CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Test af VDO M1 & M2 Test af VDO M1 & M2
VDO har lanceret en ny M serie cykelcomputere i et smukt stilrent design. Serien består af 6 modeller. Til denne test har... Test af VDO M1 & M2

VDO M1 M2 03

Den gode “gammeldags” og simple cykelcomputer lever stadig og har det godt. Sidste efterår kunne vi omtale den nye M serie fra VDO.  Nu har VDO sendt os et par eksemplarer af deres nye M1 og M2 som er genstand for denne test.  Trods det faktum, at flere og flere cykelcomputere smelter sammen med GPS navigation og for manges vedkommende bliver stadig mere og mere komplicerede med et hav af funktioner som langt de fleste brugere ikke har behov for, er der stadig et marked for de helt basale cykelcomputere, der er simple og lette i brug.

VDO M1 M2 02

VDO er oprindelig kendt for deres instrumentering der sidder i langt størstedelen af  den vesteuropæiske bilpark, men har i snart mange år sideløbende produceret cykelcomputere.  Den nye M serie er en helt ny serie fra VDO. Den består af 6 modeller med M1 som den mindste basis model op til M6 som er toppen af kransekagen, med pulsmåling og højdemåler.  Designet er meget funktionelt og firkantet.  Displayet er lidt aparte med sine aflange ikoner der angiveligt skulle gøre det lettere at aflæse fra skæve vinkler.

VDO M1 M2 04

M1 og M2 udbydes i to versioner, enten med kabelføring til hjulsensoren eller som de testede med trådløs overførsel.  Selve computeren er den samme, hvilket betyder at man kan opgradere fra kabel til trådløs hvis man på et senere tidspunkt ønsker det.

Funktioner

VDO M1 M2 08

Afprøvning
Begge computere kommer i en nydelig lille æske som foruden selve computeren indeholder en manual, styrholder, sensor, hjulmagnet, batteri  og kabelstrips.  Batteriet skal kun sættes i selve computeren mens det allerede er installeret i den trådløse sensor. Montering af sensor er meget let da der er en lille lysdiode som blinker grønt når magneten har kontakt.  I det hele taget er den ikke særlig følsom mht til afstand hvilket gør monteringen væsentligt lettere på visse typer cykler. Holderen til selve cykelcomputeren er en lille spinkel sag som monteres ved hjælp af dobbeltklæbende tape og to kabelstrips.  Den kan kun sidde på selve styret. Den virker en smule skrøbelig og giver sig meget når man tager computeren af.

VDO M1 M2 05

Inden brug skal computeren indstilles.  For undertegnede som ikke har kørt med cykelcomputer i årevis og af og til bruger GPS var det lidt af en genopdagelse af gode gamle dage igen at skulle til at rodemed at indstille klokken og hjulstørelsen enten ud fra den medfølgende tabel eller med opmåling.  Det drillede en smule at skulle navigere rundt og gemme sine indstillinger med den rigtige kombination af de to knapper.

Betjeningsmæssigt er de to computere fuldstændig ens, forskellen ligger udelukkende i antallet af funktioner. Når computeren er i hvile vises klokken og modelnummer.  M1 har fire visninger som man skifter imellem med den nederste knap:  Hastighed – Triptæller – Kørselstid – Ur.  M2 har otte visninger: Hastighed – Triptæller – Kørselstid – Gennemsnitshastighed – Max hastighed – Ur – Total distance – Totaltid.  Man kan altid komme tilbage til hastighed ved at trykke på den øverste knap.  Computen nulstilles ved at trykke på begge knapper.

VDO M1 M2 07

Umiddelbart virker de meget høje og aflange display lidt svært at aflæse når man står med computeren i hånden, men når den sidder i holderen på styret er den perfekt. Kontrast og størrelse er i særklasse noget af det bedste jeg har set på den type computer.  De to betjenings knapper er store og har et tydeligt klik som også gør det let at betjene dem med vinterhandsker.  Fordi man skal rulle igennem samtlige visninger, er M1 lettere og hurtigre og bruge end sin storebroder med dobbelt så mange funktioner.  Hvilken man vælger er naturligvis en temperementsspørgsmål.

VDO M1 M2 06

Konklusion
VDO M1 og M2 er begge gode bud på cykelcomputere for dem som kun har brug for de mest basale funktioner.  De er let at montere, har et tydeligt display og et lidt frisk firkantet design.

Vurdering-3
Priser

  • VDO M1:           kr. 150,-
  • VDO M1 WL:   kr. 250,-
  • VDO M2:           kr- 175,-
  • VDO M2 WL:  kr. 265,-

Link

CYKELPORTALEN