CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Små hjul på bjergtagende tur Små hjul på bjergtagende tur
Kombinationen bjerge og foldecykel, er det nogen god ide ? Cykelportalens udsendte satte sig for at afprøve det i praksis. Læs beretningen... Små hjul på bjergtagende tur

Dur en foldecykel til andet end småture i byen ?  Hvordan klarer de sig når turen byder på bjerge af  alpelignende karakter, naturligvis med medbragt baggage ?  Det satte vi os for at prøve på to forskellige typer foldecykler. Oplægget var at tage hjemmefra med pakkede cykler og bagage og lade os transportere i første omgang med fly.  De to cykler var to forskellige typer foldecykler. Den minimalistiske og ikoniske Brompton og den fuldt udstyrede Pacific Reach.

Brompton
er lidt af et ikon, når talen falder på foldecykler. En næsten 30 år gammel konstruktion, der sammenfoldet uden sammenligning er den mest kompakte model på markedet. De små 16″ hjul og en meget gennemtænk sammenfolding giver resultatet.  Cyklen var en standard type S med Bromptons eget 6 gears system.  Til transport af cyklen brugte vi Bromptons B-Bag med bløde sider og hård bund.  Ikke i brug blev den rullet sammen og spændt fast på bagagebæren.  Øvrig baggage blev lagt i den store Brompton S-bag der monteres foran på rammen i sit eget særlige beslag.

Pacific  Reach
Reach tilhører den nye generation af skil-ad cykler.  Den er med 20″ hjul der skal pilles af før den kan foldes sammen.  Til transport var cyklen adskilt og lå i sin egen transportpose. Til bagage blev  brugt to standard Ortlieb bagtasker samt en lille styrtaske. For begges vedkommende var bagagen minimal, men der var alligevel plads til et par minitelte, tøj og Trangia kogegrej

Dagbog
Tidligt oppe og afsted til lufthavnen.  De sammenfoldede cykler kommer uden problemer med flyet. Vel ankommet til Zurich får vi hurtigt samlet dem, men må ad hoc købe et gammeldags kort da GPS’ en ikke virker.  Som sædvanlig er det et helvede at komme væk fra lufthavnen som 100 % er skabt til biler, men det lykkedes endeligt og vi kan begynde at slappe af.  Schweiz har et forbilledligt cykelrutenet med tydelige afmærkninger og oversigtstavler for overblikkets skyld.  Den første dag følger vi de mindre floder det meste af vejen.   Hen under aften finder vi et sted at spise, inden vi propmætte og øl dumme finder en en lukket campingplads og får lov at slå teltene op. Se mange flere billeder fra turen i vores billedgalleri.

Næste dag forsætter vi nordøst over op mod Bodensøen.  Vi skal over nogle mindre stigninger der forløber uden de helt store problemer.  Vi cykler på de ubefærtede forstveje hvor klokkende køer græsser på de frodige grønne enge.  Snart får vi panoramaudsigt ud over Bodensøen. Vi triller ned til Romanshorn og følger den afmærkede cykelrute der går hele vejen rundt om søen. Nu møder vi adskillige cyklister både med og uden oppakning.
I Fussarch indtager vi en særlig cykelmenu med Spagetti Bolognese og Radler en blanding af øl og sodavand.  Det er lummert og vejret ser efterhånden ret truende ud. Vi når til Lindau og campingpladsen da uvejret bryder løs og regnen står ned. Efter at have stået og ventet en times tid og endnu en time på campingspladsens restaurant beslutter vi at finde et hotel, da regnen åbenbart ikke har tænkt sig at stoppe.

Næste dag var det planen vi skulle have været op til Eurobike demodag men det styrtregner så det dropper vi og tager på sightseeing i Lindau.  Hen på eftermiddagen klarer det op og vi cykler nu på Tysklandssiden af Bodensøen ind til Friedrichshafen hvor de næste dage går med at trave de hellige haller på Eurobike  tynde.

På trediedagen om eftermiddagen har vi fået nok af udstillingsmylderet og pakker vores cykler og begiver os atter ud på cykellandevejen. Da det er langt henne på eftermiddagen finder vi hurtigt en lille campingplads hvor vi får henvist en plads af campingfatter på et fuldstændig uforståeligt tysk (snøf snøf snøf).  Sensommeren viser sig fra sin bedste side, så næste dag beslutter vi at cykle ind i Allgau regionen.

Snart får vi de første indikationer på at nu begynder bjergene da en 19% stigning tordner op foran en.  Brompton gearingen kommer til kort så her skal der stås op mens Reach ingen problemer har med triple kranksæt.  Ligesom Schweiz er Algau også forbilledelig afmærket med cykelruter på de utrafikkerede forstveje som næsten alle sammen er asfalteret. Efter nogle fine dage med godt vejr cykler vi til Füsen og lader os transportere med tog til Munchen hvorfra vi tager flyveren hjem.

Fakta
Turen gik med fly til Zurich.  Herefter på cykel gennem Schweiz op til Bodensøen og Lindau. Videre til Friedrichshafen og Eurobike hvor vi gjorde holdt nogle dage.  Efter nogle messedage to vi turen tilbage mod Lindau og cyklede op i den østriske del af Algau alperne for at slutte af i Füsen i Sydtyskland, hvorfra vi tog toget til Munchen og fly hjem.

Link

CYKELPORTALEN