CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: Redshift ShockStop TEST: Redshift ShockStop
ShockStop er en af den slags produkter man først rigtig opdager effekten af, når den igen udskiftes med den almindlige frempind. ... TEST: Redshift ShockStop

Hvor affjedring på mountainbiken idag er fuldt ud accepteret, er der stadig en vis skeptis på landevejs området  selvom der gennem tiderne har været forsøgt med mange forskellige løsninger, specielt i HighEnd klassen til de populære forårsklassikere. Senest har vi også set nye avancerede løsninger fra Canyon og Specialized indenfor den nye Gravelbike trend.

I takt med at flere og flere søger væk fra asfalten på de “tynde” dæk, melder behovet sig for tekniske løsninger som kan given en smule mere komfort end hvad lidt større volumen dæk kan give. En af de tidligere løsninger fra midt halvfemserne var Softride frempinden med indbygget fjeder element. Stafast er et nyere eksempel med luftfjeder. Begge systemer er komplicerede, med mange bevægelige dele og både klodsede og tunge.

ShockStop er anderledes simpel og klassisk “ren” i sit design. Den tager udgangspunkt i den nyeste 3D støbesteknik med simple og pålidelige elastomer til at kontrollere vandringen.  Den fås i 5 udgaver i længder fra 90 til 120 mm med +/- 6 graders hældning og en enkelt 100 mm med + 30 graders hældning. Passer til standard 1 1/8 headset og 31,8 styrdiameter. Der kan tilkøbes indlæg for styr med diameter 25,4 og 26 mm. Endelig fås der forskellige Outfront GPS monteringsplader til alle de kendte GPS mærker.

Specifikationer

    • Materiale: 6061 Aluminium
    • Vandring 10 mm på landevejsstyr og 20 mm på MTB styr
    • Vægt:  264 – 298 g afhængig af længde
    • Maks ryttervægt: 135 kg
    • Elastomer 6 stk
    • Pris: omkring kr. 1.ooo,- inklusiv fri fragt i Europa

Afprøvning
Redshift ShockStop leveres færdigsamlet med to pre installerede elastomer. I vores tilfælde en orange og blå som i følge den udførlige monteringsvejledning svarer til en ryttervægt på mellem 61 – 70 kg.  Der medfølger i alt  fem forskellige elastomer som kan kombineres på forskellige måder efter et vægtskema og styrtype. Som start er det en god ide at lægge ude med den kombination som svarer til ens vægt. Vær opmærksom på at elatomer sætter sig lidt efter brug, hvorfor de kan syntes lidt hårde i starten. De har en vis temperaturafhængighed men intet som er mærkbart ned til omkring -7 grader.

Selve installationen er ret simpel hjulpet godt på vej af den udførlige betjeningsvejledning samt denne video som Redshift har produceret.

Der er tre ting man skal være særlig opmærksom på ved ombytning af elastomerne.

1.Retningen
De skal altid vende med de små hoveder fremad og vendt ud mod siderne
2.Placeringen
Placeringen er dem skal ALTID være for oven. Det skal man være opmærksom på afhængig af om man benytter positiv eller negativ hældning.
3. Forsigtighed ved preload.
Forspændingspladen som holder elatomerne på plads skal spændes med omkring 32 omdrejninger. Det er vigtigt ikke at spænde for hårdt og altid have frempinden liggende vandret så man ikke ødelægger gevindet ved indføring

Nu lyder 10 til 20 mm vandring ikke umiddelbart af meget, men i praksis bemærker man knap nok nogen visuel bevægelse. Står man foran styret og presser med hele sin vægt kan vandringen naturligvis både ses og mærkes, men ellers næsten ikke. Derimod bemærkes dæmpningen når man cykler over større forhindringer eller huller i vejen. Her tages det værste af stødet af og det helt uden nogen form for flex i både lodret og vandret plan. Bolten i omdrejningspunktet er med vilje overdimensioneret og tilspændt med et meget kraftigt moment. En længere tur på grusvej giver mærktbart mindre træthed i hænder, håndled og skuldre. Redshift ShockStop er en af den slags produkter, man er nødt til at prøve, før man finder ud af hvor effektiv den er.

Konklusion
Redshift ShockStop er et af den slags produkter man først virkelig opdager virkningen af når man skifter tilbage til sin faste frempind. Den er flot og simpel designet og med mange brugsområder både for dem som gerne vil eksperimentere og dem så gerne vil puste lidt nyt liv i en gammel cykel.

Link

CYKELPORTALEN