CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Da Århus virksomheden Reelight for 5 år siden kom på markedet med deres blinkende induktionslygter, vakte de berettigiet opsigt.  Siden er der kommet mange...

reelight09
Da Århus virksomheden Reelight for 5 år siden kom på markedet med deres blinkende induktionslygter, vakte de berettigiet opsigt.  Siden er der kommet mange kopier af tilsvarende lygter til, som benytter samme princip.

For at styrke deres position,  lancerer Reelight en ny generation af deres lygter, hvor både design og teknik er væsentligt forbedret.
De er tale om to serier, SL500 og SL600.  Forskellen på de to, er at SL 600 har indbygget CE godkendte reflekser.
Begge serier fås i tre versioner, SL 500/600 som blinker, SL 520/620 der blinker og har backup så de også blinker når cyklen står stille.  Endelig er der SL550/650 med fast lys.  Den sidste er tænkt til eksportmarkeder, hvor det ikke er lovligt at bruge blinkende lys.

reelight05

I forhold til de tidligere modeller ( læs testen her) hvor generator og lygte var sammenbygget, har Reelight i deres nye serie valgt at opdele den i en lygte og en generator, primært for at gøre monteringen mere fleksibel. I forhold til tidligere er lystyrken blevet forøget og generatoren er en helt ny dobbelt spolet konstruktion der er væsentlig mindre følsom mht. til den korrekte afstand til magneterne.  Hjulmagneterne er med kraftige neodyminium magneter.
På Eurobike var man ikke sen til at belønne dem med en Eurobike Award.

Reelights magnetlygter er opfundet af ingeniør Troels Pedersen. Kun to år efter han færdiggjorde sit studie på Danmarks Tekniske Universitet, fik han patent på den banebrydende verdensnyhed – cykellygten, der lyser dag og nat uden at bruge batteri. Senere blev patentrettighederne købt af private investorer.

Vi har testet Reelight SL500 som er modellen med blinkende lys og den model som Reelight spår størst udbredelse i Danmark.

reelight07

Afprøvning.
For og baglygte kommer i hver sin nydelige indpakning som rummer alt inkl. flersproget manual og kabelstrips.  Selve monteringen er til rent UG, og et skoleeksempel, til efterfølgelse af andre for hvordan man laver et produkt som er legende let at montere. Det eneste du behøver er en stjerneskruetrækker.
Generatoren har to integrerede metalspændebånd, beskyttet af gummi så de ikke ridser rammen. De er rigeligt store til at passe på endog meget tykke fjederforgafler. Den lille runde spoleenhed siddet fast i en lille klemmefatning med hak så den trinløst kan justeres til den korrekte afstand i forhold til magneterne.  Ledningen til lampen kan drejes 360 grader for mest optimal retning.

reelight02

Magneterne fastspændes med tre stjerneskruer hvor af de yderste kan flyttes mellem fire huller i hver side for at kunne klemme optimalt omkring egerne.  I forhold til tidligere magneter kan de nu også monteres uden problemer på små hjulstørrelser som f.eks børne- og foldecykler.

De lille fikse lampe monteres ved hjælp af en lille klemmefatning og en fingerskrue. Den kan vendes afhængig af om beslaget sidder lodret eller vandret.  Den passer til de mest gængse styr- og saddelpind diametre.  Der medfølger to gummistykker. Ledningen er ca. en halv meter lang.  Jeg oplevede ikke nogen problemer mht. til længden, da generatoren bare flyttes længere op på gaflen, men på meget store rammer kan det måske blive svært.  De medfølgende kabelstrips er for tynde og knækker let ved stramning.  Lygten er udstyret med en high densitet lysdiode der sidder i en reflektor.  Dette er medvirkende til et blændende godt lys.  Her kan ingen blinkende batterilygter være med.  Der er ingen problemer med at blive set de lovkrævede 300 meter frem.  Også fra siden ses lyset tilstrækkeligt godt.

reelight06

I testperioden som har strakt sig over 2 måneder fra november til januar har lygterne fungeret upåklageligt i al slags vejr og føre. Det er bare befriende ikke at skulle tænke på døde batterier.

Konklusion.
Selve ideen med induktionslys som altid virker, er intet mindre end genialt.  SL 500 er i forhold til forgængeren forbedret væsentligt mht til lysstyrke,  og ikke mindst design og monterings muligheder.  Dette lyssystem burde være standard udrustning på alle dagligdags- og børnecykler.  Tages det i betragtning, at der højst sandsynligt er tale om en engangs investering, syntes prisen meget rimelig.

Prisen er 169,50 pr. stk.

reelight03

Vi giver fire ud af fem cyklister for både funktion og pris.

reelight10

Links

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN