CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: Schwalbe G-One & S-One TEST: Schwalbe G-One & S-One
To af de nye slangeløse Schwalbe One dæk til blandet underlag har stået deres prøve både on og offroad. Læs hvilken vi syntes er... TEST: Schwalbe G-One & S-One

Schwalbe-G-One-05

Cykeldæk uden slange er efterhånden mere reglen end undtagelsen til sportscykler, hvad det heraf giver af nye udfordringer til cyklisten. Noget vi vender tilbage til i en baggrundsartikel. Schwalbe har altid været helt fremme i skoene med nyskabelser på cykeldækområdet. De var derfor også blandt de første til at lancere tubeless dæk til racercykler kaldet Schwalbe One. Et dæk som for 2016 har fået følgeskab af foreløbig seks forkellige typer.  Til denne test har vi kikket nærmere på Schwalbe G-One Og S-One. De er begge dæk med knopper tiltænkt det voksende marked af do it all landevejscykler og naturligvis også crosscykler.  G-ONE fås i tre udgaver 27,5 x 1,5 som er 650C størrelsen som bruges bl.a på Cannondale Slate. Samt de gænge 700 X 35 og 700 x 38 mm. Testdækket var i størrelse 700 x 35 mm.

Schwalbe-G-One-04

Specifikationer

  • G-One
  • Dimensioner: 700 x 35
  • Type: MicroSkin, TL-Easy Foldedæk
  • Compound:One Star
  • EPI: 127
  • Dæktryk: 45-70 psi
  • Vægt: 400 gram
  • Pris: kr 379

Schwalbe-S-One-01

  • S-One
  • Dimensioner: 700 x 30
  • Type: MicroSkin, TL-Easy Foldedæk
  • Compound: One Star
  • EPI: 127
  • Dæktryk: 50-80 psi
  • Vægt: 330 gram
  • Pris: kr 549,-

Schwalbe-G-One-03

Afprøvning
Schwalbe G-One og S-One benytter det samme mønster som er en variation af det klassiske mønster vi har set på hurtige crossdæk  i mange år hovedsagligt til tørt underlag. En tæt vifte af små diamantformede knopper. Begge dækkene fra Schwalbe er med Tubeless Easy fit, men bestemt ikke videre lette at få på fælgen. Faktisk er de lidt af en udfordring og der skal virkelig bruges både sæbevand, knofedt og høj luftvolumen for at få dem til at hoppe på plads på fælgen.
G-One er med den større volumen og kraftigere mønster best egnet på en grusvej, selvom rullemodtanden på landevej og specielt dækstøj er under middel. Sammenlignet med almindleige grossdæk til slange kan du cykle med meget lavere dæktryk hvilket er afgørende for godt greb. Desværre er slidstyrken under middel på G-One som hurtig bliver slidt ned midt i slidbanen. Også knopperne i siden bærer hurtigt præg af sten og revner let. Dette er allerede synligt efter få 100 km.

Schwalbe-S-One-02

S-One minder mere om flere af de dæk vi tidligere har testet i vores store dæksammenligning af brede dæk. Dækket ruller fremragende og har god vedhæftning. Både på landevej og grusveje mens våde grustier og tracks ikke er dens livret. Dækket er velegnet til helårsbrug for dem som gerne vil køre stækt både on og off road. Slidstyrken er for dette dæk helt iorden og subjektivt virker gummisammensætningen hårdere og mere modstandsdygtig selvom den på papiret har den samme compound.  Dimensionerne er også så de kan findes plads til dem på de fleste racercykler af nyerere dato.

Schwalbe-S-One-03

Konklusion
Selvom de to dæk fra Schwalbe ikke direkte er sammenlignelige, har vi aligevel en klar vinder og det er S-One som både er mere slidstærk, letløbende og universel anvendelig. G-ONE er et specialistdæk med small målgruppe mens S-ONE når en bredere gruppe af cyklister.

Vurdering-4Schwalbe S-One

Vurdering-3Schwalbe G-One

 

Schwalbe-G-One-02

Link

 

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN