CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Markus Storck er blandt en af de mest betydende tyske cykelpersonligheder og lidt af en kultfigur med sine meget klare og markante meninger.

 

Markus Storck er blandt en af de mest betydende tyske cykelpersonligheder og lidt af en kultfigur med sine meget klare og markante meninger. Han står for at være en af pionererne i udviklingen af højkvalitets cykelrammer og komponenter. Den nu legendariske fuldaffjedrede kulfiber mountainbike Organic lagde grunden. I mere end 10 år har Storck været førende indenfor kulfiber. Han var f.eks. først med en hel kulfiber forgaffel Stiletto og kulfiberkranksættet Powerarms som stadig hører til blandt de letteste og stiveste kranksæt på markedet. Markus Storck stammer ud af en stor cykelfamilie med stolte traditioner i cykelsporten. Han er født i 1964 og fik lige fra barnsben cyklingen ind under huden.

Fortæl lidt om din barndom?
Min farfar var en kendt tysk cykelrytter tilbage i 20’ erne. Mine forældre drev en cykelforretning i Frankfurt, og i en alder af 6 år stod jeg en dag pludselig alene i butikken med en kunde som var meget interesseret i en ny cykel. Kunden var lidt tøvende over at blive betjent af en 6 årig knægt, men min skråsikkerhed fik ham overbevist og udgangen blev at jeg solgte min første cykel.

I starten af 80’ erne begynder mountainbiken så småt at røre på sig, og jeg starter med import af amerikanske MTB mærker. I første omgang Trek og Cannondale som blev importeret igennem mine forældres butik. I 1988 tager jeg springet og bliver selvstændig. Efter at have færdiggjort min handelsuddannelse starter jeg Bike-Tech med import af bl.a. Klein. Alle de tre mærker kan i dag nyde godt af Markus Storcks ildhu for at få dem udbredt på det tyske marked. Et faktum som desværre ikke altid blev værdsat af de amerikanske ejere. Da Trek overtager Klein bliver Markus Storck fyret som distributør af Klein fra dag til dag. Lidt som en trodsreaktion overfor Trek begynder han så småt at barsle med tanken om selv at blive producent.

I slutningen af 1994 har Markus Storck efter en kun 3 mdr. lang udviklingsperiode sin første Mountainbike klar og året efter grundlægges Storck Bicycles. Nu går det for alvor stærkt. Storck Bicycles bliver hurtig kendt for sit flotte design og sin kompromisløshed når det kommer til de tekniske løsninger.

Hvad er kendetegnende for Storck Bicycles ?
Jeg plejer at sige at på italienske cykler, er det følelserne der tæller, mens vi tyskere er mere jordnære og faktaorienterede. Vores cykler er først og fremmest State of the art teknologisk, men samtidig er de også meget tidløse, ja flere af vore modeller er blevet deciderede samlerobjekter. Vi har 4 cykler med i Road Bikes top 5 liste over mere end 100 cykler som magasinet har testet igennem tiden. Fascenario 0,7 IS har fået prisen som Europas mest innovative racercykel. Da de mere end 30,000 stemmer var talt sammen blev den belønnet med en Milestone Award. 

Hvornår ser vi et cykelhold på Storck ?
Formodentlig aldrig griner Markus , da det er forbundet med alt for store omkostninger at skulle sponsere et cykelhold. Men det bekymrer mig ikke. Professionelle cykelryttere kører på det som de bliver betalt for. At mange af dem så foretrækker vores rammer til træning anser jeg for den ultimative tilkendegivelse af at det vi laver er det rigtige og bedste. De fleste cykelryttere får stillet 6 – 7 cykler til rådighed, så det siger sig selv at mange af disse rammer får ikke kørt særligt mange kilometer. Jeg har amatørryttere som har kørt mere end 100.000 km på deres Storck rammer uden problemer. Vi har et af de syv EfbE. (Engineering for bikes) testanlæg i verden, hvor alle rammer bliver testet. Vi udfører 100 % kontrol på samtlige rammer vi producerer, uanset hvilken prisklasse de befinder sig i. 

