CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: SRAM GX 1×11 TEST: SRAM GX 1×11
KEEP IT SIMPLE STUPID er filosofien bag SRAM budget MTB gruppe med 1x11 gear. Men er 11 gear nok til din skovtraktor. ? ... TEST: SRAM GX 1×11

SRAM-GX1-05

Lige siden mountainbikes barndom har triple kranksæt været standarden. Men i takt med at fabrikanterne har kunnet klemme stadig flere klinger på bagkransen som for nuværende er oppe på 12 stk , er behovet for tre klinger svundet ind. Da SRAM i sin tid lancerede deres 2×10 gearsystem til mountainbiken var mange skeptiske, men da de efterfølgende lancerede 1×11 viste alle ligesom hvor det bar hen ad. Og tro os om ikke også snart vi vil se landevejsfolket overgive sig. SRAM har allerede lanceret det på den nye entry gruppe kaldet APEX 1.

SRAM-GX1-07

Trods skeptikernes stændige fastholdelse i at man får større spring mellem gearene, så er det svært helt at neglicere enkelheden, og det faktum at langt de fleste cyklister (topathleter undtaget) sjældent bruger mere end godt 6-7 af gearene på deres cykel. Det er lidt den gamle historie om igen “kvantitet vs kvalitet”.  Jo mere simpelt et produkt er konstrueret jo mindre problemer giver det ofte også. Trods mange krumsping i form af kædefangere og særligt udformede tænder på forkransen har skift på kranksættet specielt under belastning altid givet problemer ikke mindst offroad og når tingene bliver beskidt og slidt. Hidtil har det lidt været en religionskrig mellem de to store S’er, hvor SRAM er fortaler for enkelheden med 1×11 mens Shimano svæger til mange gear og lidt komplicerede tekniske løsninger og stadig holder fast i dobbelt og triple kranksæt. At Shimano så af bagdøren på det sidste har åbnet op for x1 løsninger i form af løse kranksæt er en helt anden sag og i sidste ende noget om typegodkendelser og patentrettigheder.

SRAM-GX1-11

Specifikationer

  • Kranksæt: Open Core aluminum 720 gram, 155mm, 165mm, 170mm, 175mmi armlængder
  • Klinger: 30, 32, 34, 36 og 38 tands
  • Krankboks: X-SYNC™, BB30, PressFit 30, GXP®, PressFit GXP®, BOOST
  • Bagskifter: X-Horizon med 12 tands pulleyhjul maks 42 tands krans
  • Kassette: 10-42 Full Pin 10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-42
  • Skiftegreb:  Trigger Shift eller GripShift
  • Kæde PC-X1
  • Gearspænd 420 %
  • Vægt: godt 2000 g afhængig af krans og krankbokstype
  • Pris: set til omkring kr 4900,-

SRAM-GX1-06

Afprøvning
Da kassetten kun fås i en udgave med 10-42 krans er dine valgmuligheder begrænset til kransstørrelsen foran. Testcyklen var monteret med en 34 tands og den passede fint til det meste. Om du vil vælge en større eller mindre afhænger af din styrke og det terræn du cykler i. Testgruppen var med trigger shifter hvor begge skiftearme betjenes bagfra med tommelfingeren. Den lange forreste arm skifter man til et lavere gear. Her er det muligt at skifte tre gear med en lang bevægelse. Skift til højere gear forgår med den lille skiftearm foran. Her er det kun muligt at skifte et gear af gangen. SRAM benytter stadig deres 1:1 udveksling som man dog har måtte hjælpe lidt på vej ved at montere et lille udvekslinghjul på selve bagskifteren.

 

SRAM-GX1-04

 

Som mangeårig bruger af triple kranksæt på mountainbiken er det vidunderligt nu kun at skulle skifte et sted. Skiftet er præcist og og ned gennem alle gear. Springen mellem gearene er en smule højere end på triple godt 13 % i de høje gear og 16% i de lave. Springet mellem 36 og 42 kransen er ret stort og derfor er 42 kransen i mine øjne et slags panikgear til de helt skrappe stigninger. Det var sjældent jeg brugte det. I den anden ende er det kun på grusveje eller landevej i højt tempo man måske kunne ønske sig et lidt højere gear. Men det er bagateller som de fleste sagtens kan leve med. Selvom funktionaliteten er helt på linie med topgrupperne er der natuligvis sparet. Kransen er en velvoksen sag som vejer godt det dobbelte og hvor de enkelte klinger er nittede sammen. Det betyder at hele kransen skal skiftes ved når slid indfinder sig. Kassetten har en sort overfladebehandling som hurtigt bliver slidt af, men det har ingen betydning for slidstyrken ud over udseendet. På grund af patent stridigheder med Shimano har SRAM måtte sætte en plombering i selve trækfjederen så man ikke længere kan justere kædetrækket. Det voldte dog aldrig problemer under testen hvor kædestrammingen var fin i alle gear.

SRAM-GX1-09

En funktion man hurtig kommer til at sætte pris på er den lille låsepal til skiftearmen som gør det væsentligt lettere at få baghjulet af og skifte kæde. Med SRAM GX1 er det lidt svært at få øje på hvorfor man skal købe de dyrere grupper XX og X01, da funktionalitet er fuld på højde med dem, men til en brøkdel af prisen. Du får naturligvis ikke dyrt og let kulfiber og CNC fræste kasetter. Dit valg og din pengepung.

Fordele

  • Enkelhed
  • Lige kædelinie
  • Funktionalitet som topgrupper
  • Valuta for pengene

SRAM-GX1-03

Ulemper

  • Gearspænd
  • Kun et skift af gangen
  • Slidstyrke
  • Vægt

SRAM-GX1-02

Konklusion
GX1 er mountainbikegruppen til alle dem som gerne vil prøve kræfter med 1X teknologiens enkelhed til en god pris. I en verden af komplicerede løsninger og elektronik til skovtraktoren, er det godt at se at SRAM også kan udvikle enkle og  pålidelige løsninger til den fornufts – og prisbeviste mountainbiker.

Vurdering-4

SRAM-GX1-08

Link

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN