CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: Rido R-LT TEST: Rido R-LT
En fremragende saddel som gør en forskel TEST: Rido R-LT

 

rido-r-lt04

Rido er en lille engelsk foretagende der udvikler og producerer et par sadler som vi syntes var værd at kikke nærmere på.  Saddelvalg er i høj grad en individuel og meget personlig ting.  Hvad der duer for dig, duer nødvendigvis ikke for en anden.  Derfor har saddelproducenterne gennem tiden brugt megen energi på at designe den mest optimale løsning, og desværre for manges vedkommende, uden den helt store succes.

Rido angriber problematikken ud fra deres  ‘Pressure Shift Geometry’  hvor  A: Presset løftes væk fra bækken bunden og omfordeles til området omkring de indre sidde ben ” og  B: Samtidig giver det en række nye siddepositioner og kontaktpunkter som giver øget pedalkraft og langvarig komfort ”

Reelt set er det patenterede design, eller mere præcist topografi, for RIDO sadlen, der er nøglen til sin nu grundigt dokumenterede Shift Geometry TM). Den unikke udformning giver det nødvendige løft til at reducere bækkenbunds ubehag, men det giver også en bred vifte af nye kontaktpunkter, fordi vi alle er nødt til at bevæge os rundt og tilpasse os, når man sidder på ét sted i længere perioder, selv i den behagelig lænestol foran fjernsynet! Det er disse to afgørende elementer, som gør RIDO til en mere behageligt cykeloplevelse.  Afstanden kan du cykle, er ikke længere begrænset af hvor længe du kan holde smerterne ud.  Nu bliver det udelukkende et spørgsmål om din kondition og benstyrke ! Rido startede for en del år siden med den revolutionerende R2 saddel som først og fremmest var tiltænkt dagligdagscyklister. Den nye og lettere R-LT er tiltænkt konkurrance cyklister og motionister som har en mere foroverbøjet cykelstilling. Vægten er 230 gram og den fås foruden sort også i farverne hvid og gul.

rido-r-lt01

 

Afprøvning
Når man betragter sadlen fra siden kan man godt se at den er en smule hævet på det bagerste stykke og den buer mere bagud mens næsen er fladere og lavere i forhold til andre sadler, og når man sætter sig op på den kan man umiddelbart mærke at trykket er flyttes tilbage.
Den beste måde at illustrere forskellen er at sætte sig oprejst på sadlen uden at holde imod med arme og ben. Her er forskellen i forhold til andre sadler markant.  På stort set alle de andre sadler jeg prøvede var det umuligt at sidde på den måde i længere tid, mens det på Ride R-LT gik fint.

Når først du er ude på landevejen opdager man at formen gør forskellen, og den føles meget komfortabel selv efter længere tids hårdhændet brug. Der går lige lidt tid med at vendes sig til at have vægten nu ligger længere tilbage. Det er vigtigt at montere sadlen fuldstændig plan ellers har den ingen effekt. Selve sadlen har på det område hvor man belaster den mest en riflet struktur som går at man ikke så let glider frem og tilbage.

Sadlen er 283 mm lang. Når man cykler opad skal man modsat andre sadler sætte sig lidt længere tilbage. Dette giver subjektivt et kraftigt pedal antrit som jeg ikke har oplevet på andre sadler. Rido R-Lt er en genial saddel. Den gør hvad Rido hævder med hensyn til komfort og pasform. Den lave profil og vægt er nok til at den vil blive taget alvorligt som racersaddel.

 

rido-r-lt03

Konklusion
Rido  R-LT sadlen har imponeret lige fra første færd.  Det er en fremragende saddel til cyklisten som gerne vil have en komfortabel og let saddel.  Denne saddel sætter endog langt dyrere mærkevarer sadler grundigt på plads. Har du problemer med siddekomforten på andre sadler skylder du dig selv at prøve denne Rido saddel. Den fortjener stor udbredelse og får vores varmeste anbefaling

Sadlen kan købes direkte fra producenten for  £68,50,-

Link

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN