CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: Vittoria Corsa Competion TEST: Vittoria Corsa Competion
Nu kan du også få kulfiber i dine cykeldæk. Vi har testet nyeste generation af det legendariske Corsa dæk der af mange anses for... TEST: Vittoria Corsa Competion

Vittoria-Corsa-03

Vittorias Corsa serie er resultatet af millioner af løbskilometer. Blandt mange professionelle cykelryttere anses det stadig for et af de bedste og hurtigste dæk på markedet. Prisen har til gengæld været ringe slidstyrke og lille modstand mod punkteringer. Med bygning af en helt ny fabrik i Thailand og en kæmpe investering i ny teknologi i form af den revolutionerende G+ Isotech blanding sammen med den klassiske bomuldskarkasse, er dækket for alvor rykket ind i den nye tidsalder. Med brug af hele fire forskellige gummiblandinger er dækket optimeret mht fart, vejgreb, holdbarhed og punkteringsresistens.

Med den nye gummiblanding siger Vittoria selv at dækket er blevet intelligent. Den nye gummiblanding kan skifte struktur fra hård til blød. Hvis dækket ruller ligeud er overfladen hård og rullemodstanden herved lav. Når du bremser, accelererer eller svinger bliver overfladen blødere og der kommer mere greb i dækket. Ifølge Vittoria er det tilsætningen af det tynde Graphene lag der gør hele tricket, selvom det lyder lidt som det rene Vodoo.  Du kan læse mere om gummisammensætningen under testen af Mezcal dækket.  Graphene teknologien finder du forklaret her.

Vittoria-Corsa-01

I følge Vittoria skulle det nye Corsa dæk have 19 % lavere rullemodstand end sin forgænger. Og der er åbenbart noget om snakken, idet Bicyclerollingresistance har målt forbedringen til 5-6% (målt på 25 mm). Om det også gælder for den testede 28 mm udgave, skal vi lade være usagt, men det ruller subjektivt fremragende.

Corsa Competion kommer i tre udgaver 23, 25 og 28 mm brede. Ifølge Vittoria skulle de være ens mht. til hastighed og slidstyrke mens de brede typer skulle være bedre mht vejgreb og komfort. Den testede 28 mm skulle endvidere være bedre på fugtig vej og modstanden mod punkteringer er væsentligt bedre. Naturligvis på bekostning af vægten.

Specifikationer

  • Gummi: 4C, ISOTECH med Graphene
  • Type: Åben til slange
  • Karkasse: Bomuld med 320TPI
  • Størrelse: 700 x 28mm
  • Vægt: 265 gram
  • Pris: 699,-

Vittoria-Corsa-05

Afprøvning
Vittoria nye Corsa dæk har de karakteristiske gule sider afledt af bomuld karkassen, mens slidbanen er sort med de kendte langsgående riller hvis afstand minineres i siderne. Dækket er meget let at håndtere og få af og på fælgen, da det er så dejlig blødt. Testen er blevet foretaget med slange som foreskrevet, selv flere beretter at de kan monteres slangeløst på de rette hjul. (tubeless ready duer ikke) Dækket siger på papiret 28 mm bredt men i praksis er det nærmere 27 mm. Vittoria anbefaler et dæktryk på mellem 70 og 115 psi. Omkring 100 psi gav for denne tester det bedste kompromis mellem komfort og hastighed.

Har man aldrig prøvet at køre på dæk med karkasse i bomuld, så venter der en stor oplevelse, og de fleste vil aldrig vende tilbage til de traditionelle dæktyper igen, selvom det er lidt på bekostning af pålidelighed og en høj km pris. Ud over at være hurtigt er der ekstremt behageligt at cykle på, nærmest fløjlsagtig. Vittoria Corsa minder meget om de to Challenge dæk vi testede sidste år.  En sjov observation som jeg tilskriver det nye Graphene lag er vedhæftningen når man bremser. Det føles subjektivt som om dækket er punkteret da det bliver blødere når man bremser. Det samme gør sig gældende i sving men knap så udtalt.

Vittoria-Corsa-07

I forhold til den gamle model er dækket forbedret under stort set alle forhold. Det ruller stadig fremragende og har et fantastisk vejgreb, ja selv på fugtig vej er det blevet bedre i forhold til sin forgænger. Slidstyrken er blever bedre men stadig under gennemsnittet i forhold til sine nærmeste konkurranter. Det bedste er dog stadig komforten som er i særklasse.  Trods fremragende under stort set alle forhold er det dog mest optimalt på tør vej.

Selvom Corsa Competion er et uhyre behageligt dæk under næsten alle forhold bliver det aldrig noget allround træningsdæk, hertil er prisen for høj og slidstyrken stadig for ringe selvom den er blevet bedre.  Til konkurrancebrug på tør vej er det fremragende og afgjort her det hører hjemme.

Vittoria-Corsa-04

Konklusion
Vittoria Corsa er et old school landevejs konkurrencedæk iblandet ny teknologi. Mht til fart og vedhæftning er det fremragende. Slidstyrken og den høje pris trækker en smule ned. Oplagt til konkurrancebrug.

Vurdering-4

 Link

CYKELPORTALEN