CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: Tern BYB P8 TEST: Tern BYB P8
BYB er den hidtil mest kompakte foldecykel fra Tern. Vi har testet en af slagsen på land, i by, og med tog. TEST: Tern BYB P8

De større Europæiske metropoler har for længst taget foldecyklen til sig. Med sine små mål er den både kvik og fylder ikke meget i trafikken. Hertil kommer at de kan foldes og derfor går transport med offentlig transport lettere og vil ofte være gratis. Tern Bicycles kom til verden i 2011 og udsprang oprindelig af Dahon. I Danmark har de siden starten været repræsenteret gennem den store tyske cykelgrossist Hartje med eget salgkontor. Så din lokale cykelsmed burde kunne få fat i den, med kort varsel.

Tern Bicycles har siden starten i 2011 skiftet en smule fokus, så de nu har to produktgrupper, foldecykler, og kompakte elcykler. I princippet er de ens og bygger alle på små hjul på 20 eller 24″

Med Tern BYB (Bring Your Bike) bevæger Tern sig ind på markedet for foldecykler med kompakte foldemål. Et marked hvor Brompton næsten har monopol med deres uhyre kompakte model med kun 16″ hjul som i mere end 30 år har sat normen for kompakte foldecykler.

Under udviklingen af den nye BYB var de helt små hjul også på tale, men i sidste ende bibeholdt Tern deres koncept med 20″ hjul, da de ikke ville gå på kompromis med køreregnskaberne.  Som mangeårig Bromtonaut, kan jeg kun give dem ret. Brompton er genial og helt unik på de korte ture i bymiljø, hvor der ofte skal skiftes transportmiddel. Her er dens kompakte foldemål og hurtighed ikke overgået. Men til længere distancer bliver den i længden for  urolig og ukomfortabel. Fysikkens love fornægter  sig ikke, større hjul og længere akselafstand. Det har den nye Tern BYB til gengæld og for at få den super kompakt sammenfoldet, måtte Tern folde rammen to gange. Ikke et princip  man normalt ville slippe helt godt fra, men det vender vi tilbage til.

Den nye BYB fås i to udgaver, Topmodellen BYB S11 med 11 udvendige gear og den her testede BYB P8 med 8 udvendige gear. Ramme og forgaffel er identisk på de to modeller.

Specifikationer

  • Ramme: Tern BYB, Aluminum, TriFold patented technology, EFBE tested: ISO 4210
  • Forgaffel: Tern Tarsus, 6061-AL, hydroformed
  • Foldemål: 35 x 81 x 52 cm (13.8″ x 31.9″ x 20.5″)
  • Anbefalet rytterhøjde: 147 til 195 cm maks vægt 105 kg
  • Saddelpind: Tern Physis RF, 3D forged
  • Frempind: Tern Andros (G2), adjustable, forged construction
  • Styr: Flat bar, 6061-AL, Andros adapted
  • Greb: Velo ergonomisk
  • Gear: Shimano  8 speed Azera
  • Bremsegreb: Shimano Claris
  • Bremser: V bremser
  • Kranksæt: Forged 6061-AL, 52T
  • Forhjul: 20” Kinetix Neutron Mini 74, sealed cartridge bearing Opt: BioLogic Joule 3 dynamo
  • Baghjul: Novatec, sealed cartridge bearing
  • Dæk: Schwalbe Citizen, 42-406, puncture protection, Reflex
  • Saddel: Tern Porter
  • Skærme: Custom
  • Størrelse: unisize
  • Vægt: 14.3 kg
  • Pris: kr. 8.995,-

Afprøvning
Som mangeårig tester har fragtmanden efterhånden læses en del store papkasser af og på med cykler. Så han var da en smule forbavset da han blev klar over at den lille kasse faktisk indeholdt en cykel.  Efter afmontering af forskellige advarselsbannere, er cyklen klar til brug. Finish og forarbejdning er daddelfri og den for Tern nye anoiserede finish klæder den.

Alene ud fra de køremæssige kvaliteter er BYB svær at slå. Den kører fremragende.  Sammenfoldet er den Terns hidtil mest kompakte model, men dette sker lidt på bekostning af det praktiske og hurtighed ved sammenfoldning. For at få de kompakte folde mål har Tern måtte indføre det de kalder Tri-Fold, hvor rammen foldes to steder og saddelpinden er en todelt teleskob.

Ved at folde rammen sammen to steder kan hjulene kommer helt tæt sammen. Kæde og kransiden kommer på denne måde også imellem de to hjul hvor de både er bedre beskyttet og ikke smitter af på tøj ved transport. Det betyder også at Tern nu endelig er gået væk fra magnetlåsen som holdt for og baghjul samme. Den er nu erstattet med en rigtig låsemekanisme.

Selve foldesekvensen kræver en smule tilvending. Først sænkes og drejes sadlen. Herefter tages den højre pedal af og placeres i fatningen på rammen. Den tilbageværende venstre pedal sættes i en skrå opret position ca. kl 10. Herefter klappes støttefoden op og de to låsebeslag åbnes på hovedrammen og mens man holder cyklen z foldes  rammen mens forhjulet holdes i samme fremadrettede position. Dette klikkes fast på bagrammen via låsebeslaget og cyklen kan nu sættes ned hvilenden på den lukkede kædeskærm med indbygget fod. Herefter foldes styret sammen og fæstnes til rammen med gummiremmen.

Cyklen kan både ligge ned eller stå oprejst på sine hjul og de to wheely hjul på den indbyggede bagagebærer. Cyklen kan trækkes fremad på dem, eller skubbes hvilkende på alle fire hjul. Ideen med de to ekstra små hjul er sådan set ok, men fordi de kan dreje 360 grader står cyklen ikke særlig stabilt. De burde være låst på samme både som Brompton har gjort.

Med 14 kg er BYB ikke let at bære, så man vil ofte trække den istedet. Her er den fikse popup pose som kan sidde på bagagebæren både nyttig og hurtig i brug. Den er åben i bunden så man stadig kan manøvre med cyklen.

Udstyrsmæssigt er BYB P8 ret basis med udvendige gear og V-bremser. Selvom det formodentlig ville have fordyret cyklen en del, havde jeg nu hellere set at Tern havde udstyret den med bæltedrev og indvendigt gearnav. Hovedrammen er udstyret med beslag til skivebremser, så  noget kunne tyde på at Terns eksisterende Verge og Link modeller over tid vil blive erstattet af det nye mere kompakte BYB design i forskellige udstyrs varianter.

BYB P8 er udstyret med kraftigt dynamo lys hvilket man hurtigt værdsætter på en cykel til brug hele året og i bymiljø.

Den indbyggede bagagebærer er grundet sin lave placering kun til små fortasker. Alternativt kan der monteres en taske eller stor bagagebære foran. I det hele taget er der et righoldigt ekstraudstyr til BYB inklusiv tasker og transportkuffert til flyrejsen.

Eneste reelle ankepunkt er de roterende trolleyhjul, som burde være fikseret. I deres nuværende udførsel gør det cyklen vakkelvoren undre  træk og skub når den er sammenfoldet.

+++

  • Køreegenskaber
  • Kompakte foldemål
  • Righoldigt tilbehør

  • Kompliceret sammenfoldning
  • Problematiske trolleyhjul

Konklusion
Den nye BYB fra Tern er af en 20″ foldecykel sammenfoldet meget kompakt. Køreregenskaberne er i top og der fås et righoldigt tilbehørsprogram til den. Desværre har den et par mindre skønhedsfejl.

Link

 

CYKELPORTALEN