CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Konverterer til slangeløse dæk

 

Specielt indenfor MTB sporten er slangeløse dæk (Tubeless) blevet meget udbredt, men det kræver en større udskrivning til nye dæk og fælge hvis man vil konvertere til det system.
Fordelen ved at køre slangeløst er at man kan benytte meget lavere dæktryk uden at undgå de berømte “Snake Bite” hvor slange og dæk kommer i klemme. Fordelen ved lavt dæktryk er indlysende, i form af meget bedre kontrol over cyklen på ujævnt underlag.

Men der findes billigere alternativer, f.eks No Tubes, som kan forvandle dine eksisterende hjul og dæk til et slangeløst system.

I praksis skulle man kunne benytte alle dæk typer men No Tubes anbefaler flg fabrikanter: Continental, Hutchinson, Geax. Kenda, Specialized, IRC og Schwalbe, alle fordi at deres karkasser er stærke nok til at modstå det ekstra tryk  nåt der ikke længere er en slange imellem.

Ibrugtagning
I pakken ligger en flaske forseglingsvæske, en rulle fælgtape, 2 gummitætningslister med ventiler til fælgene og et lille bæger til at komme forseglingsvæsken op i.  Som ekstra udstyr kan man købe en injektionsprøjte som gør det væsenligt lettere at håndtere forseglingvæsken. Den er benyttet ved denne afprøvning.
Efter at have taget den gamle fælgtape af og renset fælgen sættes den nye fælgtape på. Herefter monteres gummitætningslisten.  Hvis dækket ikke er nyt, bør det renses inden brug. Kontroller også at dækkanten ikke er beskadigiet. Dette er vigtigt da dækket udsættes for et større tryk end når der er en slange i.
Monter herefter dækket og sikrer dig at du kan pumpe det op. herefter lukkes luften ud igen.
Benyttes standardsystemet skal dækket pilles af i den ene side. Herefter hældes tætningsvæsken i målekoppen og hældes forsigtigt ned i dækket, som herefter sættes helt på plads. Har du købt enjektionsspøjten sættes dækket helt på fra starten og forseglingsvæsken spøjtes ind igennem ventilen. Nu er det vigtigt at væsken fordeles jævnt i dækket ved at dreje det langsomt rundt mens man ryster det frem og tilbage.
Et tip er at smøre opvaskevand på dækket så man kan se evt utætheder. Ved at lade væsken løbe hele vejen rundt og ryste grundigt fra side til side lukkes alle evt. huller af forseglingsvæsken.  Hvis dækket er meget slidt og utæt, suppleres med mere forseglingsvæske.  Denne operation kan godt drille lidt, så tolmodighed og omhyggelighed er påkrævet.

Afprøvning
Systemet har været afprøvet på et sæt Spinergy hjul og med de meget lette og tynde Continental Twister Supersonic. Selvom disse dæk ikke har nogen særlig tyk karkasse, har de holdt.
I afprøvningsperioden har der været en punktering, som ikke kan henføres til systemet, da det var en skarp flintesten som borede sig igennem.
Det er let at lappe hjulet igen. Der benyttes ganske almindelige lapper som man også bruger til slanger.
I forhold til et ægte sæt Tubeless sparer man typisk mellem 100 og 200 g da Tubeless dæk er væsentligt tungere. Dertil kommer slangerne. Med lette hjul og dæk kan man komme helt op på over et halv kilo i vægtbesparelse.
No Tubes fungerer fuldt ud lige så godt som et sæt Tubeless dæk og fælge.  Ja faktisk så holder de luften meget bedre end de ordinære Tubeless systemer, hvilket nok skal henføres til at man kommer en væske i som lukker alle utætheder. No Tubes anbefaler da også at man bruger deres væske i Tubeless systemer som har svært ved at holde luften.

Konklusion
No Tubes har i testperioden fungeret aldeles upåklagelig. Det er forholsvis let at montere og man får alle fordele som ved et ægte sæt Tubeless
For vægtfanatikere er det svært at komme uden om. Ved ret valg af hjul og dæk kan man få markedets letteste komplette hjulsæt.
No Tubes kan bestilles direkte hos producenten og koster fra 63 US$.

Vurdering-3

Link

 

CYKELPORTALEN