CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: Selle Royal Scientia TEST: Selle Royal Scientia
Selle Royals nye cykelsæde til din kære popo, tager udgangspunkt i forsknings resultater fra den tyske sportshøjskole i Köln og gør det rette valg... TEST: Selle Royal Scientia

 

Selle-Royal-Scintia-01

Italienske Selle Royal primære målgruppe er sport- og dagligdagssegmentet, mens samme firmas andet brand Fizik varetager gruppen af mere konkurrance prægede cyklister.  Alle Selle Royal sadler produceres på fabrikken i Italien.

Læs om vores besøg hos Selle Royal her

Selle-Royal-Scintia-08

I nyeste udspil fra italierne kaldet Scientia forsøger de at simplificere valg af den korrekte sadel på baggrund af en omfattende brugerundersøgelse på Europas største sportshøjskole beliggende i Køln.  En af de mere interesandte konklusioner ud fra det indsamlede statistiske materiale, er at den hidtidige antagelse om at udforme specifikke sadler til mænd og kvinder, ikke har nogen reel betydning indenfor området sport og dagligdagscykling, mens det stadig har betydning i sportsegmentet med langstrakte og foroverbøjede kørestillinger.
På baggrund af testresultaterne har Selle Royal lavet 9 forskellige udformninger af Scientia sadlen. De har alle de samme basis features men afviger i bredden.

Selle-Royal-Scintia-04

 

Specifikationer

  • 9 forskellige modeller
  • 3 grupperinger
  • Bredde: 127 mm til 224 mm
  • Vægt: 380 gram til 520 gram
  • Pris: kr 679,-
  • BODY CONTOUR – En radius specifikt udformning, der yder maksimal komfort ved forskellige rygsøjlevinkler. Jo mere foroverbøjet, jo mindre kant-radius.
  • REAR PLATEAU – Et forhøjet bagstykket der forhindrer at du glider bagud og sænker trykket på sadlen i midten  for at eliminere ubehag.
  • CENTRAL RESERVOIR – fordybning i midten, hvis form og dimensioner er tilvejebragt for at modsvare ischiale variationer og herved give større komfort.
  • 3D SKIN GEL – Royalgel™ er stratetisk placeret på kritiske kontaktpunkter for ekstra støddæmpning, og samtidig reduktion af den samlede sadel vægt.
  • CURVA SUSPENSION – Det unikke kurvede suspension design er fastgjort på bagsiden af basen for at yde eksklusiv komfort ved at undgå pres på siddeknoglens kontaktpunkter og sikre yderligere vandret stabilitet.

Selle-Royal-Scintia-07

Afprøvning
Når du skal vælge din nye Scientia sadel er der kun en´ ting du skal forholde dig og det er din kørestilling. Her har du tre valgmuligheder.
A: Atletisk, betyder at du sidder ret foroverbøjet i en ca. 45 graders vinkel
M: Moderat, betyder at du sidder mere oprejst med en godt 60 graders vinkel
R: Afslappet, betyder at du sidder helt oprejst med en 90 graders vinkel.

Herefter bliver du placeret på en pude som taget et aftryk af dine siddeben. Afstanden mellem dem inddels i tre områder < 11 cm  Small, 11-13 cm Medium og > 13 cm large.  Sammenholdt med en tabel kan ekspeditenten herfeter give dig den rette saddel ud af de 9 som der er at vælge Har du flere forskellige cykler vil kørestillingen formodentlig være forskellig. Ud fra en afslappet kørtestilling på en dagligdagscykel og efterfølgende popo måling skulle testsadlen være en M3. Hvade jeg valgt en Sporty kørsetilling var resultatet blevet en A3.

Selle-Royal-Scintia-09

Scientia er en velkonstrueret saddel hvor der er lagt stor vægt på holdbarhed til brug i dagligdagen ofte hvor cyklen skal stå ude det meste af tiden. Overfladen er slidstærk og vandafvisende. Dette afspejles så også lidt i vægten som er i den høje enden men som er mindre væsentlig for målgruppen.  Du kan få taget mål hos udvalgte Selle Royal forhandlere eller selv tage det siddebensmål derhjemme.

Selle-Royal-Scintia-02

Konklusion
Scientia er først og fremmest minded de cyklister som gerne vil have hjælp til at vælge den rette saddel. De er nogle meget komfortable sadler og specielt cyklister i dagligdagssegmentet som ikke cykler i cykelbukser vil her få en sadel som kan gøre den daglige cykeltur til en fornøjelse. Konceptet er et godt bud ud i at simplificere valg af saddel ud fra kørestil og popo bredde.  Specielt førstegangscyklister vil med denne metode kunne få en cykeloplevelse som bliver mere nydelse end pinsel.

Vurdering-4

 

Link

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN