CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Hvad kan man egentlig få, når skelen til økonomi er sekundær og målet er en topklasse hardtrail cross country mountainbike. Vi...

Hvad
kan man egentlig få, når skelen til økonomi er sekundær og målet er en
topklasse hardtrail cross country mountainbike. Vi har kikket to
populære mærker efter i sømmene.

Cannondale og
Trek er to gode eksempler på moderne mountainbikes som griber tingene
an på forskellig vis. Cannondale er i høj grad en systemløsning, hvor
fabrikanten har taget valget for slutbrugeren m.h.t. til affjedring og
komponenter, mens Trek giver muligheder for mere individuelle valg.

Vi
har forsøgt at følge disse valg helt til dørs ved at sammensætte de to
cykler med en komplet system gruppe for Cannondalens vedkommende og
mere individuelle komponenter for Trek vedkommende. Dette kommer der to
ret forskellige cykler ud af.


Trek OCLV

Trek var
blandt de første til at kaste sig over kulfiber som
rammemateriale.  Deres OCLV teknologi stammer tilbage fra 1976.
OCLV står for Optimum Compact Low Void som på almindelig dansk vil sige
at man presser de enkelte lag sammen under højt tryk. Teknikken
er løbende blevet forbedret, senest med indførsel af Honey Comp
struktur i krankboks og styrfittings området for at give ekstra
styrke.  Trek laver mufferne i en støbeform hvorefter de bliver
limet sammen med rørene. Dette giver større fleksibilitet m.h.t. til
valg af størrelser end en mono opbygget kulfiberramme. For at give
tilstrækkelig stivhed i krankboks og styrfittings er disse steder
forstærket med en bicelle opbygning en struktur kendt fra moderne
flyproduktion og som er meget stærk og samtidig let. Treks ramme er
udstyret både med studser for cantiliever og skiver. Bagstaget er det
klassiske wishbone stag som er kendt for sin gode stivhed ikke mindst
ved brug af V-bremser.
Rammen er meget flot lakeret, med en nærmest glasagtig struktur.

Køregenskaber:

Trek er en
meget omgængelig mountainbike som langt de fleste vil kunne finde sig
tilrette på. Den gør ikke det store væsen ud af sig, Den er bare meget
harmonisk og helstøbt at cykle på. Dette understreges også af
stelrørsvinklerne er en anelse blødere end Cannondalen. Valget af den
eksotiske Look Fournales forgaffel gør cyklen velegnet til
supermotionisten og maraton køreren.

Opkørsel *****

Nedkørsel ****

Teknisk ****

Rammevægt uden forgaffel 1483

Cannondale OPTIMO

Cannondales Optimo Mountain ramme er seneste udspil i en udvikling som startede tilbage i
1992 hvor Cannondale lancerede sin epokegørende Head Shok frontaffjedring. Ved
at integrerede hele affjedringspatronen i styrfilttingen opnår man en lang række
fordele i forhold til de mere traditionelle fjedrerforgaler, lav vægt og stor
stivhed.

Cannondale har altid sværget til aluminium i
6061 legeringen. Nyeste våben hedder Optimo og er en legering som nu benyttes i
hovedrammen.

Cannondales adelsmærke har altid været stivhed hvad den absolutte
stivhed også vidner om.

Cannondale F2000SL er i høj grad en
systemløsning.  For det første er rammen kun konstrueret til skivebremser.  At
integrere affjedringen i hovedrammen er en kompromisløs løsning på godt og
ondt.  F2000 fremstår i rå ubehandlet aluminium som har fået en gang mat lak.
Det giver den efter min mening en flot råt look som står godt til en
mountainbike.  Dog kunne jeg godt have undværet de pop smarte nitte stafferinger.

Køreegenskaber.
F2000SL er uden tvivl mountainbikens
Ferrari.  Rå og uforsødet.  Giv den en kringlet sti og du bliver nærmest guidet
rundt, lidt som at køre gokart.  Absolut ingen slinger i valsen her.  Opkørsler er
dens absolut force, jeg mindes ikke nogen anden mountainbike der klatrer som
den.

Opkørsel ******

Nedkørsel ****

Teknisk *****

Stivhedsindekset.
Stivhed kan henføres til sporstabilitet.  Jo stivere en cykel er, jo
mere direkte styrer den.. Desuden overfører stive cykler bedre kræfterne fra
pedalantrittet til baghjulet.

STW (Stiffness to Weight)
er forholdet
mellem vægt og stivhed. Jo højere værdi jo mere effektiv er rammen
konstrueret.


Cannondale 44,5


Trek 47,2

Absolut stivhed er udbøjning pr newtonmeter
pr grad udsving.


Cannondale: 97,5


Trek 78,6

Her er det tydeligt at
Cannondalen er et hestehoved foran, hvad der også tydeligt mærkes i praksis.

Konklusion
Meningen med denne
sammenligning har ikke været at kåre nogen egentlig vinder, dertil er cyklerne
for forskellige, og apelerer til forskellige købere.  Trek er for den som gerne
selv vil sammensætte sit kommende mtb lyn med individuelle komponenter. For
mange vil specielt den eksotiske Look parallogramforgaffel være en stor kamel at
sluge, men trods dens aparte udseende er den blandt de absolut bedste
fjederforgafler når det kommer til at absorbere små ujævnheder.

Begge cykler er velkonstruerede og uden
nogen væsentlige svagheder. Det der adskiller dem fra mange andre er at de begge
har sjæl med stort S.  De giver rytteren køreglæde og man glæder sig allerede til
næste tur når man har trådt godt igennem på en snørklet skovsti.
Trek er en
rigtig langdistance cykel for individualisten som du kan køre på i timevis. Den
er stort set styringsneutral.
Cannondalen er for den racer orienterede mountainbiker som hovedsagelig
kører korte tekniske løb, og hvor der er langt mere vægt på en
systemløsning som bare skal fungere. Fatty forgaflen vil nok for de
fleste syntes en anelse hård men alternativ kan man vælge Cannondalen
med Lefty forgaffel som trods sit aparte etben design er blandt en af
de bedste fjederforgafler pt.

Begge rammer vejer stort set det samme men
alligevel vinder Trek denne duel med næsten et kilo i forhold til Cannondalen.
Vægtforskellen skal alene findes i valget af komponenter, så der er gode muligheder for vægttuning.
I praksis mærkes forskellen nu ikke, tværimod, så føles
Cannondalen subjektivt lettere på stigningerne.

Videre på nettet:

www.cannondale.com


www.trek-bikes.com

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN