CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: Simplon Pride TEST: Simplon Pride
Design og køreegenskaber går op i en næsten fuldendt helhed på Simplon nye topmodel. TEST: Simplon Pride

Simplon er næsten ukendt i Danmark, men langtfra nogen årsunge, og bestemt et cykelbrand det er værd at dvæle ved, hvis man er på udkik efter noget andet, end de sædvanlige store cykelbrands, som i lidt for høj grad dominerer det danske cykelmarked. Således kunne de i 2011 fejre 50 års jubilæum. Firmaet med base i Østrig udvikler og producerer hele produkt paletten fra dagligdagscykler til mountainbikes og racercykler. Simplon er gået ind i en offensiv fase hvor man i højere grad vil til at markere sig mere i det øvrige Europa. Således har de netop indgået en nye distributør aftale på det engelske marked. Ofte har de på Eurobike været frontløbere med de lettest producerede landvejscykler som hurtigt har fået de andre ud af starthullerne.

På dette års Eurobike Media Days havde de således verdenpremiere på deres nye Pride Aero racer med skivebremser.  En gennemført vindoptimeret landevejsracer med fokus på systemintegration og komfort. Vi havde lejlighed til at teste cyklen i et næsten færdigt setup på en 50 km rundstrækning i den bjergrige region omkring Kronplatz i Italien.  Cyklen forventes på markedet til september.

Specifikationer

  • Ramme: Full Carbon EPS Moulding
  • Forgaffel: Full carbon, flat mount, 12mm thru-axle
  • Gear: Shimano Dura-Ace Di2
  • Bremser: Shimano Dura-Ace hydrauliske
  • Kranksæt: Shimano Dura-Ace
  • Kassette: Shimano Dura-Ace
  • Hjulsæt: DT Swiss Arc 1100 Dicut DB 62
  • Dæk: Schwalbe One 25mm
  • Styr/frempind: Simplon Integeret
  • Saddel: Selle Italia SLR Carbonio Flow
  • Sadddelpind: Simplon Carbon Aero
  • Størrelser: Custom
  • Vægt: 6,8 kg
  • Pris.  Fra omkring 40.000,-

Afprøvning
Design og personlige preferencer spiller naturligvis ind når man skal give karakter, men Simplon Pride er en uhyre vellykket Aero optimeret cykel med et lidt futuristisk udseende, som sikkert ikke vil falde i alles smag.  Styr/frempind kombinationen er nyskabende og med de 24 forskellige variationer mht. til vinkling, længde og bredde, burde de fleste kunne finde deres favorit.  Rammen kan dog stadig udstyres med en almindelig frempind/styr combo, hvis man ønsker det. Selvom det ville være oplagt at sætte GPS’en i hullet på styret, vil det ifølge Simplon ødelægge aerodynamikken, så der er en bøsning under styret til montage “out front”.  Alt er optimeret mht til aerodynamik lige fra 100 % skjult kabelføring til glidende overgange mellem stel og forgaffel.  De cykler der var til rådighed på messen, var med 25 mm dæk fra Schwalbe, men formodentlig bliver den endelige udgave minded dæk med en bredde på 28 mm.

Den forholdvis korte teststrækning bød på både skrappe stigninger og stejle nedkørsler, hvilket cyklen klarede med bravour. Pride accelerer kvikt og føles subjektiv meget stiv i krankboksområdet. Man har god føling med cyklen både i antrit og på nedkørsler i høj fart. Det mest positive er dog komforten som selv med 25 mm dæk er imponerende. En af grundene til dette er forgaflen med de bagudrettede gaffeldropouts som absorberer små ujævnheder. Cyklen er af en Aerobike uhyre sporstabil og meget behagelig at cykle på. Den nye styr/combo virker som noget af det stiveste og mest vridningsfattige, selv under kraftigt antrit stående, vrider den sig ikke en millimeter.  En fin feature er Simplon patenterede Smart Thru Aksel hvor akslen bliver siddende i hjulet og udløses med en trykknap, for hurtigere hjulskift.

Konklusion
Pride fra Simplon er en vidunderlig køremaskine, og i vore termer den første Aero landvejsracer, som har en lidt bredere appel, alene på grund af kørselskomforten, der er helt i top. En cykel der bliver svær at komme uden om i sin kategori. Prismæssigt ligger testcyklen med fuld Shimano Di2 på  godt 40 kilo kroner.

Link

CYKELPORTALEN