CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Weekend Cykling på Bornholm Weekend Cykling på Bornholm
Cykelportalen er på Bornholm disse dage og få en introduktion til hvad solskinsøen kan byde på for en aktiv ferie. Følg med de... Weekend Cykling på Bornholm

Bornholm

Bornholm er et unikt stykke dansk natur og oplagt for en aktiv ferie på f.eks cykel. Øen byder på det hele. Fra gode lette cykelveje, velegnede til børnefamilier, til de mere udfordrende og til tider barske singletracks på nordøen på mountainbikes. Man kan vælge en primitiv form som denne tur eller luksusturen med hotel og god mad som vi beretter om i en anden artikel. Der er også muligheder for andre aktiviteter som guidede cykel- og mountainbiketure, løb og rappelling fra klipperne.

Udgangspunktet for denne tur var en forlænget weekend i slutningen  af september og vi havde kanon vejr.

Fredag:  Rønne – Sandvig
Første tog fra hovedbanen 6.39. To mountainbikes og letvægt oppakning fandt let plads i det næsten tomme tog.  I Ystad skiftede vi til katamaranfærgen som i lyntempo bragte os frem til Rønne hvor vi ankom lidt over halv ti. Fra Rønne cyklede vi nordpå af cykelruten, som går langs kysten. Det første stykke gå ind igennem Blykoppe plantage med de mange søer, bl. a Smaragdsøen.  Hefter kommer man til Hasle.  Her kan du vælge landevejen eller den lille sti langs kysten op til Vang. Vang er oplagt til en kaffepause nede ved den lille havn.  Stil også cyklerne og gå ned til Johns Kapel. Fra Vang er det rigtig offroad op forbi Hammershus.  Efter at have spist på et spændende lille madsted trillede vi ud af byen og fandt en lejrplads oppe ved fyret.  På denne årstid havde vi det fuldstændig for os selv.

Bornholm00

Lørdag:  Sandvig – Svaneke
Næste morgen trillede vi atter ned til Sansvig og fandt et åbent badehotel hvor vi fik morgenmad. Herefter forsøgte vi at cykle af stien langs kysten ned mod Gudhjem.  Denne strækning er dog mest minded folk på mountainbikes. Brugte et par timer i Gudhjem nede ved havnen hvor vi kunne tage bad i lystbådehavnen. Herefter trillede vi af cykelstien langs landevejen  ned til Svaneke. På denne årstid var byen næsten mennesketom, sommersæsonnen var forbi. Vi fandt campingpladsen som desværre havde lukket. Vi tog chancen og gik derind fra kystsiden og slå vores telte op et ubemærket sted.

Søndag:  Svanneke – Rønne
Efter morgenkaffe og brød hos den lokale bager i Svaneke cyklede vi tværs over øen igennem Almingen og Bornholms højeste punkt Bolsterbjerg, hvor man i klart vejr kan se hele øen. Så heldige var vi ikke, da den lavthængende efterårs sol som havde svært ved at brænde morgentågen af. Først på eftermiddagen var vi atter tilbage i Rønne efter et par afslappende dage på solskinsøen.

Fakta*
Der er flere måder at komme til Bornholm på.  Tog fra København til Ystad og skift til katamaran færge mod Rønne. Rejsetid ca. 3.timer. Natfærge fra Køge til Rønne, rejsetid ca. 8 timer. Desuden fast flyforbindelse fra København til Rønne hele året og fra Billund i sommermånederne. Rejsetid ca 1 time.

Overnatning
Vi havde telt med og camperede vildt, samt på en lukket campingplads. For de mere komfort orienterede findes der masser af fine pensioner og hoteller. Det vender vi tilbage til i en anden artikel.