CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: SRAM Force 1 TEST: SRAM Force 1
Mere og flere er ikke nødvendigvis bedre. SRAM Force 1 viser at ved at simplificere tingene, ofte er en bedre løsning for langt de... TEST: SRAM Force 1

SRAM var de første til at introducere x1 drivetrain på deres mountainbikegrupper. Det betød at man helt fjernede den anden og evt. tredie krans på kranksættet og lod alt skift foregår på bagkransen. Idag bruger SRAM udelukkende denne teknik på samtlige deres mountainbike grupper. Men hvorfor ikke også indføre den på landevejs grupperne. Her har SRAM klogeligt valgt at køre begge systemer, da konkurrance cykelryttere jo er temmelig konservative og siges at have brug for mindre gearspring og de helt høje gear. Force 1 blev oprindelig lanceret som CX 1 og tænkt til cykelcross, men hedder nu bare Force 1, og x1 teknologien er bortset fra topgruppen RED ført igennem helt ned til entry gruppen Apex. Fælles for alle x1 landevejsgrupperne, er at de udelukkende er til hydrauliske skivebremser.  Til denne test kikker vi nærmere på Force 1 som er topgruppen i x1 fra SRAM til landevej.

Specifikationer

  • Kranksæt: Kulfiber til BB30 eller  krans 38, 40, 42, 44, 46, 48, 50, (130BCD) 52 and 54
  • Gearskift: Double Tap
  • Bremser: Hydrauliske i to versioner til Post Mount og Direct Mount
  • Skiver: X Rotor 140 eller 160 mm med centerlock eller 6 huls 140, 160, 170, 180 og 200 mm
  • Bagskifter: X sync Roller Cage og Cage Lock  1:1 udveksling i tre versioner short, medium og long
  • Kæde: PC 1170
  • Kassette: XG 1180 10-42 eller PG 1170 Wif-li 11-32 og 11-36
  • Vægt: 2466 gram
  • Pris: kr. 10.495,-

Afprøvning
Cykling har for denne tester altid handlet om at gøre tingene så simple og ukomplicerede som overhovedet muligt. I den henseende rammer SRAM x1 teknologi plet. Med kun en skifter på styret og alle gearskift på bagkransen, siger det sig selv at færre ting kan gå galt. Vi har prøvet x1 teknologien gennem mere end et år i forskellige opsætninger og på forskellige cykler, og kun meget få gange oplevet at mangle gear nok og opleve at tabe kæden. 

Skeptikere taler meget om for store spring mellem gearene og mangel på de helt høje gear. I praksis og med et gearspænd på over 400 % vil dette dog kun være et problem for den absolut elite, hvor hvert sekund tæller. For alle andre er x1 alt rigeligt og de lidt større spring vil de fleste slet ikke lægge mærke til. Ofte er skeptikerne delt i to grupper, enten mangler de for høje gear eller for lave. Dette løses ved den rette kombination af  kasettevalg og krans. Mange oplever problemer her fordi de køber en cykel færdig monteret med de valg producenten har gjort ud fra et gennemsnit. Kik godt på kombinationerne og prøv dem. Hvis de ikke passer så spørg din forhandler om han kan udskifte dem inden et køb. Køber du gruppen i løs vægt gælder naturligvis det samme. x1 er lidt mere kritisk fordi du ikke har så mange overlapninger af de samme gear som ved x2.

Testgruppen var med 42 foran og den store 10-42 kassette monteret. I den lave ende har jeg på intet tidspunkt manglet for lave gear nærmere tværdigmod, men jeg godt kunne have brugt et højere gear, så igen det gælder om at finde den gyldne middelvej i forhold til din kørestil og terræn.

På selve Force 1 er der ikke sparet nogen steder. Kulfiber kranksæt og nogle af klassens bedst doserbare hydruliske skivebremser. De store bremse/skiftegreb er ikke nogen skønhedsåbenbaring men de virker og giver en god støtte. Bagskifteren med låsemekanismen til kædestrammeren er en fornøjelse specielt ved hjulskift med thru aksler. Skiftefunktionen er lidt af en befrielse, du slipper for at tænke på den rigtige kombination og ekstrem kædeføring. Skift op og skift ned, med den sædvanlige meget præcise SRAM teknologi, that it…

Dommer er klar: Er du til konkurrancecykling skal du beholde din nuværende x2 setup lidt endnu, mens motionscyklister, eventycyklister og gross/gravel cyklister vil vinde ved at skifte til x1 ikke mindst pga af den simple mekanik og pålidelighed under ekstreme vilkår på stier og grusveje.

Konklusion
SRAM Force 1 vil for største parten af alle landevejs, cross og turcyklister være gruppen som er fuldt ud tilstrækkeligt, hvis man gør sig selv ulejligheden at vælge den for dig rigtige gearkombination.

Link

 

 

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN