CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

to plus to = 1 to plus to = 1
Shimano benyttede Eurobike Media Days til at præsentere resultaterne af deres lille uvidenskabelige undersøgelse omkring x1 og x2 drivetrain. to plus to = 1

 

De to S’er Shimano og SRAM er naturligvis rivaler på komponentområdet til cykler, hvor den lille Fox Terrier gang efter gang bider den store Grand Danois i benet. Trods en meget aggresiv markedsføring fra lille S og til tider Guerilla agtig markedsføring, som ikke altid klæder dem lige godt, så er store japanske S stadig en gigant der ikke bare lige væltes, og som er meget velovervejet i hvert eneste skridt den tager.

Mens SRAM ligger press på, med deres x1 geartrain teknologi på specielt MTB området, som det eneste rigtige for alle, har Shimano stadig en lidt mere nuanceret holdning til tingene, som i sidste ende gavner de fleste cykelforbrugere, som naturligvis skal have flere valgmuligheder. Ingen er ens…

 

På Eurobike Media Days benyttede Shimano således lejligheden til at vise pressen, hvilke resultater deres brugerundersøgelse “THERE IS NO SINGLE TRUTH” indtil videre har givet.  Ud fra mere end 82.000 er konklusionen ikke så overraskende næsten fifty fifty.  Det interessandte er at undersøgelsen også er regionsbestemt, hvor nogle lande har overtal af ryttere som cykler med dobbelt kranksæt, mens andre er med enkelt kranksæt.

Således giver de danske besvarelser udtryk for at flest her cykler med enkelt kranksæt og at 71 % bliver rådet til at cykle med x1. mens de resterende 29 % bliver rådet til x2. Andre tal fortæller at størstedelen cykler på mountainbikes med 29″ hjul og omkring 63 % cykler mellem 100 og 500 højdemeter pr. tur.  77 % cykler mellem 15 og 45 km. Der er også en tendens til at dem som er meget træningsorienterede og kender deres terræn bruger x1. mens de mere eventyrlystne, der hele tiden udfordrer nye spor foretrækker x2. En interesandt observation er at 39 % besvarer at de er ligeglade med de større spring mellem gearene, mens 32 % ikke ved hvad det betyder at have store eller små spring.

I sidste ende er det nok mere op til producenterne af cykler, end forbrugerne, hvilken teknologi der vinder, eller om begge får lov at leve, side om side i fordragelighed. Her på cykelportalen bifalder vi mangfoldigheden og det frie valg…

Link

 

CYKELPORTALEN