CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

For de fleste cyklister, er gear og bremsekablerne “bare” noget som følger med når man køber en ny gruppe.  Men der findes mange alternativer...


For de fleste cyklister, er gear og bremsekablerne “bare” noget som følger med når man køber en ny gruppe.  Men der findes mange alternativer til de standardkabler som fabrikanterne medleverer.  De har dog  alle det tilfælles, at de bygger på den samme teknologi,  nemlig en stålwire.

Power Cordz kablerne fra Io Dupont er helt ny teknologi.  Den “ruste” gamle stålwire er udskiftet med en syntetisk  Zylon HM fiber eller som nogen sikkert kender en PBO fiber,  som Spinergy bruger som eger på deres innovative hjul. Power Cordz benytter hele 10.000 PBO’er (a rigid rod isotropic crystal polymer) som er belagt med nylon.  Almindelig sund fornuft fortæller at en kunstfiber på længere sigt må give mindre problemer mht. til korrosion end en stålwire specielt under våde og salte forhold, noget vi ofte har i Danmark.

Power Cordz er udviklet af  Io DuPont som startede op i 2004 med en klar målsætning om at levere nye innovative løsninger til luftfarts-, bil- og cykelindustrien.  I stedet for at prøve at forbedre en gammel teknologi med diverse coatings i telfon eller GoreTex,  er Power Cordz en syntetisk fiber som i modsætning til stålwire ikke korroderer og ændrer sin længde over tid.  Dertil kommer at den er  75 % lettere og meget mere fleksibel.  Netop det sidste har afgørende betydning. Det vender vi tilbage til.

Power Cordz fås i 22 forskellige udførsler både som gear og bremsekabler og som komplette sæt med yderkappe.   Der er tre farver at vælge imellem sort, hvid og  gul.  Nylon coatingens eneste funktion er at holde sammen på de mange løse fibre.

Det kan ikke ses med det blotte øje, men her er 10.000 bittesmå fibre

Afprøvning.
Kablerne kommer nydeligt indpakket i lukkede poser med tilbehør og en illustrativ montage vejledning.
For bremsekablernes vedkommende følger der et sortiment af løse  hætter med, samt en justerskrue som i visse tilfælde kan blive nødvendig for at kunne justere forskifteren korrekt.  Til bremsekablerne følger der 4 nye spændskiver to henholdsvis for 5 og 6 mm skruer.  Disse skal benyttes for at kunne fæstne wiren tilstrækkeligt stramt.

Gear
Man bemærker straks forskellen i forhold til en traditionel wire.  De er lette og super fleksible.  Netop det at de er meget  fleksible, gør at de kan skubbes igennem en strømpe som allerede er monteret.  Det kan ofte være en  prøvelse med en traditionel wire.   Dette indikerer også at Power Cordz  er som skabt til cykler, der har lange og kringlede kabelføringer, som f.eks. fuldtaffjedrede mountainbikes og foldecykler.
Testkablet blev både monteret på en eksisterende strømpe og med den medfølgende Power Cords strømpe, som er en standard hyldevare.

Selve fastspændingen kræver stor omhyggelighed. Først vikles kablet ca. 180 grader rundt om skruen og spændes let fast.  Herefter skal man prøve at forhindre skiven i at følge med rundt når man spænder helt fast.  Dette kan godt volde lidt problemer. Man må for alt i verden ikke bare spænde til som man ofte gør med en almindelig wire.  Så bliver de tynde fibre skåret over.
Lykkedes operationen, kvitterer Power Cordz kablerne funktions mæssigt med det hidtil bedste skifte jeg endnu har prøvet. Specielt de nye bremsegreb med indvendige kabelføringer skifter markant bedre og blødere.


Bremser
Bremsekablerne kræver en lidt anden fremgangsmåde ved monteringen.  Den originale spændskive udskiftes med en af de medfølgende 5 eller 6 mm, afhængig af hvilken type bremse der er tale om.  Kablet monteres som normalt.   Nu kommer vi så til besværlighederne som kan sætte tålmodigheden på en prøve.   Der skal slås en knude rundt om fastspændings skruen.   Det siger vist sig selv at dette bestemt ikke let, specielt når den rette afstand for bremseklodserne til fælgen samtidig skal opretholdes. 

En tredie hånd i form af en holdeværktøj til bremsekløerne er en nødvendighed, men selv det, gør det ikke.  Der skal virkelig arbejdes med sagerne her før det bare lykkes nogenlunde.  Tålmodighed og masser af tid er et MUST her…

Fordi fiberen udsættes for større kræfter end på gearkablet går den også lettere ud af justering.   Har du først monteret Power Cordz så gør det til en god regel at kontrollere dem regelmæssigt, for de flytter sig altså en anelse. Ligesom ved gearkablerne forbedres bremsefunktionen også væsentligt ved lange og kringlede kabelføringer.

Konklusion.
Power Cordz er en forfriskende nyskabelse på kabelområdet, og ydelses mæssigt er de da også klasser bedre end alt andet på markedet.  Men når det kommer til det monteringen lever de slet ikke op til forventningerne.  Der skal immervæk lægges en slat penge for et sæt kabler, og derfor skal monteringen være mere sikker og lettere at gå til.  Det må kunne lade sig gøre at udvikle en lille metalstrømpe som kan trækkes ud over og som ved tilspænding giver den fornødne friktionsfri kontakt, så man slipper for efterjusteringer og den ekstra løkke på bremsekablerne.  Er du villig til at betale og har den fornødne fingersnilde kvitterer de tilgengæld med en ydelse som langt overgår hvad vi tidligere har oplevet med den traditionelle wire teknologi.

Som sagerne står nu er gearkablerne efter vores vurdering dem som giver mest valuta for pengene mens bremsekablerne er alt for besværlige at montere og justere.  Her er basis for en videreudvikling med en coating som eliminere den ekstra løkke.

Power Cordz distribueres direkte til de danske cykelforhandlere via  Veltec i Holland.



Priser.

Power Cordz  gearwire set komplet  kr. 399,-
Power CordZ bremsewire set  kr. 199,-

Links.

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN