CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Vin, vand og cykelhjul Vin, vand og cykelhjul
Mosel og Saar er cykling for ALLE, med masser af historie, vinkultur og cykelveje uden sved på panden: Tag med fra Koblenz til Saarbrucken... Vin, vand og cykelhjul

Cykelportalen har med udgangspunkt i de to cykelguider fra Bikeline, Mosel- og Saar Radweg cyklet langs de to tyske floder, naturligvis mod strømmen :o)

Mange får ofte den fejlagtige opfattelse at turcykling kun er for sveddryppende “supermænd/kvinder” med trang til selvpineri. Men hvis det at cykle, er mere selvpineri, end at sidde i hængekøjen med for mange bajere og smøjer, skal du nok ikke læse mere her…

Men hvorfor dog cykle rundt med tyve kilo ekstra bagage, når nu verden har “velsignet” os med alt i elektrificeret og motorriseret isenkram, som forpester verden med larm og svineri…  Fordi cykling er så meget mere, end præstationer, sport og fart, som det ofte bliver fremstillet i medier flest, dikteret af smart markedsføring, der mener at alle cyklister kører over 30 km/t i stramsiddende reklamebefængte lycrashorts.

Det at cykle, er først og fremmest oplevelser og en langsom og stille måde at opleve verden på, i skarp kontrast til det fortravlede hverdagsliv alle lever. Så gear en tand ned, og tag hele familien med på cykeltur ud af komfortzonen…

Skal hele familien have en fælles oplevelse, lidt væk fra bagsædet i den hellige automobil, med smartphonen, på en tysk autobahn, hvorfor så ikke stoppe op og kikke lidt nærmere på hvad vores storebroder mod syd har at byde på af rig kultur og historie…

Mosel i billeder 

Her kan turcykling være en god måde at være sammen med familien. Det forener oplevelser med fysisk aktivitet, og ALLE kan være med, uanset hvilke forudsætninger man starter ud med.
Cykling er en af de mest skånende bevægelsesformer, så hvis du døjer med forskellige skavanker i form af dårlige led overvægt m.m, så duer den undskyldning ikke, så er det bedre bare at indrømme at man ikke gider.

Skulle den mindste motivation være tilstede, er der ingen der siger at du/I skal pine jer selv og køre i et stræk fra A til B uden pauser i højt tempo. Det er dødsdømt på forhånd. Lad ungerne selv cykle, mens far og mor slæber bagagen, og lad dem styre slagets gang, selvom de nu har godt af at blive presset en smule mere, når de er godt trætte.  Lærdom for livet… Lad smartphone og GPS blive hjemme og prøv for en gangs skyld at navigere med et kort.  Verden går sku’ ikke under fordi I ikke er online i skyen…

Skal øllerne endelige udskiftes, er der her rig lejlighed til at stifte bekendskab  med den berømte Moselvin både langs floden og som afstikkere til de mere end 120 landsbyer som producerer vin i området. Produktion af vin var iøvrigt noget der startede med reformationen under Luther i 1500 taller hvor munkene stod for den.

Den mest kendte, er vinen fra Traben-Trarbach, der langsomt bredte sig til det protestantiske Nordeuropa og blev lidt af et eksporteventyr. I 1800 tallet eksporterede de næsten ligeså megen vin som Bordeaux-området, da anlæggelsen af en jernbanelinie fra Berlin blev færdig.

Moselfloden hører til blandt en af de mest populære cykeldestinationer i Europa. Du kan cykle på kryds og tværs af floden tage afstikkere, og alt sammen uden at skulle krydse bilernes veje alt for ofte. Samtidig er det stort set helt flat langs selve flodbredden, og der dukker hele tiden nye oplevelser og scenerier frem langs den bugtende flod, hvis stille løb i sig selv, har en berolignende og afstressende virkning på de fleste. De mange spændende historiske byer, fætningsanlæg og Moselvinen ikke at forglemme, er et kærkomment afbræk på hele turen.  Moselfloden har et fald på godt 100 meter, fra Metz i Frankrig til udløbet i Rhinen ved Koblenz, altså i praksis uden betydning uanset om man vælger at cykle med eller mod strømmen, selvom de fleste jeg mødte på min vej, kørte med strømmen. Mosel cykelruten strækker sig over 310 km fra Metz i Frankrig  til Koblenz ved Rhinen i Tyskland. Omkring halvejs i byen Trier, med romerske rødder, har floden Saar sit sammenløb.

Overalt langs floden dukker den ene middelalderborg efter den anden op, placeret højt på strategiske steder med udsigt over floden. I dag står de fleste i forfald, men en del af dem kan endnu besøges som fodgænger eller med svævebane. Hele Mosel er sammenlagt godt 545 km lang har sit udspring i Alsace regionen omkring bjergkæden  Vogerserne. Den udløber i Rhinen ved Koblenz.

Mosel i billeder 

Fra Vestsjælland til Koblenz
Der er mange måder at gøre turen på. Det mest udfordrende er egentlig turen ud af Danmark, ihvertfald med offentlig transport som med DSB og den generelle offentlige trafik’s forfald, i praksis er ikke eksisterende, med mindre du vælger af cykle til grænsen. Læs Geniessen Pur.

En hurtig og bekvem måde at komme gennem Tyskland på, er toget fra Rostock til Koblenz. I Hamborg er der forbindelse med tog nordfra og Jylland. Der går to direkte forbindelser hver dag, over Hamburg fra Rostock. Turen tager godt 7 timer. Der skal bestilles plads til cyklen.

På vej
Vel ankommet til Koblenz sidst på eftermiddagen, må jeg konstatere at byens eneste campingplads mere minder om en festivalplads, og stuvende fuld, så jeg begynder færden op langs floden, selvom krop og sjæl egentlig siger stop efter den lange togtur.  Alligevel er det nu helt rart  igang at komme igang, efter 7 timer i en stillesiddende i togkupe.

Det vrimler med campingpladser langs floden, hvoraf mange af dem, er tilegnet vor tids herskende klasse Autocamperen. Men det kan lade sig gøre at finde campingpladser væk fra ræset, både direkte langs floden og lidt inde i de mange dale. Godt 25 km op af floden, i byen Brodenbach finder jeg en hyggelige og fredelige campingplads ,der også rummer restaurent og pension. Efter dagens lange rejse trænger jeg til noget ordentlig mad, og lader stormkøkken og pasta blive i cykeltasken. og bestiller en stor Weinersnitzel, der skylles ned med to store glas af den gode lokale bryg. Det er stadig lunt da jeg kryber i teltet. Næste morgen småregner det. Hurtigt bliver telt og det bestilte morgenbrød smidt i cykeltaskerne. Ingen grund til at vente. Nede ved floden finder jeg en rasteplads med bord og bænk og mens jeg nyder morgenbrød og frisklavet kaffe på Primussen, med udsigt til en af de mange borgruiner og den begyndende trafik af hovedsaglig turbåde, der sejler i pendulfart op og ned af floden, bryder solen igennem.

I takt med jernbanen og lastbiltrafikkens indtog, er den “gammeldags” pramsejlads nu om dage nærmest ubetydelig, selvom der stadig dukker en tungtlastet pram op i ny og næ. Selve cykelruten er fint afmærket, så i praksis behøves hverken GPS eller kortbøger. De er nu alligevel rare at have som opslag til seværdigheder samt overnatningsmuligheder. Der er cykelrute på hver side af floden, så man valgtfrit kan skifte, enten ved at krydse en af de mange broer eller tager en af de små færger, som af og til dukker op.

Spor efter Romerne
Efter nogle dage i selskab med flodens stille løb, og de mange vinmarker, når jeg Trier som er en af Tysklands ældste by. Den er oprindelig grundlagt af Romerne mellem 50 og 58 f.Kr.  I centrum af byen står Porta Nigra som er den bedst bevarede byport fra romertiden nord for alperne. Der er dagligt rundvisninger. En anden kendis, grundlæggeren af socialismen Karl Marx kommer også fra Trier. Byen har iøvrigt et fint vandrehjem i centrum, hvor man kan bo for billige penge. Faciliterne er på hotelniveau og deres morgenmad er en kærkommen afveksling efter flere dage med havregrød.

Efter et par dage i Trier, forsætter jeg langs floden mod Konz. Her drejer jeg fra og cykler nu mod Saarbrucken langs Saar. Turen er godt 110 km lang. Saar er væsentligt smallere end Mosel, og den bugter sig mere. Her er kun en rute som skiftevis går på den ene eller anden side af floden. Afmærkningen er knap så god som for Mosel. Til gengæld er den første del frem til Merzig meget flot med stejle skråninger på hver side. Der er langt mellem campingpladserne, som ofte ligger et pænt stykke væk fra flodløbet. Det sidste stykke ind mod Saarbrucken er tætbefolket og der er megen svær industri langs floden.

Saarbrucken er en forholdsvis ung by, grundlagt i 1909 og en sammenlægning af de tre byer  Saarbrücken, St. Johann og Malstatt-Burbach. Byen er kendt for sin kul og jernindustri. Ligesom Trier har Romerne også været her. Lidt syd for byen findes der rester af bosættelser der kan spores tilbage til Julius Cæsar.

Efter godt 10 dage på cykel i roligt tempo, hopper jeg atter på et deutsche bahn tog, en kulturel og naturmæssig oplevelse rigere.

Bikeline
Forlaget Bikeline er tysk og udgiver en række cykelguidebøger hovedsaglig over cykelruter i Tyskland. De er uhyre gennemarbejdet og med en meget høj detaileringsgrad. Kortafsnittene er i 1.50.000. Der er masse af info om seværdigheder, overnatning og indkøbsmuligheder. Desuden er der detaljerede forslag til afstikkere fra hovedruten. Bøgerne er i praktisk kortlommeformat og med ringbind. Alle sider er coatede med en vandafvisende folie.  Når man køber kortbøgerne har man gratis adgang til at downloade et GPS track. Pris godt 14 Euro.  Mere infor på Esterbauer

Link

 

 

 

 

 

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN