CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Test af 3T Mercurio 60LTD Test af 3T Mercurio 60LTD
Ambitionerne fra 3T Cycling til deres nye aerodynamiske hjulsæt har været skyhøje. Vi har testet Mercurio 60LTD for at se om ambitionerne nu holder... Test af 3T Mercurio 60LTD

mercurio05

Da 3T Cycling for godt to år siden lancerede deres landevejs hjulsæt var udmeldingen helt klar.  De nye produkter skulle tage kampen op med så veletablerede brands som Zipp og Mavic der sidder tungt på markedet for aerodynamiske landevejs hjulsæt.  Efter en del begynder vanskeligheder kom der endelig gang i produktionen som siden er udvidet med versioner både til dæk og slange samt lukkede ringe. Sidste år testede vi  Accelero 40 Pro som befinder sig i mellemprisklassen.  Til denne test har vi haft fingerne i topmodellen  Mercurio 60 LTD til lukkede ringe.

mercurio03

3T Mecurio 60 LTD hjulsæt til lukkede ringe er bygget omkring 3Ts egne nav med 18 eger i forhjulet. For at øge stivheden er der 24 eger i baghjulet.  Hele hjulsættet er designet af Ferraris Formel 1 ingeniør Richard McAinsh, der har foretaget en temmelig radikal ændring i forhold til andre hjul.  I stedet for at bore huller i fælgen er der støbt huller ind i fælgen til egerne. På den måde bliver de enkelte fiberlag ikke skåret over, og trækstyrken i egerne kan øges og skulle angiveligt give en større stivhed for hele hjulsættet.  Egerskift bliver lettere, da man ikke er nødsaget til at tage den lukkede ring af.  Hullerne er støbt, så egerne har et direkte træk og ikke laver et skråt træk i fælgen. Det betyder at hullerne er støbt “skævt” i fælgen, og det kan tydeligt ses på bagfælgens to forskellige sider. Egerne er lavet med direkte stræk til niplerne, som er sat ved navet for at flytte mest vægt ind til center af navet og derved opnås et mindre inertimoment.  Opbygningen af navet er ikke ny men en licensaftale fra Cane Creek, som tidligere har forsøgt sig med denne opbygning.  Det senere år er der sket en del inden for fælgdesign, specielt når man snakker aerodynamik.  Zipp har banet vejen for nye designs med brede fælge.  3T bruger en 23,5 millimeter bred fælg en smule smallere end konkurrenternes. Richard McAinsh mener, at fælgformen skal være den samme, men en smule smallere, da det giver et mere stabilt hjul i vinden.
Det er ikke kun formen af fælgen, der er lavet på baggrund af formel 1 teknologi.  Bremsefladen har også fået en overhaling og er blevet mere ru for at optimere bremseeffekten i både tørt såvel som vådt vejr. Den ru bremseflade giver også bedre slidstyrke, så levetiden angiveligt skulle bliver længere.  De CNC-fræsede nav er lavet i aluminium for at sænke den samlede vægt. Til gengæld er flangerne gjort større i modsætning til traditionelle nav. Det giver højere vægt, men den samlede stivhed bliver også større på grund af mindre afstand mellem nav og fælg.  Flangen i bagnavet’s drivside er en del større for at give en mere optimal modstandsdygtighed overfor vrid.
En mindre genialitet som andre burde gøre efter er det universelle kassettehus, hvorpå der både kan monteres Shimano, Sram og Campagnolo kassetter. En lille feature som ikke kan mærkes, men som med sikkerhed vil gøre det lettere for mange, og reducere de logistiske omkostninger ved at skulle have flere forskellige kasettehuse på lager.

mercurio06

Tekniske data
Vægt: 1390 gram
Materiale: Kulfiber og aluminium
Fælg: 3T Aero med støbte egerindsatse 63 mm slangeløse
Eger: Sapin CX Ray 18F, 24R  alu nipler
Hurtigbespænd med titaniums aksler
Bremseklodser: 3T/SwissStop Custom
Forberedt for keramiske lejer og individuel fælg grafik
Pris for et sæt 15.995,-

mercurio04

Afprøvning
Hjulene blev monteret på en Cervelo S5 for at understrege det aerodynamiske aspekt i disse hjul. Første indtryk er at de ruller virkelig godt og den aerodynamiske form på fælgen har en gavnlig virkning i mod- og sidevind hvor de subjektivt føles at skære bedre igennem vinden end de nærmeste konkurenter.  Under normale forhold føles hjulene tilstrækkeligt stive men under virkelig hårdt antrit giver hjulene sig mærkbart.  Når jeg skriver mærkbart så er det som om hjulene forsvinder under en, de sejler så og sige. Naturligvis giver alle hjul sig under hårdt antrit, men hvor de nærmeste konkurrenter er mere kontrolleret i deres vrid føles 3T hjulene subjektivt som om man kører med for lidt luft i ringene.  En normalvægtig gennemsnitsrytter vil sikkert ikke observere det, mens en spurtstærk og lidt tung rytter nok bør have det i mente inden det endelige valg træffes.  Den lave vægt på godt 1400 gram i kombination med en roterende vægt koncentreret inde omkring navet gør at hjulene accelererer fremragende,  mærkbart bedre end f.eks de tidligere testede Zipp 404 Firecrest.  Det opvejer til dels den lidt ringe vandrette stivhed. Der medfølger titaniums stikaksler og et sæt 3T/Swiss Stop bremseklodser.

mercurio02

Konklusion
3T har med deres Mercurio 60LTD gjort en god debut på markedet for hurtige aerodynamiske hjul.  Der er tale om et aeodynamisk hjulsæt der  først og fremmest imponener med sin fabelagtige acceleration og for prisklassen lave vægt .  3T skal også have ros for sin fremsynethed ved at inkorporerer et universal anvendeligt kasettehus og samtidig har gjort det let at udskifte eger. Finish og forarbejdning er lidt svagt med forskellige farvenuancer mellem de enkelte kulfiberdele, samt en lidt svag vandret stivhed. Tilsammen giver det basis for en forbedret mk.II udgave.

Link

 

CYKELPORTALEN