TEST: Shimano Ultegra 6700

Shimanos elektriske udgave af Ultegra gruppen er det store samtaleemne  i øjeblikket, men for langt de fleste er den mekaniske udgave stadig et godt valg, ikke mindst hvis du tilhører gruppen af cyklister som syntes at en cykel stadig skal forblive en mekanisk anordning.  Vi har kikket nærmere på den nyeste og stadig aktuelle mekaniske udgave, af den gennem tiderne mest populære landevejsgruppe.  Shimano Ultegra er nærmest en institution, når talen falder på gear og bremser til racercyklen.  For undertegnede var DuraAce i ungdommens år en uopnåedelig drøm, så Ultegra var kærlighed ved første blik,  da jeg anskaffede mig min første rigtige racercykel.   Nuvel der er kommet mange kompedanter til siden, så vi satte os for at finde ud af hvordan nyeste generation af den legendariske Ultegra med typebetegnelsen 6700 klarer sig idag.

Hvis man skal se rent nøgternt på udviklingen er der sket meget siden min første Ultegra gruppe, desværre nok mest af kosmetisk karakter og mindre rent funktionelt.  I mange år var Shimano karakteriseret med indvendige kabelføring til bremserne og udvenig til gear. En løsning som optisk måske ikke er videre elegant men teknisk og funktionelt stadig er den bedste løsning da kabelføringen er direkte uden for mange buk.  Ultegra 6700 største visuelle ændring er da også at skiftergrebene nu er med fuldt skjult kabelføring som vi først så på  DuraAce 7900.  Men lad os kikke nærmere på gruppens delkomponenter.

FC 6700 Kranksæt
Den største forkel mellem den nye gruppe og forgængerne er Hollowglide klingerne som først blev introduceret på Dura Ace.  Det betyder at den store klinge består af to dele som er klemt sammen med et hulrum i midten. Det gør den letteer og stivere samtidig med at den får nogle smukke kurvede linier. I modsætning til Dura Ace to aluminiums halvdele benyttes der en komposit inner plade på Ultegra.  Vi testede compact versionen med  50/34.

Med de nye Hollowtech II krankarme er kranksættet virkelig blevet stift.  Selv ved at stå og hoppe på pedalerne lykkedes det ikke at få dem til at flekse. Dette i kombination med den nydesignede forskifter er en klar forbedring i forhold til forgængeren.  Forskellen mellem DuraAce og Ultergra kranksættene er nu næsten ikke til at få øje på ihvertfald ikke funktionsmæssigt.

Shimano, SRAM, Campagnolo sammenligning.

Shimano DuraAce 6700

SRAM Force 

Campagnolo Chorus

 Forskifter

 89g

88g

76g

 Bagskifter

 190g

178g

186g

 Greb

 445g

302g

337g

 Bremser

 317g

280g

276g

 Kranksæt

 785g

791g

667g

 Kasette

 208g

210g

230g

 Kæde

 267g

264g

241g

 Total

 2301g

2113g

2013g

 

ST-6700 Skiftegreb
De nye greb ligner DuraAce næsten til forveksling bortset fra logoet. Ergonomien er forbedret specielt for ryttere med små hænder og korte fingre. Desuden kan rækkevidden nu justeres. Den indvendige kabelføring er først og fremmest af kosmetisk art. Funktionsmæssigt er der intet hentet. I forhold til DuraAce syntes jeg dog at skiftet er en anelse bedre og mere præcist.  Skal du selv montere greben er det vigtigt at lægge kabelstrømperene præcist og tape dem godt fast hvis slutresultatet skal blive godt.  I forhold til forgængeren er de meget kritiske mht til kablingen.

 

FD/RD-6700 For og bagskifter
Bagskifteren kommer i to udgaver med kort og mellem geararmt.  I forhold til den gamle model er den udvendige link plate lidt bredere og stivere med et aluminums kædehjul. Vægsten er reduceret. Skiftet er præcist og hurtigt.

Normalt er der ikke så meget at berette omkring selve forskifteren ,men til denne udgave er der sket ret store ændringer. De foregående år har parallelogrammet været afstivet på et enkelt punkt i top og bund. Nu er skifteren gjort bredere og har flere kontaktpunkter. Samtidig med at skifteren bliver stivere giver det også bedre plads til ekstreme gear hvor kædelinien er meget skæv.

BR-6700 Bremsekløer
Bremseklodserne er forbederet mht til bremsekraft og dosering. Det er gjort ved at ændre gummibelægnngen i bremseklodserne og ved at flytte omdrejningspunktet på bremserne. Man kan endvidere justere fjedrerkraften på bremsens.

CS-6700 Kasette
Kassetten kommer i hele 8 udgaver, 11-21, 11-23,  11-25, 11-27, 11-28, 12-23, 12-25 og 12-27. Ellers er det i småtingsafdelingen der er ændringer iform af udformningen af profilen på tænderne. Desuden er de store klinger blevet udfræst så der kan barberes nogle gram af vægten.

CN-6700 Kæde
Shimano største ændring på kæden er at den nu er retnings specifik ved at optimere plate designet ind og udvendigt. Shimano har stadig ikke nogen quicklink da de mener det går ud over skiftefunktionen.

Afprøvning
Selve gruppen var monteret på en cykel, hvorfor vi ikke kan udtale os om selve monteringen.  I det store hele er forskellen fra den gamle gruppe marginal. Vægtmæssigt er gruppen blevet reduceret med beskedne 150 gram i forhold til forgængeren 6600.  De største forbedringer ligger i kranksættet som nu er næsten på linie med storebror DuraAce.  Selve gearskiftet er status que i forhold til den gamle gruppe  men med et plus for forbedret ergonomi på skiftegrebene. Bremserne er marginalt bedre end de gamle, men lettere at dosere. Krans og kæde kører som i smør og meget lydefrit. Finish og forarbejdning er som altid på Shimano første klasses, dog syntes den ru overfalde at være meget modtagelig overfor ridser, hvorfor den hurtig bliver grim at se på.  Personligt savner jeg den flotte blanke finish som tidligere kendetegnede Shimanos grupper.

Konklusion
Trods svær konkurrence fra ikke mindst SRAM klarer Ultegra gruppen sig stadig godt. Den største nyskabelse er de skjulte gearkabler og et markant bedre kranksæt.  Design og finish mæsssigt syntes jeg den nye gruppe er et tilbageskridt i forhold til den tidligere udgave. Men alt i alt er den nye Shimano Ultegra gruppe en god og prisrimelig gruppe uden nogen diciderede svagheder.

Vejl. udsalgspris kr. 8295,-

Vurdering

Link

Dette indlæg var udgivet i:KOMPLETTE GRUPPER, KOMPONENTER, TEST og tagget . Bookmark the permalink. Der er lukket for kommentarer og trackbacks.