CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Så er det atter lygtetid og de  gamle lygter skal findes frem af skuffen, eller måske det er tid for en ny cykellygte. I...

Så er det atter lygtetid og de  gamle lygter skal findes frem af skuffen, eller måske det er tid for en ny cykellygte. I princippet er der to typer cykellygter, dem til at blive set med, og dem til at se med.  Sigma Sport Powerled EVO tilhører absolut den sidste kategori.   Al tyskernes ekspertise og erfaringer fra tidligere lygter er inkorporeret i denne lygte.  En genopladelig batterilygte i den absolutte Superliga.  Cykler du ofte på oplyste veje eller i byen, er den nok ikke lige det oplagte valg,  men cykler du regelmæssigt på uoplyste veje eller i skoven på mountainbike,  kan du roligt læse videre.

Powerled EVO er en batterilygte med den nyeste lysdiode teknologi.  Udviklingen indenfor lysdioder er nærmest eksplosiv, og vi ser hele tiden nye anvendelser for de små vidunderlamper senest som lys på dyre luksusbiler.
Den største fordel ved lysdioder er at de har lavt strømforbrug og stort set ikke kan brænde ud.  Sigma benytter en dobbelt chip LED som igen består af fire individuelle LED chips.  Enheden  stråler ind i en specielt designet optik som giver en helt ensartet spredning på 20 grader og 900 lumen.   Selv oplyser Sigma at den oplyser vejen 100 meter frem. 

Tekniske data

  • 900 lumen LED
  • 100 meter sigtbarhed
  • vandtæt aluminiums hus
  • 4 funktioner: Eco, Standard, Power og Flash.
  • brændetid: 3 timer i powermode, 5 timer standard mode, 11 timer  i ECO mode med  IION XL batteriet.
  • Justerbar cykel adapter (u/brug af værktøj)
  • IION XL batteri og oplader.
  • Batteri indikator
  • Hjelm beslag
  • Vægt 140 gram

Lumen vs Lux
Lux er standardmålingen for lysintensitet, eller lysmængde over et givent areal.  Lux defineres som 1 lumen pr m2 og omregnes med en faktor 10,76 dvs at lygtens 900 lumen svarer til 9684 lux.
Dette skal dog tages med en gran salt da  1000 Lumen som spredes over 1 m2 giver en lysstyrke på 1000 Lux, men hvis de samme 1000 Lumen spredes over 10 m2 så vil lystyrken svare til 100 Lux.
Man kan sige at 1 Lux svarer til 1 Lumen per m2.

Afprøvning
Lygten fås seperat uden batteri eller som to sæt med det lille batteri IION eller som den testede med det store IION XL. Ud over lampe og batteri medfølger en klikholder til styret, en holder til batteriet med velco og en holder til montering af lygten på cykelhjelmen samt en forlængerledning og en oplader.  Batteriet er et genopladeligt Lithium-Ion baetteri som vejr 210 gram. Det oplades på 5 timer.
Lygten er i aluminium og vejer 140 gram. Den har en stor knap på bagsiden som tænder lampen ved to tryk. Den starter i laveste lystyrke ECO og for hvert tryk går den en lystyrke op til Standard og Powermode. Efter endnu et tryk går den i Flashing Mode. Holdes knappen inde slukker lygten. Så længe der er fuldt batteri er knappen hvid, ved halv styrke er den grn og når der er ca 5 % tilbage bliver den rød. Det samme gælder hvis den bliver for varm så skruer den automatisk ned for lysstyrken. Og den bliver ekstrem varm så varm at man ikke kan holde på den ved stuetemperatur og når man ikke er i bevægelse. Kølefinnerne og fartvinden hjælper naturligvis.

Klikspændet til styret er genialt, det er hurtigt og det passer til alle størrelser styr. Lygten sidder urokkeligt fast. Det kan men desværre ikke sige om batteriet som er lidt for stort og tungt til at sidde rigtigt godt fast med det ene velcobånd. Her havde et par gummibånd gjort bedre gavn. Funktionsmæssigt er det smart at have lygten oppe på hjelmen når man cykler i skoven, da den følger ens hovedbevægelser. Desværre er beslaget lidt for højt og lygten lidt for tung til at den sidder rigtig godt fast.  Forlængerledninger bruges forøvrigt her så kan man med fordel placere batteriet i baglommen.  Lygten har en helt jævn og regelmæssig lyskegle i alle lystyrker. Den spreder godt ud til de lovede 100 meter.  Lysstyrken i Standard og Powermode er ret imponerende og fuldt ud tilstrækkelig til langt de fleste formål.  Eneste mangel er at lygten ikke kan ses fra siden af ens medtrafikanter.

Tilhører du den type af cyklist som bare ikke kan få lysstyrke nok, og som efter mødet med en langlys billist er lysblind længe efter, vil du i denne lygte finde svaret på dine bønner.  Lyset er så kraftigt at de fleste bilister rent automatisk blænder ned. For at efterprøve brændetiden blev lygten sat til at lyse indendørs lidt under stuetemperatur.  Ikke noget jeg vil anbefale da lygten blev ekstrem varm uden dog på noget tidspunkt at gå ned. Flg blev målt:

Målt Opgivet
Powermode 2 tim 55min 3 timer
Standard Mode 5 timer 10 min 5 timer
ECO Mode 11 timer 22 min 11 timer

Opladeren er en af de små som vi kender fra mobiltelefoner. Den har en rød lysdiode der lyser så længe batteriet oplades. Når opladningen er færdig går den ud.  Der er tale om en intelligent oplader, så man kan ikke overlade batteriet. Lysmæssigt er der ikke noget at komme efter, Powerled EVO leverer varen de lovede 100 meter frem. Der findes lygter på markedet som har længere rækkevidde, men i praksis er det unødvendigt, så Sigmas disposition syntes velvalgt.  Desværre mangler der lige et par forbedringer i form af en bedre holder til batteriet og hjelmen.  Du kan se flere billeder af lysstyrken her.

Konklusion
Powerled Evo er en imponerende lygte som forener smart design med meget stor lystyrke, en lang batteritid og kort opladningstid.  Prisen kan syntes høj men den opvejes efter mening af et godt batteri med en lang levetid også efter adskillige opladninger.
Vejl udsalgspris kr 2199,-

Link

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN