin kærlighed på elcyklen og i samarbejde med Moustarge udviklet fire ret usædvanlige elcykler.
Starck er en kontroversiel designer og ved præsentationen lagde han vægt på at han nu i en alder af godt de tres var begyndt at bleve for tyk og hans læge havde anbefalet ham noget mere motion. Cykel med hjælpemotor syntes svaret på alle hans bønner, og selvom han nu får bevæget sig mere har det samtidig givet øget appetit, så vægttabet er så som så, griner han og slår sig på maven til præsentationen. M.A.S.S. der står for Mud, Asphalt, Sand og Snow . Der er tale om de trendy e-mountainbikes og hver model refererer til hver sin terræntype. De to modeller Sand og Snow var dem som pådrog sig den største opmærksomhed pga af deres aparte indpakning i lærred og fåreuld for at beskytte de ædle motordele mod henholdsvis sand og kulde. De nye modeller bliver formodentlig ikke hvermandseje med priser på omkring kr. 60.0000,- Læs vores Eurobike omtale af M.A.S.S her  

Ellers har cykelbranchen efterhånden været igennem alle udviklingstrin og prøver til stadighed at genopfinde sig selv, for at holde damp og omsætning oppe. FED ER FEDT er devisen i år hvor alle stande vrimlede med Fatbikes. En slags hårdtpumpet mountainbike med 3” ballondæk. For undertegnede som ellers er svær at imponere var det en positiv oplevelse at teste en og opdage at lysten til at udforske spor ”off the beaten track” vende tilbage. Læs vores test af Surly ECR 29+ her.

Eurobike14


Shimano Metrea
Normalt lancerer Shimano alle deres nyheder for pressen på deres årlige produktpræsentation i februar måned. Men de havde alligevel en overraskelse med i bagagen på deres imponerende store stand. I disse så alt dominerende elcykeltider, er det forfriskende at se en nyhed som måske kan puste nyt liv i de almindelige pedaldrevne cykler. Shimano gør i hvert fald forsøget med lanceringen af en ny cykelkategori kaldet USB Urban Sports Bikes.USB cykler er normalt forbundet med singlespeed segmentet, men den nye Shimano Metrea gruppe har en meget bredere sigte. Konceptet er en 11 gears gruppe med gearskift til bybrug. Gruppen vil have de nye Flat Mount skivebremser og indvendig kabelføring. Endnu er gruppen på prototypestadiet og forventes tidligst på markedet i 2016. Prisen forventes at ligge på niveau med deres 105 gruppe hvilket betyder at vi nok skal regne med komplet udstyrede Metrea cykler i prislaget fra 7 til 10.000 kr. Læs vores Eurobike omtale af Metrea her. 

Racercykelproducenterne har endelig fundet ud af at størstedelen af dem som cykler på racercykler, ikke har brug for en fuldblodsracercykel. Derfor står markedet for den slags cykler lige nu en smule i stampe, med fokus udelukkende på aerodynamik hvor man i stigende grad prøver at integrere enkeltartscyklernes gode aerodynamik i den traditionelle landevejsracer. UCI lader stadig vente på sig mht til godkendelse af skivebremser, så istedet har producenterne kastet sig over de såkaldte Endurace cykler, med en lidt mere afslappet geometri, bredere  dæk,  skivebremser og for nogles vedkommende ekstra eftergivelighed i selve rammen. 

En cykeltype som afgjort er ved at få en renæssance er turcyklen som er vores moderne tiders eventyr pakæsel. De komme i alle afskygninger fra de traditionelle typer til de super kompakte og foldbare modeller. Også på cykeltaskeområdet ser vi en positiv udvikling og flere og flere spændnede måder at placere tasker og bagage på cyklen.

I 1999 viste Franske EGS deres gearskift hvor for- og bagskift foregik ved hjælp af kun et skiftegreb. Systemet blev dengang spået en stor fremtid. Siden nedbrændte fabrikken og de forsvandt ud i glemsomheden. Nu har Shimano lanceret princippet i deres nye elektroniske top MTB gruppe XTR Di2, men mere interessant, er at det oprindelige system genopstår i sin oprindelige form under navnet Ixow Synchrobox. Det bliver spændende at se om det nu slår an.

Et af de produkter som trak stor opmærksomhed var Schwalbe Procore. Et dobbeltkammer slangesystem til mountainbike hvor man opnår sikkerheden mod ”snakebite” ved at pumpe det inderste kammer til højt tryk mens det yderste kammer med kun 14 psi optimerer vejgreb på løst underlag.  I forhold til det oprindelige koncept med to ventiler har man nu forbederet produktet så man pumper begge slanger igennem samme ventilhoved. Det betyder at ssyetmnet vil kunne bruges på eksisterende hjul og fælge i alle tre størrelser 29″, 27,5″ og 26″. Produktet forventes i handlen til januar.

Eurobike10

Eurobike Award
Messe Friedrichshafen havde i år udskiftet IF Design med German Design Club som arrangør af den prestigefyldte Eurobike Award. Selve votering og udvælgerkriterier er dog forsat stort set de samme. Ud af godt 500 indsendte produkter, valgte juryen at nominere 46 produkter, heraf de 12 med en Eurobike Gold Award.
Canyon fik en guldpris for deres meget gennemførte dagligdagscykel med indbygget lys og bagagebærer. Schaap Triple2 jakken benytter et nyt materiale kaldet Tecnowool som kombinerer det naturlige udseende fra uld med de tekniske egenskaber fra syntetiske fibre. Der er indbygget en åndende membran som holder vand og kulde ude. Juryen udtalte samstemmende at de aldrig ville have troet det var en cykeljakke udelukkende dømt ud fra udseendet. Topeak Transformer kombinerer cykelholder med en cykelpumpe. Det er ikke set før og er en intelligent løsning på et generelt problem, udtaler en enig jury. Belgiske Curana og Tyske Busch & Müller har arbejdet sammen på et fikst skærmsæt iLU med integreret lys. Juryen gav pluspoint for det flotte design som vil klæde enhver dagligdagscykel. Læs vores omtale af guldvinderne her. 

Danske Hey Cycle løb med en pris for deres farvestrålende dagligdagscykler i et stilrent design. Hej Cycle satser stort på at gøre deres cykel til et eksporteventyr og Eurobike Awarden er bestemt et middel til at øge interessen.

I øvrigt var de danske udstillere igen i år, rigt repræsenteret. Her skal nævnes: Ceramic Speed, GripGrab, Biomega, Reelight, Winther, HF Cykler, Pronghorn og Viva Bikes. Biomega viste en ny ladcykel i stilrent design og designbureauet bag Biomega har også hjulpet Reelight med deres flotte og funktionelle magnetlygtesæt EGO som vi tester i øjeblikket.
Dem som var henvist til bilkøerne om morgenen vil sikkert nikke genkende til navnet GripGrab nu. De havde ret utraditionelt slået sig ned ved indfaldsvejene med store bannere, hvor de hver morgen stod og vinkede til billisterne. Godt tænkt og meget originalt…

Eurobike12

Trends igen igen
I vrimlen af de såkaldte trends og tendenser som i år med løs hånd blev blev givet til Fatbikes, Damecykler, Komfortcykler, Elektronisk integration, Retro, Aerohjelme og naturligvis elcykler i alle afskygninger, var der dog en udvikling som stort set alle andre overså, nemlig at der kommer flere og flere helt almindelige cykler og at de bliver stadig billigere.  Alle taler om cykeltøj, men en udbredt udvikling er helt almindeligt tøj, med indbygget funktionalitet til at cykle i. I mine øjne er det en smule paradokssalt, at hvad industrien syntes er hot, egentlig ret ligegyldigt, da det i sidste ende er hvad forbrugerne bruger deres cykel til, der kommer til at præge udviklingen, og jo flere der begynder at cykle jo større fokus vil der komme på cyklen som en bæredygtigt transport alternativ til privatbilismen specielt i storbyerne hvor smertegrænsen for længst er nået for flere biler.
På produktionsområdet er en anden interessant udvikling at selvom Kina og Taiwan stadig er størst når talen falder på outsourcing, flytter flere og flere til nye lavtløns markeder som Vietnam og Korea. Også specielt Indien er ved at komme rigtig godt med på elcykelområdet. Hvad sker der den dag der ikke længere er flere lavløns markeder ?

Oplevelser på to og tre hjul
I den vestlige indgangs foyer holdt de mange udbydere af cykelrejser til, så der var rig lejlighed til at få inspiration til en cykeltur udenfor Danmarks grænser. Tyrol er kendt for deres ekstreme langdistance motionsløb over nogle ar Europas højeste pas, men nu markedsfører de et storstilet program for mountainbikere på de mange vinterskisportsteder som den nye sommer MTB destination. Det betyder at skilifterne om sommeren står til rådighed for transport af den tykhjulede op på bjerget, hvorefter det går over stok og sten downhill.

For specielt landevejs- og turcykelfolket er Sardinen et godt bud på det nye Mallorca. Endeløse kyststrækninger med krystalklart vand og sandhvide strande står i skarp kontrast til de små bjergserpentinerveje midt på øen. Øen tilbyder alt lige fra ”gør det selv” ture til guidede ture med fuld pension.

Eurobike08

Mode
Cykeltøjsmoden indtager en meget stor plads på Eurobike. Tre gange om dagen genlyder den østlige del af udstillingsarealet af tunge rytmer og høj musik, når smarte sild og seje fyre klemmer sig ned i de nyeste cykeltøjkreationer. Altid en flot visuel oplevelse, men milevidt fra den virkelighed man som dansk cyklist oplever en søndag formiddag, hvor de danske cykelklubber skal ud og lufte udstyret, iklædt cykeltøj overdænget med reklamebannere. Størstedelen af det meget stilrene og desværre ofte noget dyre cykeltøj, der vises på de bonede gulve til Eurobikeshow når desværre aldrig de danske cykelforbrugere, der vælger at bruge deres penge på dyre cykler fremfor på ordentlig og, ja undskyld mig klædeligt cykeltøj, der ikke er overklistret med alverdens reklamer.

Eurobike02


Dimser og dutter
Naturligvis er det cyklerne som er i fokus, men cykeldimser og dutter er også rigt repræsenteret. Det er altid spændende at bevæge sig lidt væk fra de toneangivende store kendte brands megastande, ned bagest i de mange haller hvor de små østasiatiske producenter, lokker med slik og kager, mens de fremviser alverdens former for cykelisenkram. Ingen tvivl om at de har en lidt anden opfattelse af ophavsret og kopiering end vestlige producenter. ”Nok se men ikke fotografere”. Skufferne med alle mærkevare brands bliver resolut smækket i når fotoudstyret kommer frem. Ikke desto mindre har mange af de mindre kendte brands startet deres forretning som kopister, men fremviser nu helt egen udviklede produkter der bestemt tåler sammenligning med de store brands. Vel ikke så mærkelig at den udbredte systemintegration hos de store cykelmærker har sit afkast hos disse underleverandører der gør det muligt for dem at kunne sælge deres færdige cykler lidt billigere.

Selvom Eurobike har udviklet sig til en megaudstilling og flere af de mest betydende amerikanske producenter af samme grund har trukket sig fra messen, er Eurobike stadig stedet at besøge hvis man vil tage cykelpulsen i globalt sammenhæng. Elcykler fylder nu så meget at de er begyndt at tage fokus fra cyklens oprindelige ide, og det syntes jeg er en skam trods elcyklens åbenlyse appeal til nye typer cyklister. Måske tiden var inde til at splitte messen op i to, en Eurobike og en Ebike.

Vores mange billedindtryk fra messen findes her

På gensyn næste år

 

CYKELPORTALEN