CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

Hollandske Koga Miyata, står i de fleste cyklisters bevisthed  for pålidelighed, afdæmpede farver og en vis portion konservatisme.  Men nye vinde har blæst ind...


Hollandske Koga Miyata, står i de fleste cyklisters bevisthed  for pålidelighed, afdæmpede farver og en vis portion konservatisme.  Men nye vinde har blæst ind over det traditionsrige firma, der nu fremstår som fugl Phonix under navnet Koga.  Historien om Koga transformationen kan du læse om fra et  besøg hos Koga.

Til denne test har vi været ude på landevejen med  Koga Kimera Team Edition, som tydeligt afspejler Koga tætte samarbejde med det professionelle cykelhold Skil-Shimano.  Kimera Team Edition deler samme stel som de professionelle ryttere kører på, men med en anden komponentpakke.  Team Edition fås i tre udgaver grundlæggende med det samme udstyr, men med tre forskellige geargrupper fra Shimano.  Testcyklen var med Shimano Ultegra 6700 Compact og Koga eget hjulsæt.

Udstyrspakke.
Ramme: Koga
Forgaffel: Koga Carbon UD
Gear: Shimano Ultegra 6700 Compact
Hjul: Koga 2piRace 1700
Dæk: Michelin Krylion Carbon 700 x 23 mm foldedæk
Styr frem og saddelpind:  PRO PLT
Saddel: Selle Italia SLR team Edition
Vægt 7,6 kg
Størrelser: 50,52,54,56,58,60 og 63 cm

Afprøvning
Koga benytter forskellige teknologier i deres Kimera ramme lige FEM Finite Elemet Method som giver den optimale fiberretning i forhold til vægt og stivhed.  Tapered Headtube optimer styrlejet så der er største lejer 1 1/4″  og mest godstykkelse nederst hvor belastningen er størst mod 1 1/8 ” øverst.
Koga Powertrain Technology er en flydende overgang mellem underrør og de liggende bagstag for øget stivhed og maksimal kraftoverførsel af cyklistens pedalantrit til baghjulet. denne teknologi deler de med Look.  Press Fit lejer i kranken øger også stivheden  og sparer vægt.
Optisk har Kimara skjulte kabelføringer.  Gaffelenderne er i fuld carbon og der er udskifteligt geardrop i aluminium.

Kimera Team er bestemt ikke nogen anonym racercykel, med sit specielt for en kulfiberramme meget volumiøse skrårør.  Men via et meget gennemført og konsekvent farvevalg og linieføring, er det lykkedes at skabe en cykel der både er elegant og iøjnefallende. Nuvel  kulfiber som rammemateriale går populært for at være et mere tilgivende materiale som tilføjer køreoplevelsen en vis grad af behagelighed. Dette er bestemt ikke tilfældet her.  Hvis jeg ikke lige viste det ville jeg have taget denne Koga for en aluminiunsramme af den gamle skole.  Den er ekstrem stiv og responsiv i sin køremåde, noget man umiddelbart bliver meget begejstret for og imponeret over de første mange kilometer, men som for mig over tid bliver temmelig uudholdeligt.  Tør slet ikke tænke på hvad det vil ske når den får monteret et par højprofil kulfiberhjul.  Men det er netop hele essensen i denne cykel hvis forbillede er brug til profesionel cykelsport.
Nu kan denne anmeldelse umiddelbart virke negativ, men det er den på ingen måde, for Kimera Team Edition vil for den rette cyklist med den rigtige attitude være det optimale valg.
Kimera Team Edition er fuldblods racercykel, og det skal man gøre sig klart inden man køber den. Er du fortaler for de superstive og responssive aluminiumsrammer vil du elske denne Koga, som har alle disse rammers dyder.

Konklusion
Koga Kimera er en af den slags cykler som deler vandene.  Er du til rendyrket race og løb og ønsker absolut optimal ydelse mht til stivhed og omsætning af pedalantrit til fart, er den svær at komme uden om, mens komfortorienterede racercyklister nok bør kikke sig om andre steder. For den rette cyklist gidver den fuld valuta for pengene.

Vejl. udsalgspris kr. 18.999,-

Link

Del denne artikel...Share on Google+Share on LinkedInPin on PinterestTweet about this on TwitterShare on FacebookEmail this to someone

CYKELPORTALEN