CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Tom Ritchey tilhører den lille eksklusive garde af amerikanske mountainbike pioneerer, der foruden ham også tæller Joe Breezer, Gary Fisher og Keith Bontrager.  På...

Tom Ritchey tilhører den lille eksklusive garde af amerikanske mountainbike pioneerer, der foruden ham også tæller Joe Breezer, Gary Fisher og Keith Bontrager.  På vores breddegrader var det danske Henrik Djernis og schweisziske Thomas Frischknecht der i 90′ erne gjorde Ritcheys MTB rammer P21,22 og 23 verdensberømte.  I en cykelverden hvor stort set alt skal produceres i kulfiber og hvor der bruges enorme markedsføringsbeløb på differanciere disse produkter med uvæsentlige detajler,  skal der både mod og naturligvis også ekspertise til at gå mod strømmen.  Tom Ritchey svejsede sin første stålramme som 16 årig, så både ekspertisen og erfaringen er  tilstede.  Som enhver Ritchey, er denne cykel født til fart uden at ofre hverken komfort eller holdbarhed.  De varmebehandlede, triple-buttede Ritchey Logic II rør giver en ramme som kombiner nogen eftergivenhed med stor stivhed.

Udstyr
Ramme: Ritchey P Team
Forgaffel: Marzocchi Corsa
Hjul: Ritchey Vantage
Gear: SRAM Xo
Saddelpind: Ritchey WCS Carbon
Frempind: Ritchey WCS Carbon white
Styr: Ritchey WCS Flat Carbon
Dæk: Ritchey WCS Z-Max Shield 2,1
Styrfitting: Ritchey WCS
Saddel: Ritchey Streem

Hvad var mere naturligt end at montere testcyklen med udstyr fra Ritchey, dvs dæk, hjul, styr, saddelpind ,saddel  og frempind.  Geargruppen var en SRAM  X0 og forgaflen en Marzocchi Corsa.  Det skal pointeres at rammerne udelukkende sælges i løs vægt uden forgaffel.  Priserne starter ved kr. 6799,-  Foruden den testede Team ramme i 26″ fås den også i 29″ og den nye 27,5″.  Alle tre rammer fås i fire størrelser, 15″, 17″, 19″ og 21″.  Vægten ligger på godt 2000 gram.

Afprøvning
I disse letvægtstider hvor mange MTB rammer ligger nede på omkring 1500 gram lyder over 2000 gram for Ritchey rammen, umiddelbart af meget, men alligevel har den komplette cykel kun en vægt på den komfortable side af de 9 kg.  Rammen er geometri mæssigt lagt ud til race med et meget langt overrør, der giver en lav foroverbøjet kørestilling.  Rammen er udlagt udelukkende til skivebremser, hvilket betyder at man har kunnet barbere nogle gram af skråstagene.  Det lettere buede skårrør giver tilstrækkelig plads til fjederforgafler med op til 100 mm vandring.  På mange måder minder Ritchey rammen om det mange ofte oplever på kulfiberrammer, stivhed med en vis grad af komfort. Monteret med gode komponenter kvitterer rammen med gode og forudsigelige køregenskaber med fokus på det sport. Rammen er helt klart til aggressiv cross country kørsel på snørglede singletracks hvor den ikke lader sine kulfiber fætre noget efter.  Specielt på teknisk krævende terræn imponerer den og sætter sine fuldaffjedrede søskende på plads. Den langstrakte og foroverbøjede kørestilling giver god kontrol og balance over cyklen på stigninger hvor den bevarer kontakten med underlaget specielt på forhjulet.  Selvom de ikke syner af meget, de let tilbagetrukne og bøjede skråstag så gør de bagrammen en anelse bedre mht til bevaring af kontakten med underlaget, en slags hardtrail bagaffjedring. P-Team er en af den slags rammer som oser af sjæl og ens humør stiger for hver kilometer man cykler på den samtidig med at man tænker over hvad det lige er, der gør kulfiber til vores tids vidundermateriele ?
P-Team er sikkert ikke rammen for hvem som helst, men kan være rammen for den mountainbiker som har prøvet det meste og endnu ikke har fundet sin drømmemaskine. P-Team kan dog ikke løbe fra sine rødder som en konkurrenceramme hvorfor dens kommende ejer skal være af den sporty type der kan lide at presse sig selv og materiel. Her er det svært at finde noget som er meget bedre.

Indrømmet efter at have været i selskab med denne klassiske stålhest,  er det svært at få armene ned igen.  Det er en fremragende ramme og beviser at stål bestemt ikke er dødt som rammemateriale og på mange områder stadig overgår den fremherskende kulfiber trend.

Konklusion
Jeg har svært ved at skjule min begejstring over denne klassiske “Back to basic” offroad køremaskine. Og netop køremaskine er den rette betegnelse.  Den er let og responsiv i sin opførsel og så er den også moderne imorgen. Ritcheys stål rammer er for feinsmeckeren der gerne selv vil sammensætte sin cykel og naturligvis skille sig ud fra kulfiber mængden med lidt diskret elegance. P- team viser med tydelighed at ståls potentiale som stelmateriale bestemt ikke er dødt.  En vidunderlig ramme til en yderst rimelig pris …

Link

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN