CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Mange cyklister kender sikkert problematikken med at bagdækket på racercyklen altid slides ned væsentligt hurtigere end forhjulet. De fleste skifter bare dækket med et...

Mange cyklister kender sikkert problematikken med at bagdækket på racercyklen altid slides ned væsentligt hurtigere end forhjulet. De fleste skifter bare dækket med et nyt, mens nogle skifter mellem for og baghjul.

Michelin har lavet et dæksæt med forskellige egenskaber for for og bagdæk for at afhjælpe dette. Pro3 Optimum hedder det . Bagdækket er optimeret for stor slidstyrke og bedre rullemodstand og levetid.  Det er 25 mm i bredden og vejer 240g.  Fordækket er optimeret for bedre greb og sikkerhed. Også dette er 25 mm bredt men vejer kun 215 g.

Og hvorfor nu det, jo fordækket belastes med 30% af den samlede vægt mens det skal absorbere næsten 100 % af al bremsekraft.  Bagdækket derimod belastes med 70 % af vægten og udsættes for for næsten 100 % af al den den bevægende kraft når cyklen bevæger sig fremad. Derfor skal dette dæk have meget større slidstyrke.  Denne optimerede konstruktion skulle give ensartet slid på både for og bagdæk. Den største forskel ligger i de forskellige gummiblandinger, som er meget blød for fordækket og hård for bagdækket.

Data:
• Fordæk: 700X25C (23-622) / 215g / 85-110 PSI / sort
• Bagdæk: 700X25C (23-622) / 240g / 85-110 PSI / sort

Prisen er kr. 399,- pr stk.

Afprøvning
Michelin er ikke de første som har forsøgt sig med specifikke for og bagdæk, både Schwalbe, Continental og Vittoria har nogle lignende dæk i programmet.  Men Michelin er efter min opfattelse de første,  hvor det reelt set er lykkedes at lave et sæt dæk som giver en klar forbedring.  Jeg har kørt med dækket godt et års tid og kan konstatere at sliddet er ens på både for og bagdæk.
Når man står med de to dæk i hånden kan man tydeligt mærke forskel, bagdækket har en tykkere og mere hård slidbane, mens fordækket minder om Michelin Pro3 dækket som er ret blødt og meget eftergiveligt.  Udseendemæsigt er de to dæk fuldstændig ens med en helt glat slick agtig overflade.
Monteret på cyklen og ude på landevejen mærker man intet til at dækkene er forskellige.  De ruller godt og er super behagelige og komfortable at køre på, hvilket sikkert skyldes 25 mm bredden.  Problematikken omkring rullemodstand og brede contra smalle dæk kan du læse om her.

Konklusion
Pro3 Optimum er et godt bud på et allround dæk uden nogen diciderede svagheder. Dets største force er komfort og for første gang helt ens slidstyrke for et for og bagdæk.

Link

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN