CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Vi tester Philips LED BikeLight AR 800DB Vi tester Philips LED BikeLight AR 800DB
En intelligent konstrueret cykellygte der både kan bruges i skoven og på landevejen hvor dens lys ikke blænder modkørende. En egenskab ikke ret mange... Vi tester Philips LED BikeLight AR 800DB

Philips-ActiveRide02
Philips er en af pionererne indenfor lys. De blev grundlagt i 1891 af Gerard og Frederik Philips og startede med at udvikle og producere glødelamper i stor stil. Siden gik det stærkt og idag er Philips blandt verdens helt store multinationale koncerner, der producerer stort set alt indenfor moderne elektronik.  Lysdivisionen er dog stadig deres langt største forretningsområde.

I 2010 viste de deres første produkter på Eurobike både indenfor dynamolys og batteridrevet lys, som i 2012 kulminerede med topmodellen Avtice Ride 800 lumen, som er genstand for denne test. Lygten består af et lygtehus i aluminum der fungerer som køleplade for de fire kraftige lysdioder. Lygten fødes af et 11,1 Volts genopladeligt Lithium Ion batteri med en kapacitet på hele 6600 mAh. De fire lysdioder sidder oppe i toppen af lygten og stråler inddirekte og forskudt ind i en dobbelt reflektor. Dette er en af de medvirkende årsager til at lygten ikke blænder, det vender vi tilbage til.

Der findes masser af nye kraftige cykellygter på markedet, men få af dem er decideret nytænkende og bygger for størstedelen på direkte lys som i en lommelygte. Problemet med disse lygter er at de blænder de modkørende trafikanter og netop derfor er der i de fleste europæiske lande en lov mod brug af den type lygter på landevej.  Dette prøver Philips at undgå ved at benytte reflekterende lys og et lys mønster der fordeles mere retangulært og spredende.

Philips-ActiveRide10

Lysmæssigt er den både fugl og fisk, forstået på den måde at den både kan bruges på landevej og offroad. I modsætning til de fleste andre lygter hvor lysstyrken reduceres ved at regulere strømmen til dioderne, men ikke lysspredningen, så går Philips mere konsekvent til værks. Ved at forskyde to af de fire lysdioder lidt i forhold til reflektoren har man skåret toppen af lyskeglen i landevejsindstillingen, meget lig det vi kender fra billygter. I offroad indstillingen er der derimod fuld lyskegle som er nyttig i skoven når man skal orientere sig og se langt.

Philips-ActiveRide08

 On Road (tv)  Off Road (th)

Lumen vs Lux
Standardenheden for lysstyrke eller lysintensitet måles i LUX. 1 lux svarer til 1 lumen per m2. Forskellen på LUX og LUMEN er, at LUX tager højde for det areal som lyset spredes over. 1000 lumen som spredes over 1 m2 giver en lysstyrke på 1000 lux. Men hvis de samme 1000 lumen spredes over 10 m2 så vil lysstyrken svare til 100 lux. Det vil sige at når Philips oplyser 800 lumen (70 lux) så svarer det ca. til et lysareal på 11,4 m2. Hvis man sammenligner det tal med nogle af de andre kraftige lygter vi har testet, så giver Philips lygten mere lys over et større areal.  Du finder flere billeder af Philips lysstyrken her.

Philips-ActiveRide03

On Road (tv) og Off Road (th)

Specifikationer

  • 4 Høj kapacitets LED
  • Krystalhvidt Lys (5.000 K)
  • Optimeret reflektor
  • Max 70 lux (800 lumen) til offroad
  • Blændfri 50 lux til landevej
  • Totalvægt: 456g (200 gram lygte 256 gram batteri)
  • Genopladelig Lithium Ionen i fleksibel indpakning
  • Kapacitet : 6600 mAh 11,1V Off-Road Mode 2,5 time, On-Road Mode op til 5 timer, Safe Ride Home Mode: op til en time
  • Stødfast, vand og støvtæt iht : IP64 & IK06
  • 3D styrholder (21 -32mm)
  • Aluminiumshus med gummitætning
  • Inklusiv saddeltaske til sikker transport og opbevaring
  • Anbefalet pris kr. 1300,-

