CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Selvom det stadig er sommerlige temperaturer, er dagene langsomt ved at blive kortere, og snart vil der igen være bud efter lys på cyklen....

Selvom det stadig er sommerlige temperaturer, er dagene langsomt ved at blive kortere, og snart vil der igen være bud efter lys på cyklen.  Vi har testet nyeste udspil fra dansk udviklede Reelight, der var de første til at introducere cykellys baseret på induktionsprincippet.  Hidtil har induktionsstrømmen kun været tilstrækkelig til at kunne opnå blinkende lys. Men nu indtruducerer Reeligt verdens første konstant lysende lygte  baseret på det geniale induktionsprincip.  Det er lykkedes Reeligt at udviklen en ny spole som i kombination med tre nye kraftige magneter giver tilstrækkelig power til at føde en kontinuerlig lysende forlygte og en blinkende baglygte.

Relight RL 720 sælges som et komplet sæt, for og baglygte,  spole og magneter samt  ledning og strips klar til montering

Tekniske data
Forlygte 4 Lux fastlyst
Baglygte blinkende
3 eger magneter
Spole med beslag
Vejl. udsalgspris kr. 599,-

Afprøvning
RL720 lygtesætten er først og fremmest beregnet til brug på dagligdagscykler der har et hul i forgaflen til montering af skærme og lygte, samt med bagagebærer med standardbeslag til en baglygte. Opfylder ens cykel disse kriterierer selve montereingen let og ligetil. Beslaget til spolen er kraftig forbedret i forhold til tidligere og passer på langt de fleste rørtyper.  Ud fra ledningslængden på lygterne opdages hurtigt at spole og magneter er tænkt til placering på baghjulet.  Først monteres beslaget til spolen på skråstaget. Det går let og gnidningsfrit med de to spændebånd som passer til endog meget store diametre.  Herefter skubbes splen på plads i beslaget. Nu er turen kommet til de tre magneter, der montres symmetrisk på hjulet hele vejen rundt og ud for spolen. Herefter finjusteres spolen og spændes helt fast. Det er meget vigtigt at magneterne placeres helt symmetrisk og med den rigtige indbyrdes afstand, for at undgå for megen uro i hjulet.  Hefter monteres lygterne og ledningerne trækkes hen til spolen de hvor de monteres med et par klemmefatninger.  Baglygten blinker under kørsel mens forlygten lyser konstant, med en anelse blink afhængig af hastigheden og hvor godt man har fået placeret magneterne. I forhold til de blinkende udgaver fra Reelight kan man godt mærke magneternes øgede styrke som giver en anelse uro og træk i hjulet, uden dog for alvor at være generende.  Ved stop forstætter forlygten med at lyse svagt et minuts tid og baglygten blinker, tilstrækkeligt til at man ses når man f.eks holder for rødt lys.  I forhold til de de fleste batteridrevne dagligdagslygter leverer Reelight RL720 fuldt ud det samme lys. Sammenligner man med dynamolyssystemer (der typisk koster 3+4 gange så meget) så kommer systemet til kort. Men som lyskilde i byen og på svagt oplyste veje er systemet fuldt ud tilstrækkeligt. Hertil kommer en rimelig anskaffelsespris og ingen udgifter til batterier samt lang levetid.

Konklusion
Tilhører du den gruppe af cyklister som er træt af at skulle skifte batterie eller lygter hele tiden, så er Reelight RL720 som dagligdagslygte fast monteret på cyklen, svær at komme uden om.  Den er prisrimelig og uhyre pålidelig og lysstyrken er over gennemsnit og tilstrækkelig til byen og letoplyste veje.

Link

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN