CYKELPORTALEN

Danmarks uafhængige cykelportal

TEST: Huck Norris TEST: Huck Norris
Vi har testet et skumindlæg til slangeløse dæk som effektivt sætter en stopper for slid på dæk og fælge. TEST: Huck Norris

Slangeløse dæk specielt til mountainbiken har idag en stor udbredelse og en stor tilhængerskare. Men Tubeless er langtfra problemfrit. På Eurobike 2016 viste det finske firma Huck Norris deres bud på en simpel men effektiv løsning til at undgå unødvendigt slid på dæk og skader på fælgen.

Finnerne var trætte over altid at ødelægge deres fine letvægtsdæk ude på sporet. Det er specielt dæksiderne som var udsatte og som ofte gav op længe før at slidbanen på dækket var slidt ned. Istedet for at gå på kompromis og sætte kraftigere og tungere dæk på, samt øge dæktrykket fandt de på Huck Norris. Vi fik stukket et sæt i hånden vi har testet hen over efteråret.

Specifikationer

  • Vægt: 70-85 gram
  • Størrelser: 27.5″ og 29″ tires. (26 ” ved at afklippe noget af længden ca 19 cm)
  • Small:  21-26 mm indvendig fælgbredde og dæk 2.25-2.5″.
  • Medium: 26-35 mm indvendig fælgbredde og dæk 2.25-2.5″.
  • Large:  34-45 mm indvendig fælgbredde og dæk 2.6-3.0″
  • Specielt udviklet skumplast som absorberer 3 gg mere shock.
  • Patenteret og fabrikeret i Finland.
  • Pris: 79 Euro

Afprøvning
Huck Norris består af et celleplast skumindlæg der er specielt udviklet til formålet. Det har tre gange større absorbation af stød end noget andet kommercielt tilgængeligt materiale. Princippet er at indlægget placerer sig midt i dækket når der pumpes luft i. Det fastholdes i denne position af den takkede struktur. Det er derfor meget vigtigt at man får den rette størrelse i forhold til den indvendige bredde på fælgen samt den dækbredde man vil køre med.

Princippet er langfra nyt. Det har været brugt på offroad motorcykler og rallybiler i årevis.

Indlægget er universal i længden som afkortes ved at klippe af det og sætte det sammen med den medfølgende Velco. Der er ingen problemer med at lægge det i, og dækket sættes på plads som ved almindelig montage. Subjektivt syntes jeg det er lettere at få dækket til at hoppe på plads, fordi du nu har indlægget som tildels gør det ud for en slange. Herefter kommes forseglingsvæsken i og fordeles hvorefter man pumper det det for dig rette dæktryk.  Da skumindlægget absorberer godt 2% af væsken skal man regne med at komme en smule mere i dækket. Det fordeles helt uden problemer. Indlægget kan genbruges når man skifter dæk så længe det nye dæk holder sig inden for de samme dimensioner.

Den største fordel opnås afgjort hvis man benytter almindelige letvægtsfælge og MTB dæk. Skumindlægget beskytter sidevægggen og fælgen når man kører med ekstremt lavt dæktryk og fordeler trykket over et større areal. Snakebite udebliver og det er muligt at trille hjem på et fladt dæk uden at ødelægge hverken fælg eller dæk, da indlægget giver godt 1 cm frirum til fælgen. Med Huck Norris kan du cykle med ekstremt lav dæktryk og herved få maksimal tracktion på rødder og sten. Letvægtsfreaks kan benytte deres lette standard fælge og almindelige MTB dæk med større sikkerhed.

Indtil videre kommer indlægget i tre forskellige størrelser til 27,5 og 29″ dæk. En særlig Fattire model er under udvikling og 26″ MTB dæk/fælge klares ved at skære yderligere af længden.

Huck Norris er først og fremmest tænkt til dem som ønsker at eksperimentere og som er til meget teknisk kørsel på ekstremt lavt dæktryk (ofte under det anbefalede)

Konklusion
Huck Norris er en billig og effektiv løsning på nogle af de problemer slangeløse dæk giver. Specielt hvis du ynder at bruge de ordinære lette og meget tynde mountainbikedæk.  Her er gevinsten størst og resultatet er maksimal traktion med minimalt dæktryk.

Link

 

 

CYKELPORTALEN