Philips-ActiveRide04

Afprøvning
Philips ActiveRide LED Bike Light leveres komplet med alt tilbehør, i en meget nyttig større saddeltaske der kan bruges til opbevaring og transport af lygten. Lygten har separat batteripakke.  Ved første øjekast ligner lygtehuset sort plastik men det er i støbt aluminium der samtidig fungerer som varmeafleder for de kraftige lysdioder. Herudover har den også indbygget termisk sikring, som automatisk skruer ned for lyset hvis den bliver for varm, noget jeg kun oplevede under test af batterilevetiden i stationær tilstand.  Batteripakken er udformet som et bælte der gør det let at placere på flere forskellige måder og steder. Det fæstnes med en meget stor og bred velco lukke. Lygtehus og batteri forbindes via et vandtæt trepolet stik med gevindlås. Der medfølger endvidere en forlængerledning på godt en meter samt nogle fine velcoremme til fiksering af kablet. Hvor de fleste andre lygter til offroad har en holder med til hjelmmontage har Philips valgt en anden og faktisk meget smart og brugbar løsning på selve cykelholderen. Cykelholderen er med hurtigbespænding og passer standard til alle styrtyper mellem 21 og 32 mm. Der medfølger to ekstra gummimellemstykker. Lygten skubbes på plads i skinnen forfra og klikkes fast. Holderen har et kugleled så lygten kan drejes 360 grader rundt og op og ned. Fastspændingen er så fleksibel at man kan skrue den så fast at den bliver i siddende men alligevel kan flyttes rundt. Umiddelbart ser det lidt klodset ud, men i praksis fungerer det rigtig godt, specielt i skoven hvor men hurtig kan flytte lygtens fokus.

Philips-ActiveRide06

Første gang lygten tages i brug anbefaler Philips at lade den op i 12 timer. Samtidig gør de opmærksom på at den fulde kapacitet på batteriet først opnås efter fem op og afladninger. Når lygten ikke er i brug i længere tid, anbefales det at koble batteriet fra, da det langsomt selv aflader pga af elektronikken.  Betjeningen er ligetil med en knap. Lygten tænder altid i On Road indstillingen. Og skiftet mellem lystyrkerne er sekventiel. Ved et tryk skiftes til Off Road på lav styrke og endnu et tryk til Off Road høj styrke. Ved endnu et tryk er man tilbage på Onroad. Holdes knappen nede mere end et sek. slukker lampen.  Knappen har indbygget batteriindikator; grøn for fuld opladet, gul for halv og rød for lav.

Philips-ActiveRide09

On Road lystyrken

70 Lux (800 lumen) lyder umiddelbart ikke af meget i en verden hvor der reklameres med lygter op til flere hundrede lux og tusindvis af lumen, men tal på papiret er en ting, noget andet er hvordan en lygte opleves i praksis. Philips lygten har ud over lysstyrken flere trumfer i ærmet.  Lystemperaturen på 5000 Kelvin indikerer at lyset er meget hvidt, dette i kombination med den optimerede optik gør at lygten subjektivt opfattet som give meget mere lys end tallene skulle indikere.  Philips tager udgangspunkt i lys som ikke skal blænde og lysspredning der hvor den gør størst nytte. Derfor er lysdioderne heller ikke direkte synlige. De sidder oppe i toppen af lygtehuset og stråler ned i en trepunkts reflektor, der spreder lyset.  Det kommer til udtryk i to lysfelter, et umiddelbart foran cyklen som er meget bredt og oplyser hele vejbanen og når godt ud i rabatten. næste felt godt en meter lænegre ude (afhængig af hvilken hældning man giver lygten) er hovedlysfeltet som er aflangt retangulært.

Batteri opgivelserne er Philips opgivne mens tallet i parantes er det målte ved stationær brug indendørs ved godt 18 grader. 

Lysindikator

On Road Off Road Low Off Road High
Grøn 4 timer (3 tim 50 min) 8 timer (10 tim 30 min 2 timer (1tim 40)
Gul 2 timer 4 timer 1 time
Rød > 1 time > 3 timer

> ½ time

Forskellen mellem On Road og Off Road High ligger i lyskeglen som i Off Road er helt rund. På landevejen er forskellen mellem de to lystyrker forvindende lille mens forskellen i skoven virker mere udtalt, da synsfeltet også bliver udvidet opad. Til gengæld er reaktionen fra de modgående biler på en uoplyst vej ikke til at tage fejl af. Her blinker de fleste af en når man kører med den fulde Offroad styrke mens stort set ingen blinker når man benytter On Road indstillingen.  Lygten oplyser fint vejen op ud til mellem 15-25 meter.

Philips-ActiveRide05

Konklusion
Der findes masser af lygter på markedet som på papiret kan fremvise mere lys, men få som denne lygte fra Philips giver et så godt kvalitativt lys, eller sagt mere kontant at hvis du ikke kan se tilstrækkeligt med lyset fra Philips lygten burde du nok lade værd at cykle i mørke. Det er godt tænkt at lave en lygte som både kan bruges på landevej og offroad og som ikke blænder. Batteritiden er god specielt i landevejsindstillingen som i prakis vil være den lystyrke man benytter mest (næsten 4 timer) Sammenlignet med tilsvarende kraftige lygter er prisen bestemt ikke afskrækkende.  Philips laver en tilsvarende lygte med indbygget batteri som har samme optik men lidt lavere lystyrke.

Vurdering-4

Link

CYKELPORTALEN