CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Tre svenske firmaer bag banebrydende antikollisionssystem. Tre svenske firmaer bag banebrydende antikollisionssystem.
Godt nyt for billister, cyklister og fodgængere. Erisson, POC og Volvo vil i denne uge på CES i Las Vegas præsentere deres første... Tre svenske firmaer bag banebrydende antikollisionssystem.

Volvo har altid været kendt for at prioritere den passive sikkerhed i deres biler meget højt.  I 2013 kom de første meldinger om at de var igang med at udvikle et aktivt system som skulle forhindre kollision med cyklister og fodgængere.  Sidste år indgik de så partnerskab med svenske POC Sports som havde annonceret et lignende system under udvikling til integration i en cykelhjelm.

På CES (Consumer Electronics Show ) Las Vegas i denne uge, vil POC, Volvo og Ericsson præsentere den første prototype på det nye system. der skulle være tale om et to vejs kommunikationssystem, der advarer både billist og cyklist i god tid når de to parter kommer for tæt på hinanden.

Partnerskabet mellem POC Sports der er en førende producent af ski- og cykelhjelme, beklædning og tilbehør, og Volvo Cars, den svenske pioner i bilsikkerhed blev iværksat i januar 2014 med formål at udveksle viden og erfaring til gensidigt at udforske nye ideer indenfor sikkerhed og design. Det indledende forsknings- og udviklingsprojekt har været fokuseret på kommunikation mellem biler og cyklister.

POCVolvo2

“Vores partnerskab med Volvo er både ydmygende og givende og bringer meget godt med vores mission om at gøre det bedste vi kan for at eventuelt redde liv og mindske følgerne af ulykker for  cyklister,” siger Stefan Ytterborn, POC CEO og grundlægger . “Vores fælles fokus på sikkerhed har resulteret i et unikt sikkerhedskoncept, der kan forbedre trafiksikkerheden gennem øget samspil mellem bilister og cyklister.”

Ved at bruge de populære smartphone apps, ligesom Strava kan cyklisten position deles via Volvo skyen i bilen, og omvendt. Hvis der er overhængende fare for  sammenstød, vil begge trafikanter blive advaret. Volvo føreren bliver advaret af en head-up display alarm – også selvom cyklisten ikke kan ses visuelt af føreren. Cyklisten vil også blive advaret via det hjelm monterede alarm lys og vibration.

“Det strategiske partnerskab mellem Volvo, POC og Ericsson er en vigtig milepæl og næste skridt i retning af Volvos overordnede mål om at bygge sikre biler, der vil når længere ud end bare selve billisten,” siger Klas Bendrik, VP og Group CIO hos Volvo Cars. “I 2013, Volvo var den første bilproducent til at indføre Cyklist Detection System med fuldautomatisk nødbremsning i bytrafik. Og nu med denne innovative nye teknologi, kommer vi stadig tættere på at fjerne de resterende blinde vinkler mellem biler og cyklister for evigt. ”

 

POCVolvo3

Det unikke sikkerhedskoncept er et resultat af det fælles svenske samarbejde mellem Volvo Cars, POC og Ericsson og har vidtrækkende udviklingsmuligheder der i sidste ende vil hjælpe med at redde liv over hele spektret af de svage trafikanter.

“Vi er stolte af at tage dette skridt med Volvo og hvad vi vil præsentere på CES er kun det første blandt mange tiltag sammen. Vi er spændte på at se, hvordan vi kan fortsætte med at bidrage til at gøre mere sikker og yderligere støtte vores mission, “tilføjer Stefan Ytterborn, POC CEO og grundlægger.

Link

CYKELPORTALEN