Hvad er din holdning til UCI’s vægtkrav?
Helt ærligt de mennesker er dumme !, fordi begrundelsen bygger på en antagelse om at lettere rammer er mindre sikre at cykle på. I stedet burde de få en dialog med producenterne om at opstille nogle kvalitative og målbare krav til pålideligheden af rammer uanset vægt.

Initiativtager til Eurobike
Markus Storck var en af initiativtagerne til Eurobike udstillingen. På daværende tidspunkt var Köln messen den eneste af slagsen i Tyskland.  

Hvordan kom det i stand?
Hvert år beklagede jeg mig til arrangørerne over min placering på anden etage blandt alle de små Taiwan producenter, men blev hver gang mødt med ”at jeg jo ikke var tysk producent”. Jeg syntes nok det var en temmelig arrogant holdning, så da jeg senere blev inviteret til en branchemøde i Friedrichshafen som gæstetaler omkring mountainbikes. klagede jeg min nød til folkene bag Messe Friedrichshafen om at stable en alternativ udstilling på benene. De var straks med på ideen og kva’ mine mange kontakter indenfor cykelbranchen fik vi stablet en stor udstilling på benene allerede året efter. Året var 1991 og Eurobike var en realitet og dens succes taler vist for sig selv.

Havde du regnet med at det blev sådan en succes?
Uden at lyde arrogant, JA det havde jeg. Jeg var overbevist om at tiden var moden til en ny messe langt væk fra det lidt støvede Köln messemiljø.

Hvad vil fremtiden byde for Storck?
Vi er i dag repræsenteret i 28 lande og inden året er omme, er vi formodentlig oppe på 35 lande. Vores kerneprodukter er stadig landevejscykler og mountainbikes. Målet er inden for 2 år at præsentere en ramme under 1000 g inkl. forgaffel, styrfitting og kranksæt. Men vi har også nye fokusområder under udvikling. Dagligdagssegmentet spår jeg en stor fremtid, så ja, du vil højst sandsynlig også finde Storck navnet her i fremtiden. Endelig er vi på vej med eget tøj og komponentserie. Vi har netop indviet et helt nyt hovedkvarter i Idstein og har åbnet en ny Koncept Forretninger i Seol, den første af 4 i år. Her vil kunderne kunne opleve helt nye interaktive muligheder både mht. til præsentation af produkterne men også omkring vejledning, opmåling med mere.

Hvorfor kaldes du 24 timers manden?
Det kommer sig af at jeg aldrig kan holde mig i ro og helt tiden barsler med nye ideer. Tror nok min kone og familie er lidt træt over min ildhu af og til, griner Markus. TV stationen ZDF har fået en dokumentar udsendelse ud af det, som sendes i løbet af efteråret, ”Markus Storck Das 24 stunden man”.  Ja der er fuld fart på den nu 44 årige Markus Storck som stadig ikke er løbet tør for nye ideer. Hans biografi udkommer i bogform i løbet af det næste års tid.

Milepæle i Storcks historie

  •  1993 Introduktionen af verdens letteste kranksæt Powerarms på 280 g
  • 1995 Introduktion af Stiletto forgaflen på 300 g
  • 2000 Verdens første hele kulfiber mountainbike Organic
  • 2007 Verdens letteste og stiveste landevejsramme Fascenario 0,7 introduceres.
  • 2008 Fascenario 0,7 IS lanceres. Verdens letteste komplette rammekit på 1550 g inklusiv, forgaffel, og kranksæt

Storck har modtaget mere end 20 designpriser siden 1999 og har mere end 40 patenter. Storck Bicycle har i 2008 omsat for 4 mio Euro.

Link

 

CYKELPORTALEN