CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: Rocky Mountain Element 970 RSL TEST: Rocky Mountain Element 970 RSL
Elements er om nogen lig med Canadiske Rocky Mountain cykelmærket. Vi har testet nyeste generation, med det smarte Ride 9 justerbare geometri. TEST: Rocky Mountain Element 970 RSL

rockymountainelement11

Ideen til Rocky Mountain Bicycles begyndte i en cykelforretning i Vancouver tilbage i 1978 hvor de to indehavere eksperimenterede med at sætte bredere dæk og hjul på eksisterende racercykler. Få år efter var firmaet en realitet. Element har været Rocky Mountain XC mountainbike i 20 år og var blandt de første på markedet til at lancere en fuldaffjedret XC race mountainbike som var let og med stram afstemt affjedring. De første modeller var i aluminium og med 26″ dæk.  I takt med udviklingen er 2017 modellen nu med 29″ hjul og ramme i kulfiber.

Udviklingen indenfor XC løb har naturligvis også udviklet sig, og er er gået fra de hurtige ikke så tekniske baner til meget tekniske næsten trial agtige loops. Det stiller nogle andre krav til cyklen og Element er et godt eksempel på denne udvikling.

rockymountainelement05

“This new Element is a full-on XC marathon weapon, but with the confidence of a trail bike” says product director Alex Cogger. “People used to show up to BC Bike Raceexpecting to grind fire roads all day, only to walk the descents and snap their made-for-the-scale bikes in half. XC racing has evolved, and bikes that can’t handle the real world have no business on the course.”

Den nye Element kommer i 7 udstyrsvarianter og et løst rammekit.  Testcyklen 970 RSL ligger midt i modelprogrammet med en god udstyrspakke og remote lockout. Vægtmæssigt ligger den i den lette ende, omkring de 10 kg.

rockymountainelement09

Specifikationer

  • Ramme: SMOOTHWALL™ Carbon C13 med forseglede lejer.  Press Fit BB. RIDE-9™ Justerbar Geometri
  • Forgaffel: Fox 34 Float Performance Elite 120mm
  • Bagaffjedring:Fox Float DPS Remote Performance Elite 100mm
  • Gear: Shimano XT 11-46
  • Bremser: Shimano XT 180/160mm
  • Kranksæt: Race Face Turbine Cinch 32T
  • Hjul: Rocky Mountain Boost 15mm, SUNringlé SRC Boost 148mm, WTB 1.8-1.6 eger og Stan’s ZTR Crest Tubeless fælge
  • Dæk: Maxxis Ikon 29 x 2.2 Maxx Speed TR
  • Saddelpind: RockShox Reverb Stealth 30.9mm
  • Saddel:WTB Silverado Race
  • Frempind: Rocky Mountain AM
  • Styr:Race Face Turbine 760mm
  • Størrelser: S,M,L, XL, XXL
  • Pris: kr. 40.295,-

rockymountainelement04

Afprøvning
Umiddelbart ligner den nye 2017 udgave den eksisterende, men der er to afgørende ændringer. Frontaffjedringen er øget fra 100 til 120 mm og den har fået Ride 9 system der gør det muligt at ændre geometrien i 9 step. Den lakerede kulfiberramme i metalgrå er dejlig understated og oser langt væk af klasse. Rammen vejer 2250 gram (størrelse medium, med fjederpatron og fås i fem forskellige størrelser. Der er indvendig kabelføring og mulighed for en 2x geartrain samt dropper post. Testcyklen havde lockout på det bagerste Fox fjederelement og forberedt for den kommende elektroniske udgave. En fin detajle er rammen hvor der er rigelig plads til to vandflasker. Testcyklen var monteret med 2,2″ brede dæk men der er plads til 2,35, så Element holder sig stadig indenfor den klassiske XC konfiguration.

geometri

Første indtryk af Element var en meget teknisk cykel hvilket opleves som en meget let, stiv og ekstremt levende mountainbike. Indtil jeg blev fortrolig med Ride 9 systemet hvor man kan ændre geometrien fra mere lineære til progressiv opførsel og alt det som ligger midt imellem. Afgjort en feature som hvis man tager sig den fornødne tid til at eksperimentere vil give en for dig bedre oplevelse i sidste ende.

Systemet består af to firkantede bøsninger inden i hinandens som kan vendes og kombineres på 9 forskellige måder med hensyn til affjedring og vinkler. Tricket gøres med en 6 mm unbraconøgle så man kan sagtens eksperimentere mens man er ude på sporet.  For undertegnede var det lidt af en aha oplevelse og vidner om hvor stor en betydning det har både mht til personlige præferancer og det terræn man cykler i.  Har du den fornødne teknik kommer man hurtigt til at sætte pris på den lave vægt. Det er længe siden jeg har prøvet en fuldtaffjedret mountainbike som klatrer så overbevisende og med høj hastighed.

rockymountainelement03

De generelle egenskaber for Element er stadig XC race med stort R, men Ride 9 gør det muligt at bruge cyklen under stort set alle former for terræn, men man bliver hele tiden mindet om at der ligger en rendyrket racemaskine under huden, når tingene for alvor tager fart. Her kræves stadig en masse af rytteren og i den henseende er Element IKKE særligt tilgivende.

rockymountainelement07

Konklusion
Med den nye Element er det lykkedes Rocky Mountain at bevare de gamle XC dyder og forene med de krav de mere tekniske trialpassager stiller idag til løb. For dem, der ønsker en mere XC-orienterede håndtering, kan geometrien tilpasses ved hjælp af Ride 9 systemet som er ret unikt på markedet. Element er en XC mountainbike som vokser med opgaven i takt med at man lærer både den og sig selv at kende. Men stadig bedst for de teknisk velfunderede ryttere. Nogen nybegynder mountainbike bliver det aldrig.

Vurdering-4

rockymountainelement06

Link

 

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN