CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: InBike styrtaske TEST: InBike styrtaske
Vi tester en billig kineser taske, med et temmeligt unikt fastspændingsbeslag. Desværre lever kvaliteten ikke helt op til funktionaliteten TEST: InBike styrtaske

Kinesiske producenter har i manges øjne stadig et lidt blakket ry for at være kopister og dumpe priserne på deres produkter i forhold til etablerede vestlige brands. Det til trods for at langt de fleste af de selvsamme vestlige brands netop får produceret deres produkter i fjernøsten og herefter tager sig pænt betalt for det.

Saddeltasker flest ligner hinanden med et plastbeslag til montering på styret, hvorpå tasken klikkes fast. Men hvorfor skal en styrtaske være stor og klodset og sidde højt og have vægten langt fremme.  Ikke uden grund at de nye Bikepacking tasker har fået godt fat i turcyklister, hvor tasken ofte placeres inde under frempind og under styret. Til gengæld er den så svært at få af og på og kommer ofte i kambolage med gear- og bremsekabler. Inbike styrtasken prøver  at kombinere det bedste fra den traditionelle styrtaske med Bikepacking taskernes remme. Noget vi kun har set lignende løst på en model fra Arkel, som er mere end 10 gange dyrere.

InBike og er en stor kinesisk producent af cykeludstyr. Vi købte produktet via Internetsitet LightInaBox med express levering på tre dage med DHL. Vi betalte, som det er krævet, importafgift via kureren ved modtagelsen, så ingen sure miner her, selvom prisen herved blev mere end fordoblet, men stadig billigt. Prisen var kr 240,- før afgift og uden forsendelse. (Var en del af en større bestilling)

Specifikationer

  • Materiale: Polyester
  • Beslag: lavpunkt styrmontage i plast 169 gram
  • Dimensioner: 27 x 16 x 11 cm
  • Volumen: 3 liter
  • Features: 3 rum lynlåslukke, regnslag, reflekser, aftagelig skulderrem
  • Vægt: 430 gram
  • Farver:  sort/rød, sort/grå, sort/grøn
  • Pris: Set til godt 200 kr. hos Banggood til kr. 300,-

Afprøvning
InBike tasken er en nydelig lille taske udført i foret polyester hvor overflappen er vandtæt. Den har et volumen  på omkring 3 liter. Den har et stort rum med et par indvendige netlommer og en større lynlåslomme. Den lukkes med en dobbeltrettet lynlås. I hver side er to supplerende lommer  også med lynlåslukke. Her er plads til en mindre pung og smartphone. Foran er en større lomme. Tasken lukkes helt med flappen via to justerbare spændelukker.

På undersiden er en lynlåslomme hvor det løse regnslag ligger. På bagsiden sidder beslagpladen der ligner en mellemting mellem det vi kender fra Ortlieb og Klickfix.

Selve plastbeslaget er en større sag som sættes på styret mellem frempinden. Den har låseplade som sidder på bagsiden af frempinden og som forhindrer den i at glide ned. En solid løsning som fungerer væsentligt bedre end wireløsninger ffra de to kendte brands. Ideen med det store beslag er at få tasken længere ned og under styrets niveau, så der er plads til lygter og GPS uden at den tager udsynet. Samtidig får gear og bremsekabler mere frit spil. Beslaget passer til styrdiameter 31,8 mm men kan godt bruges på den gamle standard 25 mm med de medfølgende spacere.  Frempinden må maksimum være 50 mm bred. En dårlig ting er skruer og bolte til beslaget som er løse og med kærv.

Tasken klikkes i beslaget men låseklikket udebliver. På vores eksemplar skulle man lige trykke på udløserknappen før tasken låste fast. Pasformen mellem beslag og beslagplade på tasken kunne være bedre og afstedkom at den knirkede voldsomt specielt på grusvej. Dette blev løst midlertidigt på en længere weekendtur med et par elastikremme, så tasken kom til at sidde i spænd. Efterfølgende blev problemet klaret ved at skære lidt af plastikken på selve beslaget.

Overflappen låses med et par remme og klikbeslag. Desværre vender de forkert så man ikke kan have dem åbne, da de vil røre for hjulet.

Cykler du med større tungere tung som et stort kamera mærkes det sænkede tyngdepunkt  straks. Inbike tasken er langtfra perfekt, men dens ophængs- og placeringsprincip er klasser bedre end alle andre traditionelle styrtasker på markedet. Kunne beslaget laves en smule mere elegant måske i aluminium eller stål og taskens forarbejdning gøres lidt bedre, ville det være en klar vinder. I vores optik burde alle etablerede cykeltaskebrands se at komme ud af starthullerne og lave noget som var bedre og tænke mere ud af boksen fra det gamle design som er upraktisk.

Konklusion
Inbike styrtaskens princip med lavpunkt montering på styret, er en meget fin løsning som lige gør forskellen mht til tyngdepunkt og styregenskaber. Desværre falder tasker lidt igennem på selve udførselskvaliteten og visse kiksede konstruktions detajler. Men for godt 500 kr kan man næppe tillade sig at være kræsen. Forhåbentlig vil flere at de store etablerede brands komme op med noget lignende. Princippet er fejler ikke noget…

Link

 

CYKELPORTALEN