CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Markedet for dagligdagscykler er stort, men også meget konservativt og forudsigeligt.  Som daglig pendler har man ofte stået i den situation gerne at kunne...

Markedet for dagligdagscykler er stort, men også meget konservativt og forudsigeligt.  Som daglig pendler har man ofte stået i den situation gerne at kunne tage cyklen med bussen eller smide den ind bag i en kollegas bagagerum, noget man ikke kan med 99 % af de cykler som triller rundt i gadebilledet.  Montague er en cykeltype som måske kan være med til at vende udviklingen mod mere alsidige cykeltyper i fremtiden.

David Montague grundlage i 1987, mens han studerede på M.I.T (Massachusetts Institute of Technology) Montague Corporation – et firma med fokus på udvikling og produktion af ”full-size Mountain Bikes” der kan foldes.  En mountainbike der ikke går på kompromis med styrke og anvendelighed men stadig med den klare fordel at de kan foldes sammen. Siden har Montague Corporation haft fuld gang i pedalerne og vundet utallige priser og konkurrencer.

Den første cykel designet af David blev døbt ”Montague Bi-Frame” for dens patenterede koncentriske system, der samler to dele af et system inden i hinanden i et koncentrisk rørsystem. En løsning som er meget mere vridningsstabilt end de gængse foldecykelsystemer.

Men det som for alvor gjorde Montague kendt skete i 1997, hvor Montague vandt et 2 års stipendium fra DARPA ( DARPA er en underafdeling af PENTAGON – ”DARPA udviklede i sin tid Internettet” ) I løbet af de 2 år udviklede Montague PARATROOPEREN til den Amerikanske hær. PARATROOPER er forsynet med det nye ”FIT” folde system og ”X-BIKE” rammen der tillader cyklen af folde endnu hurtigere samt øger cyklernes last egenskaber. ”The Paratrooper Non Electrical Mountain Bike” var født.

I 1999 kom den civile ”X-serie model” på gaden og senere en ”Comfort bike” baseret på den originale militære cykel.
Emnet for denne test er modellen Crosstown som i modsætning til sine dyrene søskende, som vi vender tilbage til i en senere test, først og fremmest tænkt som en dagligdags- og fritidscykel til båd og campingvogn.

Tekniske data
Farve: Hvid/sort
Ramme: Custom drawn 7005 Series, Aluminum med  FIT System.
Forgaffel: Rigid Unicrown, with CLIX™ Wheel Release SystemRamped Dropout.
Fælge: Alex. Alloy, 36 hole, Silver. 700c.
Dæk: Kenda Kwick. 700c x 30mm.
Nav: Formula. Alloy CLIX™ front quick release.
Eger: 14 Gage
Sadel: Performance comfort with Internal Springs and “Center Gap”.
Sadelpind: 27.2 X 300mm Alloy.
Styr: Riser style 30mm rise. 600mm wide. Alloy, Black.
Frempind: Octagon™ højdejusterbar
Skiftegreb: SRAM Twist Shifter
Bagskifter: SRAM X-3
Kranksæt: Single chainwheel. Alloy 170mm crank arm.
Krans:  7 gears med megadrive
Bremser: Sidetræksbremser.
Pedaler: MKS foldepedal.
Krankboks: No name
Ramme str.: 17”, 19” og 21”
Dimensioner sammenfoldet: 90cm x 70cm x 30cm
Vægt: 12.2 kg


Selve designet er ret afdæmpet og leder ikke umiddelbart tanken hen på en foldecykel. Ud fra farvevalget og reklamerne er cyklen i første omgang tiltænkt kvindlige cyklister. Om de så falder for den skæve amerikaner med de store anvendelsesmuligheder fremfor den populære bestemorcykel vil kun tiden vise.

Afprøvning
Crosstown ankommer sammenfoldet i sin egen skuldertaske og det tager ca 5 min at samle den.  Crosstown er ikke en foldecykel i traditionel forstand som man hurtigt klapper sammen/ folder ud og straks er køreklar. Nej det er nærmere en skil-ad cykel som kræver lidt mere handling. Da forhjulet skal af/på er cyklen temmelig besværlig at håndtere ved sammenfoldning.  Selve stellet løsnes med et hurtigbespænd og drejes herefter.
Ingen tvivl om at den tekniske løsning med at cyklen foldes sammen i saddelrøret er optimal, men det er så lidt på bekostning af det praktiske.


Selve testkørslen giver indtryk af en cykel som ikke opfører sig som en foldecykel. Det skyldes først og fremmest at den er konstrueret til 700C hjul. Cyklen er meget tilforladelig og sikker i sin kørestil, noget som er vigtigt i trafikken. Samtidig bærer stellet præg af at være velkonstrueret, det er stift og  ret let.   Montague har klogeligt valgt at prioriterer stellet højere end komponenterne som er mere gennemsnitlige, uden dog på nogen måde at være dårlige.  En god detajle er det højde justerbare styr som gør at alle kan finde den mest optimale kørestilling.   Sadlen  ser klodset ud men viser sig perfekt til dagligdags cykling i ikke cykeltøj.  De 6 tætsiddende gear suppleres med Mega Drive som er en lavt krybegear.  Kenda crossdækkene syntes jeg er malplaceret på en bycykel og så mangler den altsp skærme, men det rokker ikke ved cyklens grundlæggende gode kvaliteter og ikke mindst mange anvendelsesmuligheder. Stellet er endvidere værdigt til komponentopgradering.

Fordele

  • Velkonstrueret stel som kan foldes
  • Velkørende og let
  • Mange anvendelsesmuligheder

Svagheder

  • Billige komponenter
  • Manglende skærme

Konklusion
Crosstown er først og fremmest en dagligdagscykel som kører og opfører sig som en helt almindelig cykel. I tilgift kan den så sammenfoldes hvilket giver helt nye muligheder for ubesværet urban transport. Stellet er prioriteret højere end komponentvalget hvilket gør cyklen oplagt til opgradering og komponenttuning. Et godt køb.

Den vejl. udsalgspris er kr. 4795.-

Militær cyklens historie
Cyklen har en meget interessant historie som militært køretøj og har gennem tiderne bla. været anvendt af lande som – USA, England, Japan og Schweiz og andre.
Så tidligt som i 1888, begyndte England at bruge en ”ren” cykel-infanteri enhed. Otte år senere dannede USA sin første cykel-enhed ”det 25. bicycle Corps” en ”Buffalo Soldier unit” der blev anvendt i den Spansk / Amerikanske krig.
Under 1. og 2. verdenskrig var utallige tropper udstyret med cykler / foldecykler: Faldskærmstropper, Spejdere samt på  mange luftbaser og til generel rekognogciering. USA anvendte hele 17 000 cykler under 1. verdenskrig men under 2. verdenskrig steg dette tal til 60 000 enheder. Under Vietnam krigen var cyklen det vigtigste transportmiddel på Ho Chi Minh stien for både Viet Minh og for NVA/VC.
Du kan læse meget mere om cyklen som militær transport middel på Military Bikes.

Link

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN